• Mobile
    wordt gesponsord door

Meer doen met QR: Cijfers en mogelijkheden

Meer doen met QR: Cijfers en mogelijkheden

Steeds vaker duiken ze op in het straatbeeld: QR codes. Kleine, of grote, vierkante vlakken met zwarte en witte pixels in vreemde patronen. Zijn ze oorspronkelijk ontwikkeld vanuit logistiek oogpunt om snel zaken te identificeren, in 2010 hebben ook marketeers QR codes ontdekt (zie ook dit arikel) en verschijnen ze geregeld in marketingcampagnes en -uitingen. Nu steeds meer mensen met een smartphone op zak rondlopen en ook QR codes kunnen scannen, biedt het een nieuwe, interessante mogelijkheid om te communiceren met de consument. Daarnaast oogt het gebruik van QR in marketing natuurlijk lekker innovatief (zie ook deze app van Sanoma). Maar werken ze ook echt? Wie scant ze nu eigenlijk en wat zijn de mogelijkheden?

De cijfers

Jumpscan, een QR georiënteerde start-up, heeft een aantal feiten en cijfers over het gebruik van hun QR codes op een rij gezet. Allereerst interessant om te zien dat 52% van QR codes heeft gehoord of ze heeft gezien. Een redelijk grote bekendheid voor een nieuwe techniek. 28% geeft aan weleens een QR code te hebben gescand. Meer dan de helft heeft dat het afgelopen jaar ten minste één keer gedaan en 40% zelfs vijf keer of meer.

De meeste QR codes worden, vooralsnog, met iPhones gescand, namelijk 68%. Android volgt met 26% en Blackberry doet met 4% ook nog mee. Het scannen van QR codes heeft bij Jumpscan in de tweede helft van vorig jaar een toename laten zien van 1200%.

QR betekent aandacht

Tot zover de cijfers, want zoals dat gaat met nieuwe technieken, betekent QR voor marketeers aftasten en verkennen. Veel marketeers benutten dan ook lang niet alle mogelijkheden die QR kan bieden. Natuurlijk kennen we de voorbeelden van Calvin Klein met een enorme QR code op Times Square en Audi die ter ere van het honderdjarig bestaan de grootste QR code ter wereld tot stand bracht. Ook dichterbij huis kondigde de AVRO haar nieuwe seizoensprogrammering aan met QR codes in bushokjes. Volop aandacht, ómdat ze QR gebruiken. Niet zozeer om de mogelijkheden die ze hebben benut. In de praktijk komen veel marketeers dan ook niet verder dan een doorlink naar de eigen website.

Mogelijkheden

Zonde, want het mooie van QR is dat het allerlei soorten informatie kan bevatten. Bovendien kunnen via gecodeerde URLs ook talloze commando’s worden uitgevoerd op de smartphone van de gebruiker. Denk hierbij aan een rechtstreekse downloadlink van een song in de iTunes store, een exclusieve kortingscoupon voor een event of praktischer een routebeschrijving van de QR code naar jouw vestiging. Maar ook rechtstreeks een afspraak in de agenda plaatsen van de gebruiker, het direct bestellen van een product of toegang tot een online game zijn enkele mogelijkheden.

QR biedt daarmee volop kansen voor mobile marketing en m-commerce. Zolang de gebruiker wordt beloond voor het scannen en de content achter de QR code relevante, toegevoegde waarde biedt. Ik ben benieuwd of de opmars van QR doorzet in 2011 en of we ook slimmer toepassingen gaan zien. Wat denken jullie?


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Ik ben van mening dat QR codes nog niet bij het grote publiek is ingeburgerd. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat een QR code daadwerkelijk een meerwaarde gaat krijgen voor de consument. Geef bijvoorbeeld alleen korting op producten wanneer iemand gebruik maakt van een QR code. Op deze wijze introduceer je deze dienst ook bij het grote publiek.

    geplaatst op
  • Ik vind vooral de manier van scannen erg vervelend. Tegen de tijd dat ik op mijn iPhone een QR scanner heb geopend, ben ik alweer ver van de code vandaan. In 9 van de 10 gevallen is het een link naar website die vermeld staat op dezelfde poster, wat is dan de meerwaarde van de code?

