Het enorme succes van #tvoh op Twitter

Het enorme succes van #tvoh op Twitter
, Statalyze
@Sendar

Na maanden is het dan eindelijk zover, de finale van The Voice of Holland was vanavond op RTL4 een groot succes. Naast de 3.7 miljoen mensen die inschakelden voor de televisie was er ook op Twitter geen ontkomen meer aan.? Dat Ben Saunders de eerste editie van The Voice of Holland heeft gewonnen was geen grote verrassing. Gisterochtend was al bekend geworden dat Ben Saunders ook het populairst was op social media.

De afgelopen maanden heeft Statalyze zich bezig gehouden met de analyse van #tvoh. De eerste liveshow zorgde mede door de samenwerking tussen The Voice of Holland & Vodafone voor een sterke link met social media. Tijdens de eerste liveshow was de show ook direct op Twitter een hit, met 120.000 tweets door 32.000 unieke twitteraars. In de afgelopen maanden zorgde #tvoh er steeds voor dat de televisiekijkers mee konden twitteren, dit is tot een hoogtepunt gekomen in de finale van The Voice of Holland.

Tijdens deze laatste show heeft Statalyze zich voortdurend bezig gehouden met de laatste cijfers omtrent de twitterberichten met de hashtag #tvoh. Tijdens het hoogtepunt van de show waren er 70 tweets per seconden ( van 20.30 - 21.30 was het gemiddelde 22 tweets per minuut), wat resulteerde in bijna 80.000 tweets per uur.

Uiteindelijk hebben er vanaf 18.00 vandaag 63938 unieke twitteraars met de #tvoh getwitterd. Deze hebben totaal meer dan 250.000 tweets geplaatst, wat neerkomt op een gemiddelde van 3,2 tweets per persoon. Deze enorme en unieke aantallen afgezet tegen het aantal twitteraars (238.000)  in Nederland volgens Michiel Berger, betekent dat 26% van alle Nederlandse twitteraars heeft getweet. Wat vanavond voor mogelijk meer dan 7.5 miljoen (potentiële) views heeft gezorgd (hierbij is geen ontdubbeling gedaan).

De volledige grafiek van de afgelopen 24 uur, geeft een goed overzicht hoe de berichten zich over de avond hebben verspreid:

Om 11 uur werd de eerste tussenstand bekend gemaakt door The Voice of Holland. Wij keken of dit overeenkwam met de statistieken die Statalyze via Twitter verzameld had. Wij kwamen toen op de volgende tussenstand:

Tussenstand #tvoh televisie & Twitter:

  1. Ben met 25.733 tweets, 36%
  2. Pearl met 16.041 tweets, 22%
  3. Kim met 15.037 tweets, 21%
  4. Leonie met 14.932 tweets, 21%

Uiteindelijk bleek dat deze stand met de uitslagen op televisie correspondeerde. Hiermee blijkt Twitter een goed medium om de opinie te pijlen, bij grote spelshows als The Voice of Holland.  Misschien nog leuk om te vermelden is dat van de ‘A’artiesten Adele heeft gewonnen met 9232 tweets, gevolgd door Bruno Mars met 7597 tweets en Duffy het ‘slechts’ moest doen met 6919.


Delen



Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Interessant aan dit bericht vind ik het voorspellend vermogen van sociale netwerken. Iets wat al eerder uit een aantal wetenschappelijke onderzoeken bleek. Denk aan Google Flu Trends, Google Insight. Via Twitter voorspellen welke film een blockbuster wordt, welke film een Oscar wint etc. Meer hier: http://vint.sogeti.nl/?p=2576.

    geplaatst op
  • Mooi stuk, ik ben heel benieuwd op basis waarvan jullie je statalyze top 4 hebben gemaakt. Op twitter wordt er positief en negatief gesproken over de TVOH kandidaten. Het daadwerkelijk stemmen op iemand via SMS is een heel andere insteek?!

    In de voorrondes waren er een aantal kandidaten bepaalt niet populair op Twitter, ik noem een Jennifer Ewbank uiteindelijk ging Jennifer vaak door op basis van de SMS stemmen.

    geplaatst op
  • Ik heb de indruk gekregen dat het bij het programma niet zozeer ging om het vinden van het beste talent, maar om het media circus er omheen, zoals hoe maak ik het een trending topic op twitter. Ook het verkopen van het format aan andere landen is mijns inziens belangrijker dan de kandidaten. Persoonlijk heb ik het niet zo op deze talentenjachten die hoofdzakelijk dienen tot het vermaken van de kijker en waar we er al veel te veel van hebben.

