In verschillende threads op het affiliate marketing forum duiken de laatste tijd berichten op van affiliates die last hebben van Google penalties. Ook affiliate netwerk M4N heeft er op hun blog een bericht aan gewijd. Affiliates melden dat ze niet alleen in de organische resultaten zijn gedaald, maar dat nu ook hun AdWords accounts worden geblokkeerd. De reden hiervoor is dat Google de richtlijnen voor adverteerders in Google AdWords verder heeft aangescherpt en - vooral ook - zeer actief is gaan naleven. Hier lijken vooral bepaalde affiliate websites de gevolgen van te ondervinden. Wat houdt het nieuwe beleid van Google in en hoe ga je er mee om?
Relevantie en meerwaarde
Allereerst is het nieuwe beleid eigenlijk niet echt nieuw beleid. Het is meer een officiële aanscherping van de bestaande AdWords regels. Het grote verschil is vooral dat Google nu overtreders proactief opspoort en bestraft. Er hoeft dus geen sprake meer te zijn van klachten van andere adverteerders of gebruikers. Google wil vooral kwalitatief goede websites hoog in de zoekresultaten hebben. Dat geldt zowel voor de organische als de betaalde resultaten. De website moet niet alleen relevant zijn voor de zoekopdracht, maar ook duidelijk een meerwaarde hebben voor de gebruiker. Het alleen maar ‘dom’ doorsturen van bezoekers naar de website van de adverteerder is in de ogen van Google dan ook onvoldoende. Bezoekers moeten aanvullende, waardevolle en correcte informatie kunnen vinden op de website. Is die er naar de mening van Google in onvoldoende mate, dan wordt de website daarvoor gestraft. De straffen kunnen daarbij variëren van het afkeuren van de advertenties tot het definitief blokkeren van de toegang tot AdWords. Zoals ook M4N terecht concludeert, lopen vooral de volgende websites op dit moment risico om door Google bestraft te worden:
• Websites die alleen maar advertenties laten zien (ook wel bekend als ‘made for AdSense’ sites)
• Vergelijkssites zonder filter- en sorteermogelijkheid.
• Webshops die alleen maar een kale product feed weergeven en geen eigen content toevoegen.
• Hele platte websites, dus met maar een zeer beperkt aantal pagina’s.
• Webshops met namaakartikelen.
• Overzichtspagina’s met alleen maar (betaalde) links.
Een volledig overzicht van de richtlijnen en daaruit voortvloeiend de websites die een risico lopen is hier te vinden.
Hoe mee om te gaan als adverterende affiliate?
Voorkomen is beter dan genezen en Google stuurt geen waarschuwing van te voren. Het aangescherpte beleid moet dan ook reden genoeg zijn voor affiliates om hun websites nog eens kritisch onder de loep te nemen en te beoordelen op meerwaarde voor de gebruiker. Bied ik mijn bezoekers extra informatie en mogelijkheden? Als die vraag een negatief beantwoord moet worden, dan is het tijd om snel in actie te komen en de website onder handen te nemen. M4N geeft in hun post een aantal goede tips, zoals het toevoegen van unieke content, extra filtermogelijkheden en het plaatsen van niet-betaalde links.
Ik wil webshops die namaakartikelen verkopen daarbij nog even speciaal noemen. Google is hier namelijk erg scherp op. Vooral als op de site en in de Adwords campagne wel gebruik wordt gemaakt van de officiële merknaam, loop je risico op een flinke straf. Zeker bij herhaalde overtredingen is voorgoed uitgesloten worden van Google AdWords absoluut een mogelijke consequentie!
Wat als Google je al gestraft heeft?
Als Google je al gestraft heeft, dan heb je daar als het goed is bericht van gehad. Afhankelijk van de overtreding kan dit zijn in de vorm van afgekeurde advertenties (ook dit is een signaal) tot een mail waarin wordt uitgelegd waarom je AdWords account is geblokkeerd. Als dit het geval is, is het van belang om z.s.m. aanpassingen door te voeren. Wanneer je van mening bent dat je website weer aan de eisen voldoet, kun je Google vragen om de zaak opnieuw te beoordelen. Hiervoor kun je een mail sturen naar het AdWords team. Zorg er wel voor dat je zeker weet dat je nu wel aan de eisen voldoet, want herhaaldelijk afgewezen verzoeken kunnen de straf zwaarder doen uitvallen. Het herbeoordelen door Google neemt bovendien de nodige tijd in beslag en gedurende die periode worden je advertenties niet getoond.
Mag Google dit zo maar doen?
Kort gezegd: ja, Google kan en mag dit doen. Google is baas van haar eigen zoekmachine en bepaalt de regels en de strafmaat. Als naar mening van Google de regels te veel worden overtreden, dan mag Google besluiten om een website lager te laten ranken of zelfs uit de zoekresultaten te verwijderen. Zowel betaald als onbetaald.
Echter als bedrijf kun je de beslissing van Google wel aanvechten, zoals laatst in Frankrijk succesvol is gebeurd. Google oordeelde daar dat Navx - een website die radardetectoren aanbiedt - de regels overtrad en dus niet langer mocht adverteren. Navx was het hier niet mee eens en stapte naar de rechter. Deze gaf Navx gelijk, waarop Google het beleid voor Frankrijk heeft aangepast en Navx weer mocht adverteren.
Als je dus de vaste overtuiging hebt dat de beslissing van Google niet juist is en jij binnen de wet handelt, dan heb je kans dat de rechter je daarin ook gelijk geeft. Een rechtszaak tegen Google is natuurlijk wel een hele stap en is voor de kleine affiliate logischerwijs niet haalbaar. Voor de grote affiliates ligt dat wellicht toch anders.