    Toevallig ben ik vandaag de iPhone app QRscanner.nl tegen gekomen. Die is wel lekker snel..

    geplaatst op
  • " Wat denken jullie?"

    Ik denk dat je met veel moeite probeert een tracking mogelijkheid te gebruiken voor de consumenten markt, en dat dat een heilloze weg is. Natuurlijk zullen er een paar enthousiaste verhalen zijn rondom Audi. Audi creert hiermee vooral een klein stukje imago versterking als innovatief. Maar de werkelijke cijfers van mensen die ooit QR gebruikt liggen rond 1/10 van twitter. Dus leze en schrijve rond de 1 %. En daar is in 3 jaar weinig aan gestegen.

    QR is een leuke technologie. Briljant voor logistiek. En incidenteel kun je het kleinschalig in een lokale doelgroep inzetten. Maar zoeken naar een bedrijfsmodel of marketing actie op BASIS van QR - dan draai je doel en middel om. Maar ja. ook second life leidde tot grote bestedingen bij o.a. ABN AMRO. Dus als je daar business mee genereert: vooral doen.

    geplaatst op
  • QR codes zijn inderdaad nog niet bekend bij het grote publiek, maar worden al wel vrij breed ingezet. Het jammere is dat ze voornamelijk nog gewoon doorlinken naar een website met meer info, iets wat je ook gewoon kunt opzoeken (zo snel zijn de meeste scanners immers nog niet). Je zou ze bijvoorbeeld ook actiematig kunnen inzetten met een Scan en Win actie of iets dergelijks. We hebben zelf een vrij uitgebreid overzicht gemaakt van hoe QR codes in Nederland worden ingezet. Er zitten meer dan 40 voorbeelden in en zoals je ziet verschaffen de meeste enkel nog een link naar een website. Voor de geinteresseerden hier het overzicht:

    http://slidesha.re/gvTxAA

    geplaatst op
  • Ik zie ook zeker veel creatievere en praktischere toepassingen voor QR - niet langs de weg, maar juist op verpakkingen en in gebouwen. Denk aan bereidingswijze en recepten op etenswaren, doe-het-zelf instructies op bouwmarktartikelen, audiotours bij de kassa van het museum, impressies (augmented reality) bij bouwputten, meer achtergrondinformatie (video/fotoreportage) bij een tijdschriftartikel, trailers in de tv-gids... Zet ook een korte omschrijving bij een QR code wat je ervan kunt verwachten om interesse te wekken (teleurstelling te voorkomen?). Als consumenten het nut in gaan zien zullen ze de QR codes zelf voor je gaan verkopen (mond-op-mond reclame).

    geplaatst op
  • het nadeel van de codes zit vooral in het niet kunnen lezen. het kost vaak te veel moeite om de code te scannen. vaak wordt de qr code niet herkend, zonde! Zijn er manieren om dit te voorkomen bij het ontwikkelen van een QR-code?

    geplaatst op
  • @Kim: Het slecht kunnen lezen van de codes heeft met twee dingen te maken. Ten eerste gebruiken zelfs veel grote merken nog gratis te genereren codes. Deze zijn niet geoptimaliseerd en bevatten vaak veel onnodige informatie (bijvoorbeeld een hele lange URL, dus meer puntjes in de code). Ten tweede ligt het natuurlijk aan welke scanner je gebruikt. Er zijn grote verschillen, dus het loont wel om je even te verdiepen in de verschillende scan apps.

    geplaatst op
  • eens. QR code kan veel slimmer ingezet worden.

    Afgelopen weekend viel het ANWB blad Promotor op de mat. Op de kaft prijkte een grote QRcode die je in staat stelde om vanaf de bank het 'brullende geluid van de nieuwe BMW motor' te ervaren. Een geinige toepassing. Al wordt zoiets natuurlijk volledig ingehaald zodra de digitale magazines i.c.m. tablets op grote schaal zijn doorgebroken.

    Waarschijnlijk zal de QRcode als marketinginstrument verdwijnen zodra een nieuwe generatie smartphone met RFID reader wordt uitgerust. Met een RFID reader in je phone, is een 'scan' razendsnel gemaakt. Bovendien kan er met RFID ook nog eens informatie van de gebruiker worden uitgelezen (persoonlijke voorkeuren, sociale profielen etc.) zodat persoonlijke aanbiedingen, aanmelden event / nieuwsbrief, e.d. ook via mobiel mogelijk worden.

    geplaatst op
  • Als bureau hebben we in 2007 de QR code in Nederland geïntroduceerd en inmiddels wordt de QR code steeds vaker ingezet. Waarom? het is (kosten-)effectief, creëert directe conversie, het is pull gericht, mobiel internet wordt groter, bekender en breder gedragen, maar bovenal kan de QR code meetbaar gemaakt. Het meetbaar maken van een QR code is niet voor elk bureau weggelegd, maar inmiddels hebben wij al diverse succesvolle campagnes mogen opzetten. Tevens lenen de statistieken zich goed voor een gedegen uitrol van een mobiele strategie. De QR code is de fysieke banner...maar dan herkenbaarder en minder irritant.

    Er wordt vaak gesproken over het feit dat het niet bekend is bij het grote publiek. Maar het mobiel internet is nog geen eens bekend bij het grote publiek. Momenteel is het bereik al 3,5 miljoen mensen maar dat betreft nog steeds niet de massa. Hoeveel mensen zijn nou bekend met apps? en mobiele websites? hoeveel mensen waren 10 jaar geleden uberhaupt bekend met het internet in het algemeen? Kortom: het begint nu pas, we zitten aan de beginfase: elke dag komen er nieuwe gebruikers van mobiel internet bij en daarmee groeit de bekendheid en de inzet van de QR code.

    Op http://www.9292ov.nl wordt al enige tijd QR-codes gebruikt, waarmee gebruikers het opgevraagde reisadvies kunnen scannen met de mobiele telefoon. In de gepubliceerde cijfers zie je vanaf de eerste maand dat ingezet werd tot de maanden daarna een stijging in het aantal scans:

    Mei 2010: 16053
    Juni 2010 : 18209
    Julli 2010: 15480
    Aug 2010 : 20643
    Sept 2010 : 28890

    http://9292ov.wordpress.com/2010/10/13/insights-cijfers-9292-mobiel-september-2010/

    Kortom: 9292OV met een zeer grote doelgroep is een mooie graadmeter om te zien dat het mobiel internet en het gebruik van de QR code stijgt.

    Het slagen van de QR code zit in de content die aangeboden wordt: denk aan interessant acties, samples, video's, coupons, informatie aanvraag formulieren etc. Maar dit dan wel mobiel geoptimaliseerd; dus een mobiele (actie-)website. Dit laatste wordt nog wel eens door bedrijven vergeten en verwijzen gewoon doodleuk door naar een website die toevallig compleet in flash ontwikkeld is.

    Daarnaast zien we steeds vaker terug dat een QR code echt onderdeel uit moet maken van een advertentie. Er moet in de advertentie opgeroepen worden om de QR code te scannen, vaak wordt er later gewoon een QR code ergens rechtsonder geplaatst en zien ze in de cijfers terug dat de QR code niet zo vaak is gescand.

    Naast de QR code is een QR reader enorm belangrijk, het adviseren van een QR reader zal ook door organisaties gedaan moet worden aan hun klanten. Niet alleen is dit belangrijk omdat er verschil is in kwaliteit van de readers, maar ook omdat sommige readers unieke features bevatten. Een goed voorbeeld van een uitstekende reader is de nieuwe QR reader van Sanoma (QRscanner.nl). De reader is zeer snel en de reader bevat eenvoudige social media links om een interessante actie met je vrienden te delen.

    Om kort te gaan kan je middels een QR code een advertentie meetbaar maken, conversie en/of merkbeleving creëren en middels het gebruik van een uitstekende reader social media inzetten om de actie te vergroten.

    Sommige mensen praten nu al over RFID en image recognition, maar dit is voor de massa helemaal toekomstmuziek. Het is goed om een visie te hebben, maar de massa moet eerst opgevoed worden met het mobiel internet en de QR code is hier onderdeel van.

    Hoe meer bedrijven de QR code structureel blijven inzetten hoe breder het door de massa gedragen gaat worden: de aanhouder wint. Let wel: betrek er altijd een mobile specialist bij die de QR code kan meten, u kan adviseren in de inzet van een QR code en de content ervan kan verzorgen.

    geplaatst op
  • Met mijn vriendin in bed, lezen we meestal nog iets. Op onze iPhone. En soms komen we dan op goede content die we samen willen delen. Zij genereert een QR-code van de pagina waar ze is, ik scan hem, en heb de content zo ook op mijn iPhone. En andersom. Werkt leuk!

    Ik vond daarvoor hier gratis qr code.

    Onderaan de pagina staat een bookmarklet. Sleep die naar je bladwijzerbalk in je browser. En als je een pagina wilt delen click je gewoon op de QR-code bookmarklet. En de code staat haarfijn op je scherm.

    En zo kan je bij Lufthansa ook inchecken.

    geplaatst op
  • 9292 heeft het anders opgepakt. 9292 toonde in december 2010 ov-reizigers via nieuwe mobiele technologie accurate vertrektijden van trein, bus, tram, metro of veerboot. Ter introductie van deze dienst hingen op 319 stations tot eind december posters met speciale plaatsgebonden blokjes-codes, de zgn QR-codes. Wie met een mobieltje deze QR-codes, ‘scande’ ontving de lokale vertrektijden automatisch op het telefoonscherm. Met alle bijzonderheden. Het is waanzinnig gebruikt. Zie ook: http://9292ov.wordpress.com/2010/12/23/zoektocht-naar-9292-qr-codes-in-volle-gang/ En toepassing per reisadvies: http://www.9292ov.nl/9292ov1868.asp

    geplaatst op
  • Interessant stuk, een reden waarom het nog niet zo aanslaat als wij hopen is dat er aan de kant vd gebruiker ea geregeld moet worden.
    Qr applicatie, telefoon met goede camera, internet verbinding. Ik realiseerde me dat wij in Nederland al redelijk gewend zijn aan mobiek internet op onze telefoon.
    Maar in Belgie bijvoorbeeld is dit nog erg kostbaar, en daarmee dus een hele andere gebruikersgroep.
    Meer 30+ en vermogend.
    Aan de aanbiedende kant is een duidelijke code welke scanbaar is nodig.
    En de beleving na het scannen is belangrijk.
    Als het blijft bij een doorverwijzing is het misschien niet aantrekkelijk genoeg.
    Maar stap 1 zou zijn meer redenen geven voor intensief gebruik, het voorbeeld van het jurkje in de etalage met url naar filmpje van lady Gaga en een bestelbutton erbij zie ik als toegevoegde waarde.
    Maar de doelgroep die dit gaat gebruiken zal klein blijven, er zijn nog te veel digital migrants betrokken bij deze proposities. Die kijken hier toch anders tegen aan.

    geplaatst op
  • Goede discussie.

    Toepassingen van QRcodes zijn oneindig en dus afhankelijk van een branche moet men nadenken hoe je codes effectief kunt inzetten.

    Zelf denken wij met name vanuit de media en entertainment branche en dus het simpel doorlinken naar een website is mi. een grote fout.
    Wij adviseren om altijd met een mobiele landingspagina te werken en vandaar uit werkt je verder aan informatie die in het verlengde ligt van je basis-info. Bv. Je ‘voegt video clips toe’ van de muziekband die je net beschreven hebt (of die op een poster staan) of 15 geluidsfragmenten van 2min lang van een nieuw uit te brengen cd (en dan gelijk meten hoe lang/kort naar welk fragment geluisterd wordt, wat weer relevant is voor de band); je werkt in een reisgids met videoclips van vakantiebestemming en/of slide shows; de schrijfster van een boek spreekt een video-voorwoord in, de QRCode op de cover; etc.

    Dan op de landingspagina moet je altijd werken met actieve knoppen als 'bel-nu/reserveer-nu', ‘wordt lid van onze nieuwsbrief (email adres invullen en verstuur)’ links naar facebook, twitter, blogs, etc. En dan natuurlijk alle andere basis marketing elementen die aansluiten op brand-activation en enrichment.
    Een landingspagina moet overigens wel simpel zijn met weinig tekst en niet te veel menu lagen.

    De kosten van een goede landingspagina hoeft overigens niet duur te zijn; we maken ze bv. tussen de Euro250,- tot Euro1.000,-. Dit is op een redactiebudget / marketing budget echt laag en zeker in vergelijk met de kosten van apps.

    Ik denk dan mobiel internet het PC-internet in bepaalde segmenten grotendeels gaat vervangen; dit is slechts een kwestie van tijd. Wie wat triggered (groei mobiel internet dmv. QRcodes of vice versa en/of een combinatie hiervan) is niet zo relevant maar net als in Japan zullen QRcodes meer-en-meer op grote schaal worden ingezet.

    geplaatst op
  • Allemaal erg leuke berichten en een prima discussie, daar niet van. De grote kracht van QR codes is dat het een gouden sleutel richting mobiel internet is. Te vaak wordt je verwezen naar een gewoon internetadres, een cruciale misstap in gebruikers-beleving, dat wil je je klanten niet aandoen.

    Er wordt echter in alle verhalen totaal voorbij gegaan dat je informatie van de scans kunt analyseren, zoals aantallen scans, geo-locatie van gebruikers en nog veel meer. Kortom, er is waardevolle informatie voor marketeers en communicatie specialisten beschikbaar, tenminste als je ze professioneel inzet en begrijpt dat ergen gratis een qr code maken, op zijn zachts, niet de beste oplossing is.

    Enekele feiten op een rij (in plaats van meningen en gedachtegangen):

    http://bit.ly/ekZbnF (google trends)
    http://bit.ly/g2RPSE (case stidies van scanlife)
    http://bit.ly/hOWSDw (3Gvision van de i-nigma app)

    Natuurlijk is er nog veel meer over te vertellen op:
    http://qrcode-news.blogspot.com/
    http://www.qtag.nl

    Gratis demo QR code software voor professioneel gebruik: http://www.qrcode-software.nl

    Er is specialisme én kennis nodig om QR code succesvol in te zetten in combinatie met een mobiele strategie

    Vriendelijke groet,

    Cristian Vorstius Kruijff
    Twitter:qrag_qrcode

    geplaatst op
  • Het wordt tijd dat iedereen die de waarde van de qr code inziet zich sterk maakt om de bekendheid te vergroten.
    Zien is namelijk geloven. Er zijn inmiddels genoeg mensen die weleens een qr code hebben gezien, maar niet verder gekomen dan die waarneming. Wat het doet, weten ze nog niet. Aan de ene kant gelukkig, omdat er nog te vaak onnozele content achter de qr code wordt geplakt. Aan de andere kant een buitengewone kans om die onbewuste doelgroep te laten ervaren hoe aantrekkelijk, nuttig of functioneel een scan kan zijn. Even stoppen dus met het pushen van je eigen qrcode systeem of toepassing en de straat op en mensen laten beleven. Iedereen wint daarbij.
    Een mooie uitdaging voor retailers die mobiele telefoons en accesoires verkopen. Haal consumenten je winkel binnen, installeer Gratis een bij het betreffende toestel passende scanner/reader. Laat je bezoekers vervolgens een artikel scannen in je winkel en geef ze een kortingscoupon voor een volgende aankoop in die winkel.
    Da's pas fun.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.