    Het inzetten van sociale media om een mening te peilen is niet anders als bij andere media, zoals SMS of telefoon. Zij die hun mening willen geven zullen dat doen. Misbruik sociale media alleen niet om je ranzige show populair te maken. Laten we eerlijk zijn, wat is er terechtgekomen van eerdere winnaars van talenten jachten? Tournee langs bejaardentehuizen? Ooit een echte ster uit voortgekomen?

    geplaatst op
  • Eh, guus. Ik denk dat de kwaliteit van de zangers nog nooit zo hoog is geweest. En ik dacht dat marco borsato ooit de soundmixshow won. Naast bejaardentehuizen doet hij ook af en toe iets kleins in het gelredome.

    geplaatst op
  • @ guus, er zijn ooit wel sterren gekomen uit talentenjachten. Denk maar eens aan alle groten der aarde als:
    Gerard Joling (ook zeer populair op Hyves hoorde ik laatst)
    Gordon
    Marco Borsato
    Kelly

    Mmm, nu ik dit zo loop op te sommen denk ik dat je zelfs gelijk hebt. Veel goeds brengt het niet :)

    geplaatst op
  • @mennourbanus deze top 4 is gemaakt op basis van het aantal twitterberichten met de 'kandidaten' erin. We hebben deze op meerdere momenten tegen de tussenuitslagen aangelegd waarbij we hebben gezien dat dit erg goed klopte. Mede door de grote aantallen berichten en gebruikers zal deze theorie opgaan.

    De volgende keer zullen we een sentimentanalyse erop proberen los te laten, maar hebben gemerkt dat het bij dit soort shows erg lastig is. Er wordt veel 'geschreeuwd' wat voor de automatische analyses voor veel ruis zorgen, vandaar dat we het dit keer op deze manier hebben ingestoken.

    Wat betreft Jennifer daar heb je gelijk in. Ik meen echter dat zij uiteindelijk juist door de jury door is gegaan ipv het publiek.

    @Guus
    Of het programma nu wel of niet om het vinden van talent gaat is eigenlijk voor dit bericht niet relevant, alhoewel het natuurlijk wel (ook voor John de Mol zakelijk gezien wel) interessant is.

    Ik vind het mediacircus dat ervoor heeft gezorgd dat mensen massaal gaan twitteren tijdens een tv-show uitermate interessant. Zeker als je kijk naar andere populaire shows, waarbij je naar verhouding weinig mensen ziet twitteren. Terwijl de toekomst toch (zeker) voor de jongere generatie het gebruik van meerdere media tijdens tv-kijken de norm wordt.

    Momenteel bezig met onderzoeken van tv-shows & twitter, waarbij ik twitterberichten afzet tegen kijkcijfers. Ik kan je vertellen dat geen andere show in de buurt komt van #tvoh. Wil graag met je delen, maar beetje lang voor in een reactie. ;)

    geplaatst op
  • Hebben jullie zicht op het gebruik van het woord 'ben' in de betekenis 'zijn' in de tweets die jullie hebben geanalyseerd? Is dit gecorrigeerd in de resultaten?

    In dit geval zal het weinig verschil maken voor de cijfers, feit blijft dat de waarde van het tellen en vergelijken van woordgebruik samenhangt met de mate van uniciteit van een woord, vandaar dat ik er benieuwd naar ben.

    geplaatst op
  • @ssmeding We hebben dit inderdaad gecorrigeerd in de resultaten. Ik geloof dat uit mijn hoofd ongeveer 15.000 tweets met het woord 'ben' in de betekenis van 'zijn' eruit zijn gefilterd.

    We hebben dit ondervangen door 'Ben' ( met hoofdletter) de hashtag #ben en zijn achternaam 'Saunders" te monitoren. Deze termen zorgden voor een 'vote' voor Ben Saunders.

    geplaatst op
  • Ah, duidelijk. Dezelfde criteria golden ook voor de andere kandidaten neem ik aan.

    geplaatst op
  • Nog wat cijfers via mediacourant:

    (...) The Voice of Holland was de afgelopen maanden niet alleen een grote hit op televisie, maar ook op internet behaalde de muziekshow indrukwekkende cijfers. Dat heeft producent Talpa maandag laten weten. De website van The Voice of Holland heeft sinds de start op 17 sep- tember twaalf miljoen bezoeken en 65 miljoen pageviews genoteerd. De druk- ste periode was afgelopen weekend. De website trok van vrijdag tot en met zondag maar liefst 750.000 bezoeken en 4 miljoen pageviews.

