Hoe het Spaanse social network Tuenti Facebook van het lijf houdt

21 maart 2011, 10:55

Bij Hyves zien ze zichzelf toch altijd een beetje als Galliërs die moedig stand houden tegen de Romeinen (Facebook). Getuige een artikel op Frankwatching zijn er meer netwerken die hun plek hebben weten te behouden gedurende de ‘invasie’ van de buitenlandse grootmacht Facebook. Een StudiVZ in Duitsland of een Nasza klasa in Polen, bijvoorbeeld. Een van de opvallendste sociale netwerken die opbokst tegen de Amerikaanse indringer is het Spaanse Tuenti. Spreek uit als Twenty, hoewel de naam staat voor Tu Entidad: jouw entiteit.

Tuenti is invitation-only

Voor wij ons op het gebied van de filosofie gaan begeven, moet ik wel zeggen dat Tuenti een vreemde eend in de bijt van sociale netwerken is. Stellen de meeste (Europese) sociale netwerken zich open voor zoveel mogelijk leden, kiest Tuenti daarentegen ervoor om invitiation-only te zijn. Evenals Hyves in Nederland kende Tuenti – dat zo’n negen miljoen leden telt – vorig jaar een buyout, voor naar verluidt 70 miljoen kocht Telefónica 85 procent van de aandelen. Hoe het netwerk er aan de binnenkant uitziet? Geen idee. CEO Zaryn Dentzel zou mij een invite sturen, maar helaas heb ik die nooit mogen ontvangen. Bummer. Daar gaat mijn Spaanse netwerk… 😉

Social phone service

Enfin. Het gaat mij hier dan ook meer om de strategie van het netwerk. Die vertoont opvallende gelijkenissen met Hyves in Nederland: focus op de lokale markt, een harde deal met een telecomprovider, een (misschien een tikkeltje naïeve) onbevreesdheid voor de vloedgolf waarmee Facebook over Europa spoelt. Nog een bijzonder wapenfeit: het netwerk wordt dagelijks gebruikt voor liefst 200 miljoen chatberichten. Zie hier het hele interview met Zaryn Dentzel, de pas 27 jaar oude Amerikaanse CEO en Founder van Tuenti. Daarin vertelt hij over de ‘social phone service’ Tu – vergelijkbaar met Hyves Mobile – en hoe het sociale netwerk in een multilingual land zorgt voor een ongekende stickyness en bezoekersaantallen en daarmee Facebook van het lijf weet te houden.

Interview Zaryn Dentzel

Remco Janssen
Founder & Publisher bij Silicon Canals

Remco Janssen is de Godfather van de Nederlandse startup scene, aldus BNR. Hij is de founder en publisher van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

1 Reactie

    zidan

    salut a tous


    6 augustus 2011 om 07:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!