Social media inzet, we doen maar wat

15 maart 2011, 08:05

Ruim de helft van bedrijven (54%) in Nederland en Belgie zet social media in. Het lijkt erop dat er veelal op basis van, me-too gedrag wordt gehandeld. Bijna alle organisaties geven aan dat hun klanten op social media zitten (90%) en hun concurrentie ook (80%). Daarnaast zitten bijna alle medewerkers op social media (76%) dus de basis is gelegd. Allemaal goed nieuws want we houden van social media. Vervolgens blijkt dat driekwart van de bedrijven (75%) GEEN social media strategie heeft. Interessant hierbij is dat ‘communicatie inzet’ slechts voor 35% zonder strategie plaatsvindt. Dit blijkt uit online onderzoek van GC2 communicatie onder 1.600 bedrijven in Nederland en België.

Strategische inzet van communicatie

Het inzetten van communicatie door bedrijven vindt veelal plaats op strategische wijze. Kijkend naar communicatie inzet dan geeft 70% aan hier een budget voor te hebben gealloceerd. Bijna tweederde (65%) heeft een strategie en een doorvertaling in een communicatieplan. De meesten (80%) zorgen voor een goede afstemming van de communicatiemiddelen die worden ingezet. Er is altijd ruimte voor verbetering maar we kunnen concluderen dat er op strategische wijze met communicatie aan de slag wordt gegaan.

Driekwart van social media inzet is zonder doel

Zoals genoemd zet ruim de helft van de bedrijven in op social media, dit kan natuurlijk in elk denkbare vormen zijn maar we zijn er mee bezig. De inzet op social media is vervolgens behoorlijk willekeurig. Om te beginnen heeft 90% geen budget voor social media inzet, 75% heeft geen strategie en 60% integreert uitingen over verschillende social media niet (koppelingen Twitter, LinkedIN, Facebook, etc.). Tenslotte wordt 70% van de activiteiten op social media niet geëvalueerd. Dit laatste is op zich wel weer logisch, geen strategie of budget, dan is evalueren ook niet nodig.

Nederland is verder met social media inzet dan België

De inzet op social media vindt in Nederland plaats onder bijna tweederde (65%) van de bedrijven, in België is dit minder dan de helft (46%). Qua integratie van verschillende social media is Nederland ook verder, 39% is hier mee bezig ten opzicht van 21% in België. Het handelen op basis van een strategie wordt door beide landen maar in 25% van de gevallen gedaan. In Nederland is er wel vaker budget voor social media beschikbaar (15%) ten opzichte van 8% van de Belgische bedrijven. Het evalueren van social media inzet vindt in Nederland ook vaker plaats 42% ten opzichte van 30%. Het gebruik van social media door medewerkers ligt op een vergelijkbaar niveau, NL 87% en BL 84%.

Vervolgstap doorvertaling van communicatie naar social media

Verontrustend is dat in 2 jaar tijd er weinig lijkt veranderd. Uit onderzoek van Adformatie bleek toen ook dat er flink zou worden ingezet op social media. Er zouden werknemers voor worden vrijgemaakt en een strategie worden gemaakt. Wat houd ons tegen? Onbekend? Te snelle ontwikkeling? Niet meetbaar? Of andere redenen. Als er dan ingezet wordt is het ook niet altijd structureel of door een ervaringsdeskundige, denk hierbij ook nog aan de blogpost van Jan Willem. Ondertussen heeft Facebook 600 miljoen actieve gebruikers, besteden wij uren per week aan social media. Internet is onder jongeren voor het eerst groter dan TV en nog steeds blijven we voorzichtig.

