#SocialeMediaRecap 18: Social Media Bubbel, Social Media Tracking tools en uitdagingen Quora

#SocialeMediaRecap 18: Social Media Bubbel, Social Media Tracking tools en uitdagingen Quora
, ANWB
@mdebruin

Twitternieuwsdiensten @BeSocialOnline (door Gert Jan Bos) en @SocialeMediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media.Vandaag verschijnt alweer de 18e editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin belangrijk nieuws op het gebied van Social Media dat je tot nu toe op Marketingfacts hebt moeten missen. Graag praten wij je bij met deze editie:

  • De Social Media Bubbel
  • Uitdagingen voor Quora
  • Meest gemaakte fouten op LinkedIn
  • Foursquare en Feest.je nog geen megasucces in Nederland
  • Gratis Social Media Tracking tools

De Social Media Bubbel

Op Computable staat een interessant artikel over de Social Media Bubble. Er gaan steeds meer geluiden op dat er na de internet bubble van 2000/2001 nu een nieuwe bubbel onderweg is. Bedrijven als Facebook, Twitter, Groupon en Zynga worden tegen belachelijk hoge bedragen gewaardeerd op basis van social kapitaal. Koen Zweers schrijft op Computable: “Mijn intentie is niet om een verklaring te geven voor het optreden van dergelijke zeepbellen. Wel om de huidige aandacht voor en inschattingen van het potentieel van sociale platforms en media in (historisch) perspectief te plaatsen.Lees het artikel op Computable

Uitdagingen voor Quora

Op SocialMediaToday staat een interessant artikel over de twee de grootste uitdagingen voor Quora: de kwaliteit van de antwoorden zal afnemen doordat de site te massaal en divers wordt. Daarnaast klopt het stemmechanisme zoals het nu werkt, niet helemaal. In het artikel worden verwachtingen uitgesproken die minder positief voor Quora: “What is more likely to happen and makes far more sense is that a new generation of private, gated communities will grow and evolve. This is where people with common interests will gather and exchange ideas.”

En over het stemmechanisme: “Properly involving the crowd to identify top contributions is critical to a successful innovation community. If you only apply simple vote counts to identify top ideas, innovation is little more than a popularity contest. People earn reputations via peer responses to their contributions in the Spigit platform, which are used to weight their up-votes and down-votes. These weighted approval ratings go deeper than simple vote count, and help surface the best ideas which don’t necessarily have the top number of votes. This fosters an innovation meritocracy and ensures that top ideas don’t get overlooked.Lees het hele artikel op Socialmediatoday.com

Op socialmediatoday.com vonden we trouwens ook een handleiding “Hoe kun je Quora toevoegen aan je Social Media Marketing tools?

Meest gemaakte fouten op LinkedIn

Op Trainingswereld staat een artikel over de “Meest gemaakte fouten op LinkedIn”. De titel van het artikel is slecht gekozen, want daarover vind je niets in het artikel. Wel staan er interessante tips ter verbetering in:
• Maak een profiel gezien door de bril van de mogelijk geïnteresseerde, kom kort en krachtig naar wat betekent dit voor mij.
• Beperk je in het aantal activiteiten die vooral nu van belang zijn voor de lezer
• Bedenk goed wat de boodschap is die je wil zenden
• Bedenk goed met wie, maar vooral waarom je met iemand wilt linken.
• Wordt niet lid van teveel groepen, je kunt dan nooit actief meedoen is discussies
• Laat aanbevelingen echt zijn en ga hier niet goedkoop manipuleren.
• Bezoek eens een aantal profielen en kijk welke jou aanspreken en waarom.

Foursquare en Feest.je nog geen megasucces in Nederland

Op DutchCowgirls lezen we dat Location-based services als Foursquare en Feest.je winnen aan populariteit winnen maar Nederland is (nog) niet massaal overstag. Petra Hoogstad schrijft: “Inchecken om het inchecken heeft volgens insiders zijn langste tijd wel gehad. En is ook irritant vind ik: Als je 5 keer per dag het bericht binnen krijgt van collega x dat ie weer is ingecheckt bij de espressobar om de hoek). Veel meer mensen gebruiken de Location-based diensten ook als “naslagwerk”. Zo kan je bijvoorbeeld gemakkelijk terugvinden in welk leuk restaurantje je toen en toen zat.” Lees het hele artikel op Dutchcowgirls.nl

Gratis Social Media tracking tools

Op The Next Web lezen we het artikel “The best free social media tracking tools you should know about” met tools als Facebook Analytics, Topsy, YouTube Insights, Tweetstats, bit.ly, Twitter Analyzer, Klout, Social Mention, Twitter Counter, Backtype, Boardreader, CoComment, Hootsuite, Yahoo Site Explorer, Boardreader, Omgili Graphs, IceRocket en Compete

Met name Social Mention, Klout en TwitterAnalyzer zijn naar onze mening interessant.

Meer social media nieuws?
Twitter: @SocialeMediaNL en @BeSocialOnline.
LinkedIn: SocialeMediaNL Linkedin groep met 1100+ leden.
Facebook: Dutch Facebook groep met 120 professionals


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Wat denk jij: is er sprake van een nieuwe bubbel met de gigahoge waarderingen van de Social Media bedrijven als Facebook, Twitter, Groupon en Zynga?

    geplaatst op
  • @socialiemedianl Ben benieuwd naar wat je zelf denkt.

    geplaatst op
  • @Ronald Ik vind de bedragen astronomisch. Maar aan de andere kant zie ik ook dat deze bedrijven ontzettend veel bereik hebben. Maar bereik is niet alles. Ik zie wel gelijkenissen met de internetbubbel en gebakken lucht. Mijn terughoudendheid zit vooral in het feit dat ik niet weet voor hoelang deze bedrijven hun grote bereik en toegevoegde waarde kunnen behouden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.