Google SEO van algoritme naar social?

15 februari 2011, 10:50

Google heeft op zijn blog bekend gemaakt dat ze een nieuwe tool gelanceerd hebben waarmee zoekresultaten geblokkeerd kunnen worden. Op dit moment is het alleen nog als een Chrome extensie beschikbaar omdat dat makkelijker uit te rollen zou zijn dan een vernieuwing in de zoekresultaten pagina’s zelf. Na het installeren van deze extensie verschijnt er een extra link onder de zoekresultaten:

Een interessant stap van Google. Het is bekend dat Google mensen inzet bij het beoordelen van zoekresultaten. Maar dat ging om een kleine groep vooraf geselecteerde mensen die op basis van aangeleverde spam-reports sites konden beoordelen. Nu gaat Google crowd-sourcen en gebruik maken van de mening van de massa. Matt Cutts wil nog niet helemaal toegeven dat ze de verzamelde data gaan gebruiken voor de normale resultaten (voorlopig blokkeer je alleen maar resultaten in je eigen gepersonaliseerde zoekresultaten):

If we get a good signal from this extension, or from offering block links in Google’s search results, then it’s much more similar Gmail’s spam algorithm, where an email is labelled as spam partially because a lot of users say it is, rather than because of some editorial decision on our part.

De extensie verstuurd de data met de geblokkeerde sites naar Google, en daar zal gekeken worden of ze daarmee de zoekresultaten zouden kunnen verbeteren. Op basis daarvan durf ik redelijk stellig te beweren dat dit zeker zal gebeuren.

Wat vinden jullie van deze stap? Net als bij het GMail spam algoritme denk ik zeker dat uit alle blokkeringen goede conclusies te trekken zijn. Echte waardeloze sites zullen op deze manier sneller naar een lager positie verdwijnen.

/toevoeging:

Ik werd zojuist nog gewezen op een mooi artikel van Rand Fishkin over deze ontwikkelingen binnen Google over de afgelopen jaren.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Frank Mulder

    Een zeer goede stap, met name voor de aanpak van content-farms, het zijn er teveel die geld proberen te verdienen met andermans content.

    De vraag is of het werkt en misbruikproof is.


    15 februari 2011 om 11:11
    Remi

    Een logische stap voor Google, die zeker kan helpen de resultaten beter te maken. En natuurlijk gaat Google dit wel gebruiken om sites te ranken, ze zijn niet gek. Tegen de Quality Raters in Nederland vertelden ze ook dat hun ratings geen invloed hebben op de sites die ze raten, maar alleen op het algoritme. Maar we weten dat Google zoveel mogelijk data verzamelt en vroeg of laat gebruikt. Dat hebben ze tot nu toe met alle data gedaan, dus dat gaan ze hier ook doen. En logisch, want als bij een bepaalde site heel vaak op ‘block’ gedrukt wordt, dan is er waarschijnlijk iets mis met die site.

    Ik vind het trouwens ook gevaarlijk, want ik kan me voorstellen dat we hierdoor ook een Buckler effect kunnen krijgen. Wat als Youp van het Hek het weer eens aan de stok krijgt met een bedrijf? Gaan mensen dat dan blocken en zakken ze dan in de rankings?


    15 februari 2011 om 11:25
    monchito

    Ik vind je screenshot mooi. seo.nl wil ik best blokkeren 🙂 <-- ziedaar de manier om negatieve seo toe te passen. Met een virale campagne kun je mensen oproepen om sites eruit te gooien


    15 februari 2011 om 11:26
    Jorg Ruis

    De volgende logische stap van Google om de menselijke stem toe te voegen als ranking factor. Waar je bij Google SearchWiki (nu Google Stars) nog ingelogd moest zijn om je search results te rangschikken, deleten etc. hoeft dat dus nu niet meer. Daarmee wordt een nog grote groep aangesproken en zullen ze eerder op de kritische massa komen die nodig is om de resultaten voor iedereen te beïnvloeden. Nu is aan Google te bepalen waar die treshold ligt om een block voor iedereen door te voeren.

