• Mobile
    wordt gesponsord door

De opkomst en overname van het web door mobiel

De opkomst en overname van het web door mobiel

De meeste marketingcampagnes kennen kort door de bocht eenzelfde opbouw: van start met het nodige televisie- en radiogeweld, flink veel print-uitingen en dat alles natuurlijk ondersteund met een uitgebreide en flitsende website. Misschien hier en daar nog wat sponsoring, een leuk event en de nodige banners. Niets mis mee, maar waar is en blijft mobiel in de totale marketingmix? Het besef dat mobiel steeds belangrijker groeit langzaamaan en gestaag, maar lijkt altijd snel bij uitvoering te verdwijnen op een zijspoor.

Misschien dat er nog een mobiele app wordt ontwikkeld of de website in ieder geval mobiel toegankelijk wordt gemaakt, maar meestal wordt dat gemakshalve (of we weten simpelweg niet hoé belangrijk het precies is) achterwege gelaten. Cijfers en feiten vliegen over het web, nieuwe mobile devices worden bijna dagelijks gelanceerd, maar hoe groot is het mobiele web nu eigenlijk? En hoe intensief gebruiken we het? En wat doen we ermee? Zie ook dit artikel van @dadovanpeteghem van vanmorgen: “Waarom mobile marketing echt belangrijk is”.

De dames en heren bij Microsoft Tag hebben een aantal feiten en cijfers over mobiel internet en het gebruik daarvan op een rij gezet. En? In 2014 zijn we vaker en langer online via onze mobiele telefoon dan via de desktop.

Mobiele internettoegang en -gebruik

Zo zijn van de vier miljard mobiele telefoons die wereldwijd in gebruik zijn, meer dan één miljard toestellen een smartphone. En dat aantal groeit met de dag. Zowel in de Westerse landen, maar de berichten dat ze in Afrika ‘gewoon internet’ overslaan om direct mobiel online te gaan zijn ook niet van gisteren. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat in 2014 mobiel internetgebruik voor het eerst regulier internetgebruik (via de desktop) zal overtreffen.

Niet alleen de manier waarop we online gaan is aan het veranderen, ook de wijze waarop we het gebruiken wordt anders. Zaten we vroeger met volle aandacht achter de desktop om te internetten, nu combineren we het met andere bezigheden. We multitasken flink, want 86% van mobiele internetgebruikers doet dat bijvoorbeeld tijdens het televisie kijken.

Mobile social networking

Mobiel internet betekent natuurlijk ook altijd en overal online zijn. Social networking is dan ook één van de meest favoriete online bezigheden van mobiele internetgebruikers. Zo besteden Amerikanen maar liefst 2,7 uur per dag aan het onderhouden van sociale contacten via hun mobiel. Verder wordt 91% van de mobiele internettoegang gebruikt om te socializen. We twitteren, facebooken, hyven en emailen er dus lustig op los.

Dat blijkt ook uit de absolute cijfers, want inmiddels gebruikt meer dan eenderde van de gebruikers van Facebook (ca. 200 miljoen gebruikers) Facebook Mobile. Voor Twitter geldt dit voor zelfs de helft van alle gebruikers (ca. 85 miljoen gebruikers). Ook video’s bekijken en delen via mobiel wordt populair, want inmiddels telt YouTube meer dan 200 miljoen mobiele pageviews per dag. En wíe zijn er dan zo actief met mobile social networking? Niet de tieners, zoals je misschien zou verwachten, maar vrouwen tussen de 35 en 54 jaar.

Kom maar op met mobiel

Indrukwekkende cijfers, zeker wanneer je je bedenkt dat deze met de dag toenemen. Nu heeft internet in het algemeen, online marketing in het bijzonder, relatief lang nodig gehad om een vaste plaats in de marketingmix te veroveren, zou het voor mobiel en mobile marketing sneller gaan?


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Het antwoord op jouw vraag is ja. Kijk maar naar de adoptie van mobiel t.o.v. computers. En met smartphones gaat het nog sneller. In een paar jaar tijd is het bereik erg vergroot: ruim eenderde van de Nederlanders heeft een smartphone.
    Overigens vergeet je locatiegebaseerde diensten en social shopping te noemen, trends die het gebruik van mobiel op internet alleen maar stimuleren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.