Hoe het Spaanse social network Tuenti Facebook van het lijf houdt

Hoe het Spaanse social network Tuenti Facebook van het lijf houdt

Bij Hyves zien ze zichzelf toch altijd een beetje als Galliërs die moedig stand houden tegen de Romeinen (Facebook). Getuige een artikel op Frankwatching zijn er meer netwerken die hun plek hebben weten te behouden gedurende de ‘invasie’ van de buitenlandse grootmacht Facebook. Een StudiVZ in Duitsland of een Nasza klasa in Polen, bijvoorbeeld. Een van de opvallendste sociale netwerken die opbokst tegen de Amerikaanse indringer is het Spaanse Tuenti. Spreek uit als Twenty, hoewel de naam staat voor Tu Entidad: jouw entiteit.

Tuenti is invitation-only

Voor wij ons op het gebied van de filosofie gaan begeven, moet ik wel zeggen dat Tuenti een vreemde eend in de bijt van sociale netwerken is. Stellen de meeste (Europese) sociale netwerken zich open voor zoveel mogelijk leden, kiest Tuenti daarentegen ervoor om invitiation-only te zijn. Evenals Hyves in Nederland kende Tuenti – dat zo’n negen miljoen leden telt – vorig jaar een buyout, voor naar verluidt 70 miljoen kocht Telefónica 85 procent van de aandelen. Hoe het netwerk er aan de binnenkant uitziet? Geen idee. CEO Zaryn Dentzel zou mij een invite sturen, maar helaas heb ik die nooit mogen ontvangen. Bummer. Daar gaat mijn Spaanse netwerk… ;)

Social phone service

Enfin. Het gaat mij hier dan ook meer om de strategie van het netwerk. Die vertoont opvallende gelijkenissen met Hyves in Nederland: focus op de lokale markt, een harde deal met een telecomprovider, een (misschien een tikkeltje naïeve) onbevreesdheid voor de vloedgolf waarmee Facebook over Europa spoelt. Nog een bijzonder wapenfeit: het netwerk wordt dagelijks gebruikt voor liefst 200 miljoen chatberichten. Zie hier het hele interview met Zaryn Dentzel, de pas 27 jaar oude Amerikaanse CEO en Founder van Tuenti. Daarin vertelt hij over de ‘social phone service’ Tu - vergelijkbaar met Hyves Mobile - en hoe het sociale netwerk in een multilingual land zorgt voor een ongekende stickyness en bezoekersaantallen en daarmee Facebook van het lijf weet te houden.

Interview Zaryn Dentzel


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • salut a tous

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.