• Mobile
    wordt gesponsord door

Argentijns bier brengt vrienden virtueel naar de bar

Argentijns bier brengt vrienden virtueel naar de bar

Het Argentijnse Andes bier lanceerde recent een opmerkelijke campagne. De actie zou trouwens mooi passen in het overzicht van Guerilla marketing dat Erik Van Roekel recent maakte. Ze ontwikkelden een robot uitgerust met video conference mogelijkheden in verschillende Argentijnse bars. Consumenten konden via de website ontdekken in welke bars dergelijke robot te vinden was. Eens je naast de robot zit, kan je een SMS versturen naar één van je vrienden. Die vriend kon jammer genoeg niet mee naar de bar en besloot thuis te blijven bij zijn vriendin.

Via deze robot kunnen beide groepen met elkaar connecten. Op zeker moment krijgt de man thuis een SMS vanuit de bar. Dan kan hij via de webcam op zijn PC meepraten met zijn vrienden in de bar. De beelden van de man thuis worden getoond op het hoofd van de robot. Op die manier is hij virtueel toch aanwezig bij zijn vrienden. Hij kan zelfs een biertje meedrinken. De technologie is echt wel sterk, zo kan de robot ook zijn hoofd bewegen. Op die manier kan de man thuis een goed overzicht krijgen van de volledige bar.

Goeie conversatie starter

Deze actie is ongetwijfeld een stevige conversatie starter in de betrokken bars. Het verhaal past perfect in de filosofie van Andes: ze positioneren zich als de lijm die mannelijke vriendschappen samen houdt. De technologie is leuk (eigenlijk is het een robot met een Skype functionaliteit) en zorgt voor geanimeerde gesprekken. Gezien de fit met het merk lijkt het me een goeie guerilla actie. Twitter en Facebook zetten de campagne uiteraard in de kijker, waardoor het bereik van deze actie voldoende groot wordt. Je zou zelfs kunnen denken dat er een klein conversie voordeel inzit. De vrienden thuis zullen vast ook een biertje ter hand nemen tijdens het inbellen. Misschien hadden ze dat biertje niet gedronken zonder deze campagne.

En nu?

Probleem met dit soort uiterst creatieve campagnes is de lat die steeds hoger komt te liggen. De robots zullen vast niet eeuwig in de café‘s blijven staan. Volgens mij zijn dit soort acties goed voor een versteviging van de merkpositie, maar ook om bereik uit te bouwen van je sociale media. Veel merken hebben nu eenmaal als doel meer Facebook fans krijgen. Hiervoor lijkt me dit ideaal. In een perfecte wereld gebruikt dit merk deze mensen dan om een structurele conversatie op te zetten.

Wat vinden jullie van dit soort actie?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • 'Recent'... Toch al ruim een jaar geleden Steven.... Dits het filmpje trouwens. Inderdaad, direct in de lijst van Erik. http://www.youtube.com/watch?v=eJaKwD2gyME

    geplaatst op
  • 'Recent'... Ahum Steven. Dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=eJaKwD2gyME
    verscheen al ruim een jaar geleden op YouTube. Kan inderdaad zo in de lijst van Erik.

    geplaatst op
  • sorry. reageren ging erg traag. daarom dacht ik, nog een keer.

    geplaatst op
  • Hi Cor, ik denk dat je je vergist. De campagne waar jij naar verwijst is inderdaad een jaar oud. Dat is de teletransporter campagne. Daarbij kan je vanuit het café bellen naar je vriendin en doen alsof je ergens anders bent. De campagne uit mijn artikel hier is van januari 2011. Hierbij kan de man effectief thuis blijven maar via skype virtueel met zijn vrienden praten die op café zitten, dit adhv die robot.

    geplaatst op
  • @Steven Echt een robotbiertje dus. Dank voor de verduidelijking, en het rechtzetten van mijn reactie. Filmpje ergens?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.