Social media zijn een nieuwe vorm van media en kunnen goed gebruikt worden naast bestaande media als radio, TV en print. Gebruik de strategie van jarenlang communicatie inzet en vertaal dit door naar de specifieke kenmerken van social. De impact van een TV commercial is ook niet direct meetbaar. Met een radio- of printcampagne is het effect vaak ook pas op lange termijn zichtbaar. De voordelen en nadelen van social media zijn op blogs al voldoende benoemd dus daar is geen pleidooi voor nodig. Daarnaast zijn er gespecialiseerde bureaus die organisaties kunnen helpen bij het invullen en activeren van social media en welke impact je met deze social media inzet bereikt.

Het gehele onderzoek is tegen een vriendelijke prijs (€19,95) aan te schaffen bij GC2 Communicatie via bijgesloten link. Speciaal voor Marketingfacts is een uitdieping gemaakt op de verschillen tussen Nederland en België.

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

15 Reacties

    mennourbanus

    @david, mee eens. Denk zelfs dat het er aan de fase ervoor nog moet worden gewerkt. Uit de resultaten blijkt dat social media nu niet belangrijk zijn, geen budget, geen strategie, geen doel. Ondertussen worden traditionele media nog stevig ingezet en wordt er nog argwanend naar social media gekeken. Een omslag in media gebruik zal eerst nog moeten worden gebruikt, weg uit het ‘oude denken’. We hebben allemaal nog veel pioneerswerk te doen ; )


    15 maart 2011 om 10:17
    Frank Hartog

    Eens eens eens! Ik heb al meerdere artikelen gelezen over dat we maar wat doen met Social Media. Ik denk dat het niet zo zeer ligt aan het niet hebben van een budget of strategie. Dit komt puur voort uit het feit dat de meeste organisaties niet gewend zijn om social te zijn. Social Media actief gebruiken, betekent een cultuur omslag! Dit is voor een marketing afdeling een minder groot probleem als bijvoorbeeld de IT afdeling.

    De meeste bedrijven beginnen verkeerd met het invoeren van social media. De marketing afdeling maakt een social media plan, vervolgens wordt dit gepresenteerd aan de bedrijfsleiding en wordt het uitgevoerd. Een social media beleid moet juist beginnen bij de bedrijfsleiding. Zoek eerst naar acceptatie in de gehele organisatie voordat je gaat praten over strategie en doelstellingen!


    15 maart 2011 om 13:37
    mennourbanus

    @ martijn (beter bekend als tikkel ; ) bedankt voor het doorlinken naar de social media linked groep.


    15 maart 2011 om 18:12
    RobVis

    Interessant artikel met relevante gegevens. Ik zou het fijn vinden om hier iets meer te lezen over de onderzoeksmethode. De populatie en de aanpak van het onderzoek kunnen soms deels de uitslag verklaren. Menno, wil je daar wat over zeggen?


    21 maart 2011 om 14:41
    mennourbanus

    @rob als onderzoeker is dat het eerst waar je naar kijkt. In totaal zijn er 1.600 bedrijven uit BL en NL geïnterviewd. Bedrijven zijn online met het onderzoek in aanraking gekomen en erop geattendeerd. Kijkend naar branche en aantal werkzame personen is dit een goede afspiegeling. Speciaal voor ons zijn ook de resultaten BL en NL uitgesplitst, in eerste instantie waren het totaal cijfers voor beide landen en daar kan ik weinig mee.


    21 maart 2011 om 15:15
    mennourbanus

    @aj je zit toch niet jezelf te promoten ; )


    21 maart 2011 om 15:16
    RobVis

    @menno Dank voor je reactie. De populatie is wat mij betreft ruim voldoende om van een betrouwbaar onderzoek te spreken en ik neem aan dat de verdeling over branches, bedrijfsgrootte, regio’s inderdaad representatief was. Ik ben onderzoeker in die zin dat ik journalistieke teksten schrijf en daarom wil ik inderdaad graag weten hoe jullie hebben vastgesteld dat er geen sprake is van een strategie e.d. Vraag je daar expliciet naar of interpreteer je het uit bepaalde antwoorden? Omdat respondenten niet vaak toegeven dat er geen strategie is, kan ik me voorstellen dat je vraagt naar zaken als targets, beleid, budget etc.


