Belastingdienst start met aangiftehulp via twitter

Belastingdienst start met aangiftehulp via twitter

De webcareteams vliegen als paddenstoelen uit de grond. Vandaag is er een nieuw team bij! De Belastingdienst doet in de maand maart 2011 een proef met Twitter. In deze drukke aangiftemaand bieden ze nu ook via Twitter hulp bij aangifte aan particulieren.

Doel van dit alles is het vergroten van de bereikbaarheid en door het open karakter van Twitter ook meer mensen helpen met eenzelfde antwoord zo valt te lezen op de site van de belastingdienst. Het team is via @BDaangifte te bereiken en maakt daarbij gebruik van de hashtag #ag10

Via Twitter beantwoordt het team vragen over de aangifte voor zover het gaat om gegevens die publiekelijk gedeeld kunnen worden. Het team communiceert vertrouwelijke gegevens zoals inkomsten, gezinssituatie en BSN niet, ook niet per DM. Bij het beantwoorden van vragen worden de openingsuren van de BelastingTelefoon aangehouden. Het team dat bestaat uit ervaren informanten van de Belastingtelefoon, is maandag tot en met vrijdag van 8 - 20 uur en op zaterdag 9 - 17 uur actief. Per 1 april wordt het @BDaangifte account op non-actief gezet en wordt deze voor de Belastingdienst nieuwe vorm van dienstverlening geëvalueerd. Wat betreft tools wordt er gebruik gemaakt van onder andere Hootsuite en een eigen database voor archivering.

Mooi om te zien dat zelfs de Belastingdienst nu social media inzet en het aandurft een proef te starten.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Nog niet erg druk... ze hebben maar 35 tweets gestuurd.... Veel meer interesse in experiment zelf

    geplaatst op
  • Ben heel benieuwd. Met naar schatting 300.000 actieve Twitteraars in Nederland zouden ze het zomaar heel erg druk kunnen krijgen. Aan de andere kant, het is goed dat er geëxperimenteerd wordt met dit soort technieken, zodat de overheid mee kan in de vaart der volkeren wat betreft social media.

    geplaatst op
  • Ik kreeg binnen een paar uur antwoord op de gestelde vraag mbt de aangifte. En recentelijk werd mij ook via twitter gevraagd om te reageren hoe ik de twitterdienstverlening had gevonden en of er nog verbeteringen te doen waren. Via twitter sneller geholpen dan via de belastingtelefoon. Prima actie.

    geplaatst op
  • Aan de ene kant mooi dat ze dit soort dingen doen alleen wordt het wel betaald van geld dat ik ze elke maand geef. Dus tja.. liever wat minder belasting betalen...

    Gr,

    Peter

    geplaatst op
  • Twitteren met Belastingdienst over startersvragen (@BDstarters ) en met Douane (@douanereizigers ) over reizigersinformatie.

    Startende ondernemers kunnen deze zomer hun vragen ook via Twitter aan de Belastingdienst stellen, terwijl vakantiegangers vanaf hun vakantieadres nog snel kunnen nagaan wat ze wel en niet mee terug mogen nemen naar Nederland. Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën gaf vandaag het startsein voor 2 pilots waarmee vanaf vandaag tot en met 28 september op deze manier vragen aan de fiscus kunnen worden gesteld.


    Meer info in dit nieuwsbericht van Rijksoverheid.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.