    Als je niet al een social media specalist (bah) in je SEO team had of er naast had zitten, wordt het nu toch echt wel tijd om die toe te voegen. Er zijn er al talloze toevoegingen in het verleden die laten zien dat Google flink experimenteert met ‘de stem van het volk’ als rankingfactor. Zo hebben Google en Bing laatst nog nog bevestigd dat Facebook en Twitter wordt meegenomen in SEO, heb je Google Hotpot, Social Search en talloze andere initiatieven. Natuurlijk kan je debatteren welke hier van wel en niet succesvol zijn/zullen zijn om search results te rangschikken maar het is een kwestie van tijd.

    Ik denk vooralsnog dat het een goede stap is van Google, met wat but’s and if’s. Erg benieuwd hoe het zich zal ontwikkelen.


    15 februari 2011 om 11:32
    jos

    Kijk! Dit is nog eens handig. Dit soort info geef ik graag aan Google, zodat sites die Google foppen gewoon nooit meer worden getoond. Zoek je naar een bepaalde torrent, krijg je al die sites waarbij het lijkt dat ze die torrent hebben, maar vervolgens staat er alleen maar onzin. Ook als je op zoek bent naar reviews van een product, krijg je alle prijsvergelijkers die vervolgens geen review hebben. Ciao, Vergelijk, Kelkoo, etc. zal ik meteen blokkeren.


    15 februari 2011 om 12:09
    Anders

    Goede ontwikkeling, maar niet het zou wat te kort door de bocht zijn als Google uitsluitend op basis blokkeringen, sites lager gaat rangschikken. Wat voor de een niet relevant is, kan wel relevant zijn voor de ander. Als iemand op zoek is naar een nieuwe baan, zal hij/zij wellicht sites blokkeren die zijn gericht op bijbanen of stages. Die sites kunnen voor anderen – bij dezelfde zoekopdracht – juist wél waardevol zijn.

    Misschien zou het aardig zijn om mensen optioneel een reden te laten aanvinken, bijvoorbeeld “spam” of “not relevant for me, but could be relevant for others”. Slechts een fractie zal de moeite nemen om zo’n reden aan te geven/vinken, maar die informatie kan wel extra waardevol zijn in het ranking-algoritme.

    Wat deze tool betreft, jammer dat het in een Chrome extension-vorm is gegoten. Waarom niet laagdrempelig via cookies, of hoogdrempeliger gekoppeld aan een Google-account zodat je één blocklist op meerdere devices kunt hanteren?


    15 februari 2011 om 12:15
    André Scholten

    @andersfloor: als je de “sync” optie (options -> personal stuff) aan zet in Chrome zul je overal dezelfde instellingen behouden en is de blokkeerlijst automatisch aan je Google account gekoppeld.

    Verder eens met je commentaar: er zouden meer mogelijkheden moeten zijn: not relevant en spam. Ik denk dat Google dit ook wel snapt en niet zomaar sites uit de index gaat halen op basis van wat blocks. Anders zou het fenomeen Googlebomb een hele andere betekenis kunnen krijgen.


    15 februari 2011 om 12:19
    Anders

    @andrescholten Ah, die optie kende ik nog niet, is inderdaad wel handig! Thx for de update.

    Ik heb zelf recent een Google custom search engine in elkaar gezet waarin ik ruim 400 domeinnamen van recruiters / w&s-partijen heb geblockt. Deze plugin had me een hoop werk kunnen schelen, aan de andere kant, als je dan toch even wél ook in recruiters wilt kunnen zoeken moet je weer 400 blokkeringen uitzetten. Het zou prettig zijn als je blokkeringen gegroepeerd kunt aan- of uitschakelen (bv door ze in te kunnen delen via een folderstructuur zoals ook bij bookmarks gebeurt) of dat je op andere manieren verschillende profielen kunt creëren.