    21 maart 2011 om 15:23
    AJ

    @menno …. probeer een punt te maken… gezien er in nl weinig over geschreven wordt ( gelukkig steeds iets meer) .. genoodzaakt eigen voorbeeld te gerbuiken;)


    21 maart 2011 om 17:19
    Mirjam Claassens

    @rob Om vast te stellen dat bedrijven zonder strategie werken, hebben we in eerste instantie gevraagd of zij een strategie hebben. Maar wat je zelf ook aangeeft, geven respondenten vaak niet toe dat er geen strategie is. Daarom hebben we ook vragen gesteld als “wat was uw communicatiedoel voor 2010”, “is uw communicatiedoel doorvertaald in een plan” en “heeft u een apart budget voor communicatie opgesteld”, etc.


    28 maart 2011 om 06:39
    blealkwaifarf

    Get Viagra Fast Reliable Radiotherapy Hair Loss Regrowth Stopped Taking Imuran trazodone no rx drug. Management Of Diabetes Types Of How Many Zoloft Can I Take Examples Of My Normal Blood Pressure Alli At Walgreens Diet Drug . Is Lexapro The Same As Celexa Ativan How Long Does It Work . Latex Allergy Medication No Prescription Order Spiriva buy tenuate without rx to ship overnight Walking Best Exercise For Weight Loss What Is Deadly Low Blood Pressure Over The Counter Prilosec Versus Prescription Prilosec Clobetasol Mexico Cheap


    26 september 2013 om 17:51
    illinfela

    Erectile Dysfunction At 17 Years Xanax With Lamotrigine Cheap 25 Mg Requip Minus Prescription order pepcid complete online. Generic Tricor With No Rx Diabetes No Calories What Does Blood Pressure Say Osteoporosis Femoral Neck Treatment . Neurontin Treatment Dosage Effexor For Pms St John’s Wort . No Prescription Rizatriptan Emploi What Corp Makes Cymbalta beställning female viagra leverans nästa dag Children With Diabetes Mellitus Autoimmune Penegra Silagra Generic Viagra Cumwithuscom Cefaclor For Tooth Infection Rico Skin Care Products Lotions


    26 september 2013 om 19:47
    blealkwaifarf

    What Are The Functional Groups In Revatio Walking High Cholesterol . Ladyfinger Diabetes Treatment Will Aspirin Hurt A Dog Baby Asprin where can i order tenuate without a prescription Nitroglycerin Drug Facts Withdrawal On Tizanidine Can You Take Plan B And Contraceptives Histamine Effects On Blood Pressure . Microzide For The Record Switching From Celexa To Lexapro Although Tegretol Blood Test St John’s Wort buy trazodone money buy. Toradol Nursing Considerations Drug Partnership Interview Yasmin Alibhai Buy Without A Prescription Prednisolone 5mg Spinal Arthritis More For_patients Cauda Equina Syndrome .


    26 september 2013 om 23:29
    illinfela

    Heartburn Early Signs Of Pregnancy Headaches No Prescription Under Lamisil Cream Avg Blood Pressure For A 15 Year Old buy generic famotidine. Methadone Treatment For Cancer Opioid Receptors Air Ranitidine Prescription How Can I Get Acai Berries Palm Generic Voltaren Gel Cheap . No Prescription Paroxetine Hydrochloride Tramadol Celexa Interaction Fedex Overnight Delivery . Topamax Online Order Health Most Powerful Weight Loss Dope beställning female viagra leverans nästa dag Hyperopia And Diabetes Tazorac No Prescription Aging Prevent From Diabetes Blood Glucose Levels Compare Zocor To Lipitor


    27 september 2013 om 04:33
    Hughkit

    Hello. And Bye.


    19 februari 2017 om 11:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief