Waar komen jouw sitebezoekers vandaan?

Waar komen jouw sitebezoekers vandaan?

Afgelopen week stelde ik deze vraag op Twitter omdat ik eigenlijk wel benieuwd was wat nu het aandeel is van sitebezoekers dat via sociale media een website bezoekt. Op basis van een snelle analyse voor de communitysites die wij beheren (zoals Marketingfacts, Foodlog en Arnhem Direct) kwam ik tot de conclusie dat met 35-50 procent de meeste bezoekers nog steeds via Google (regulier; dus niet de bezoeker via gesponsorde links) binnenkomen, gevolgd door direct bezoek (25-30%), sociale media (10-20%), RSS (5-15%) en overig (5-15%). Deze verdeling is uiteraard sterk afhankelijk van het type website en bezoekersprofiel. Helaas kreeg ik weinig response op mijn vraag. Wel liep ik bij mijn speurtocht naar cijfers aan tegen How Consumers Find Websites In 2010, een recent onderzoeksrapport van Forrester Research.

Om te bepalen hoe consumenten vandaag de dag websites vinden heeft Forrester Research onderzoek gedaan onder 4.000 Amerikaanse internetgebruikers waarbij onderscheid is gemaakt in de leeftijdsgroepen Gen Y (18-30 jaar), Gen X (31-44 jaar), Younger Boomers (45-54 jaar), Older Boomers (55-65 jaar) en Seniors (vanaf 66 jaar). Ook Forrester research komt tot de conclusie dat de meeste sitebezoekers nog steeds via zoekmachines binnenkomen.


Gemiddeld komt 61 procent van het bezoek binnen via zoekmachines. In 2004 was dit aandeel nog 83 procent. Opmerkelijk is het verschil tussen jonge en oudere internetgebruikers. Jonge internetgebruikers komen minder via zoekmachines en meer via o.a. sociale media op een website. Gemiddeld komt 16 procent van de internetgebruikers via sociale netwerken op een website. Dit is exclusief Weblogs en Twitter die inmiddels verantwoordelijk zijn voor resp. 7 en 5 procent van het sitebezoek. Jongeren komen ook structureel minder op een website via een email van kennissen of familie dan oudere internetgebruikers.

Aardig om te zien dat onze cijfers aardig overeenkomen met de onderzoeksresultaten van Forrester. Wie wil zijn of haar cijfers met ons delen? Liggen de cijfers in Nederland op een vergelijkbaar niveau als in de VS?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Als ik kijk naar de verdeling van verkeer van het Rode Kruis dan komt 65% via zoekmachines (betaald en onbetaald), 20% is direct verkeer (incl social media) en 12% verwijzende sites. Het aandeel van zoekmachines is voor ons dus ongeveer gelijk aan de VS, van de overige bronnen krijg ik uit het onderzoek geen helder beeld / percentages.

    Ik zou trouwens graag een onderscheid willen maken hoe het bezoek verschilt voor jongere en oudere gebruikers, maar die informatie hebben we niet voorhanden. Wat dat betreft zijn we nog heel erg aan het leren en onze online presence aan het verbeteren.

    De verdeling van de herkomst met de genoemde communitysites zijn best groot, maar komt inderdaad door het type organisatie/ website en de doelgroep. Social Media heeft nog niet een heel groot aandeel bij het Rode Kruis, maar hier wordt aan gewerkt :-)

    geplaatst op
  • De verdeling is natuurlijk ook afhankelijk van de naamsbekendheid van je URL/website. Als ik kijk naar de verdeling bij 9292ov.nl dan is dat al jaren 60% direct verkeer, 32% zoekmachines en 8% verwijzende sites (incl. social media). De sites is behoorlijk goed geïndexeerd door zoekmachines, maar blijkbaar typen de meeste mensen het zelf in. Bij blogs is dit vanzelfsprekend anders omdat je van te voren nooit weet waar precies over geblogd wordt.De invloed van social media op een site als Marketingfacts kan in de toekomst wel naar 30% gaan, wellicht ten koste van RSS. Sommige artikelen worden behoorlijk doorgestuurd waardoor je veel nieuwe bezoekers kunt bereiken.

    Ander punt wat met deze posting te maken heeft: zijn alle meetpaketten al socialmedia-proof om een goed overzicht te kunnen maken?

    geplaatst op
  • Ha Marco, heb op Twitter je oproep gemist, anders had ik zeker even gereageerd :). Bij http://www.stateofsearch.com komt veel traffic via search engines, maar juist ook Twitter en Facebook speelt een grote rol. Ook gezien de jonge leeftijd van de site (1 jaar) komt nog verhoudingsgewijs minder van zoekmachines en meer via social. Nu is het ongeveer 45% zoekmachine bijna 30% social en bijna 20 direct.

    Ik denk echter, zeker als je naar de cijfers kijkt die jij hierboven plaatst, dat het belangrijk is onderscheid te maken in doelgroepen. Dus wie komt er op je site en waar gaat je site over.

    Wij (MF, State of Search) hebben 'online minded' sites, waardoor Twitter en Facebook een grotere rol spelen dan bij bijvoorbeeld een Telegraaf website of een website over bloemen. Ik durf met grote zekerheid te zeggen dat minimaal 80% van de mensen die mijn site bezoeken ook Twitteren bijvoorbeeld. Dat is denk ik in de 'bloemenbusiness' wel anders. Het is dus denk ik te gevaarlijk om 'zomaar' conclusies te verbinden aan dit soort cijfers, er zijn zoveel redenen voor bepaalde traffic :).

    Desalniettemin vind ik ze wel leuk :)

    geplaatst op
  • Op het nicheblog De Scherpe Pen zie je over de laatste 30 dagen dat 36,7% afkomstig is van zoekmachines, 31,25% via verwijzende sites en 25,8% direct verkeer (rest is overig).

    Van de verwijzende sites is 43% afkomstig van twitter en 5% van LinkedIn. Met 1,7% verkeer is Facebook een kleine speler, maar wat opvalt is dat bezoekers afkomstig van Facebook gemiddeld 2x langer op het blog aanwezig zijn.
    Er zit nauwelijks verschil tussen de herkomst van de bezoeker en de gemiddelde tijd op de website (ruim 3 minuten).

    Zoals Mark ook al aangaf, het type site maakt nogal verschil uit voor de 'cijfers'. Maar mogelijk heb je hier wat aan.

    @tuttel

    geplaatst op
  • De herkomst van bezoekers is inderdaad van veel factoren afhankelijk. Uit diverse onderzoeken die we hebben gedaan blijkt inderdaad dat het uit maakt:
    - wat iemand gaat doen; het indienen van declaraties, internetbankieren of een nieuw boek kopen bij bol.com of nieuwe kleding van de Wehkamp gaat direct naar die site
    - hoe men in de online wereld staat: is men een echte functionalist (=recht op zijn doel af) of meer een communicator (= meer informatie inwinnen bij anderen). Afhankelijk daarvan doorloopt men bepaalde zoekpaden online bij aanschaf van een nieuw product

    Uiteindelijk wil je meer weten dan de site direct voor het bezoek en direct erna. Zijn er sites van concurrenten bezocht in het zoekproces, gebruikt men prijsvergelijkingsites en op welke woorden 'Googled' men. Gelukkig zijn er steeds meer gespecialiseerde partijen die hier inzicht in geven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.