    Ook op Twitter was The Voice een veelbesproken onderwerp. “Tijdens het hoogtepunt van de finale werden er 70 tweets per second verstuurd“, zegt een woordvoerder. “Op de finale-avond hebben uiteindelijk 63.938 unieke twitteraars met #TVOH getwitterd. Deze mensen hebben in totaal meer dan 250.000 tweets geplaatst, wat dus neerkomt op een gemiddelde van 3,2 tweets per persoon.”

    Talpa liet onderzoeken wat het voorspellend vermogen van Twitter is. “Om 23.00 uur werd een tussenstand op televisie bekend gemaakt. Deze werd door Statalyze vergeleken met met de statistieken die men via Twitter verzameld had. Uiteindelijk bleek dat de tussenstand zoals vermeld op televisie vrijwel gelijk was aan de tussenstand op Twitter.”

    Tot slot heeft Talpa ook de activiteit rondom The Voice op netwerksites op een rij gezet. De Hyvespagina van The Voice heeft 85.000 leden, de fanpagina van Ben Saunders telt 189.000 leden en op Facebook zijn er 40.000 vrienden van The Voice. (...)

    geplaatst op
  • @Marketingfacts.. Opmerkelijk dat Talpa onderzoek door ons ( was wel leuk geweest als wij dat ook wisten) heeft laten doen. :P

    geplaatst op
  • Interessant artikel! Had het onderzoek wel sterker gevonden als ook het sentiment van de tweets in het onderzoek was meegenomen. Dat Ben Saunders zou winnen, had ik ook zonder alle social media stats wel verwacht, maar dat de gehele uitslag van het programma overeenkomt met de 'voorspelde' uitslag op basis van social media activiteiten, vind ik wel bijzonder.

    Om een beeld te geven van hoeveel tweets met de hashtag #tvoh er per seconde voorbij flitsten, hier een korte opname van mijn Tweetdeck column met #tvoh afgelopen tijdens de finale-uitzending, rond 22.30 (1,5 uur vóór de uitslag): Visualisatie tweets met #tvoh tijdens finale

    geplaatst op
  • Excuses voor de niet direct werkende link! Per ongeluk dubbel http:// ervoor gezet. Hierbij alsnog een werkende link:
    Visualisatie tweets met #tvoh tijdens finale

    geplaatst op
  • Nog meer cijfers via Hyves:

    (...) Overzicht social media gebruik deelnemers TVOH.

    NB: Het social media gebruik van de deelnemers van de talentenjacht zijn ook verwerkt in een infographic, zie de afbeeldingen sectie hieronder. De infographic is ook in hi-res op te vragen via wouter punt glaser apenstaart hyves punt nl en vrij te verspreiden.

    Ben Saunders
    http://tattooben.hyves.nl/ (165.165 vrienden)
    http://twitter.com/tattooben / (87.609 volgers)
    http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=550638269 (4.953 vrienden)

    Kim de Boer
    http://kim-deboer.hyves.nl/ (13.718 vrienden)
    http://twitter.com/kimamandam/ (13.258 volgers)
    http://nl-nl.facebook.com/people/Kim-de-Boer/100000107013164 (287 vrienden)

    Pearl Jozefzoon
    http://pearljozefzoon.hyves.nl/ (13.553 vrienden)
    http://twitter.com/pearljozefzoon (10.157 volgers)
    http://www.facebook.com/pearljozefzoon (1624 vrienden)

    Leonie Meijer
    http://leoniesings.hyves.nl/ (5935 vrienden)
    http://twitter.com/leoniemeijer (7038 volgers)
    http://www.facebook.com/leoniesings (1108 vrienden)

    *Onderzoek gedaan op Hyves met 40.519 respondenten, de steekproef is gewogen volgens de Gouden Standaard op leeftijd en geslacht. (...)

    geplaatst op
  • Hoi Sander, welk (online activatie)bureau zat achter deze campagne?

    geplaatst op
  • @Tjans Goede vraag. Dat weet ik eigenlijk niet direct. Ik heb wel contact gehad met OMD, die vanuit Vodafone erbij betrokken waren. Ik weet niet of die verantwoordelijk waren voor campagne, maar waren in elk geval wel erg benieuwd naar het aantal tweets ;)

    geplaatst op
  • mmm, zou ze wel eens willen horen! Thanks. Ik twittervraag het even.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.