Robert Lommers over 1 jaar social media bij Rabobank Nederland

Robert Lommers over 1 jaar social media bij Rabobank Nederland
, Innovader
@vincente

Een jaar geleden kreeg Robert Lommers de verantwoordelijkheid voor social media bij de Rabobank. Wat betekent zoiets? Hoe pak je dat aan bij een organisatie met honderden banken en tienduizenden employees? Als er al bijna duizend collega’s op Twitter zitten, hoe coördineer je zoiets of doe je dat niet eens? Welke tools gebruik je om het zo broodnodige overzicht te houden? Over webcare, hyperlokaal, centraal en lokaal, en over leren van crisissituaties.

Inspiratie voorbij

Ze zijn de inspiratie voorbij, en nu is het tijd voor professionalisering. De meest interessante platformen zijn voor Rabobank de Grote 5: Hyves, Twitter, Facebook, LinkedIn en YouTube. Lommers: “Daar kan je gewoon niet wegblijven, dus dan ben je daar ook. Dat zijn de platformen waar je als centrale organisatie veel mee kan. Maar we zijn ook decentraal: hyperlokale websites zijn websites die zich perfect lenen voor lokale participatie zoals Arnhemdirect.nl. Dichtbij kun je centraal niet altijd goed duiden, lokaal kun je dat wel.”

Monitort Lommers alle conversaties centraal? “Monitoring vanuit webcare wordt centraal gedaan. We monitoren ook het web voor alle lokale banken. We kijken wat we van het web kunnen leren, centraal en lokaal. We hebben de controlroom centraal ingericht, daardoor krijgen we een nog beter gevoel bij het web.” Welke tool gebruikt hij? “We gaan een nieuw instrument gebruiken. Dat is echter nog supergeheim :-)”

Risico’s

In de communicatiesfeer heeft Lommers met de Rabobank nog geen échte crisis gehad behalve de dansende Rabobank medewerkers . Merkschade en merkreputatie; er zijn genoeg voorbeelden van en het is allemaal heel leerzaam zoals je kunt zien http://www.uitgekotst.nl maar het allemaal niet zo dramatisch. Lommers vindt het mooier om van de kracht van social media uit te gaan. “Hoe kunnen we in samenwerking met nieuwe partijen als iPhoneclub.nl een nieuwe app lanceren”. Welk percentage van het advertentiegeld aan social media wordt uitgegeven, dat vindt Lommers niet interessant.

Meer interviews van Rabo mensen (vooral Rabo online Ierland valt op) over gebruik van Twitter, blogs, social networking en interessante advertenties zie je op de Rabo Bank Social Media pagina.


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Nou, wat wilde meneer niet zeggen? Welke monitor-tool zou men gaan gebruiken?

    geplaatst op
  • @ arjen: Dat wilde hij dus niet zeggen ;)

    geplaatst op
  • @mgvandenbroek: Vandaar ook mijn oproep om met suggesties te komen...

    geplaatst op
  • @ arjen: Er zijn er honderden. @dannyoosterveer is bezig met een lijst, die langer en langer wordt. maar het zou zo maar eens Radian6 kunnen zijn ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.