    15 februari 2011 om 12:29
    Chris Hanselaar

    Erg interessante ontwikkeling. Ik vroeg me al een tijd af hoe de “gemanipuleerde” zoekresultaten in Google buiten google om relevanter gemaakt konden worden. Vraag is dan wel hoe we deze stap van Google moeten interpreteren: is het een zwaktebod en bieden de bestaande algoritmes geen soelaas of is er een structurele en consequente visie waarbij Google het sociale domein relevanter gaat maken?

    Dat laatste lijkt me bittere noodzaak omdat je ziet dat de rol van Google steeds meer onder druk komt te staan van content-aggregatoren: sites en apps die content verzamelen op relevantie voor de gebruiker buiten google om.


    15 februari 2011 om 13:12
    DiederikMartens

    Ik ben het helemaal met je eens @AndreScholten. met alleen blocken krijg je de data niet van voldoende kwaliteit. Je zou eigenlijk een soort mini versie van Kampyle bij elke resultaat moeten hebben. Een link met ‘review result’. Bij hooveren krijg je een klein menu waarop je keuzes kunt maken. Alleen als je ingelogd bent met je Google account wordt de data verwerkt. Dat zou pas crowdsourcen zijn.


    15 februari 2011 om 13:28
    @DiederikMartens

    Ik ben het helemaal eens met @AndreScholten. met alleen blocken krijg je de data niet van voldoende kwaliteit. Je zou eigenlijk een soort mini versie van Kampyle bij elke resultaat moeten hebben. Een link met ‘review result’. Bij hooveren krijg je een klein menu waarop je keuzes kunt maken. Alleen als je ingelogd bent met je Google account wordt de data verwerkt. Dat zou pas crowd sourcen zijn.


    15 februari 2011 om 13:32
    jos

    Ik denk dat Google dit wel als tool kan gebruiken om spammers eruit te halen, die het algoritme er nog niet uithaalt. Google weet hoevaak een bepaalde site terugkomt. Stel, 80% van de gebruikers met deze extensie blokkeren die site, dan is er misschien toch iets mis mee…


    15 februari 2011 om 13:38
    kurt

    Sorry voor de taal, maar ik vind het grote prutsers, die Google bollebozen. Het zijn daar een stelletje gefrustreerde intellectuelen die het niet klaar krijgen om hun rankings op orde te stellen. Zo een beetje als ouders die hun kinderen niet in de hand hebben en dan maar lukraak het ene na het andere lapmiddeltje boven halen.

    “ik ben niet tevreden met de resultaten die ik zie als ik zoek naar XXXX” “de resultaten zijn niet relevant” “bla bla bla”

    Wel, wat betekent dat “relevante resultaten”???

    Wat is het meest relevant?

    Een simpel artikel dat met simpele woorden duidelijk maakt wat mijn symptomen betekenen en me vertelt wat er mis is met mijn gezondheid?

    Of een super science artikel dat zoveel medische termen bevat dat ik niet begrijp wat ik lees?

    En dan die nieuwe block toepassing. Jongens toch.

    Ik ben een anti-kapitalist en roep via facebook alle gelijkgestemden op om elk commercieel resultaat dat bij elke zoekopdracht in de top 10 verschijnt meteen te blokkeren. Want ik wil geen verkoopspraat als ik zoek naar XXX; maar wel een puur informatief artikel.

    Sorry again, maar ik moest mijn frustraties ook even kwijt.


    15 februari 2011 om 18:44
    André Scholten

    Tja, interessante mening, maar ga er maar aan staan. Even alle sites indexeren en ze van een goede sortering voorzien. Ik moet zeggen dat bij veel zoekopdrachten ik in korte tijd de info kan vergaren die ik nodig heb, dat is toch een hele kunst. En nu mag ik ook nog meedenken, een goede stap.


    15 februari 2011 om 22:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!