Gamen bij advocatenkantoor Houthoff Buruma

20 december 2010, 08:01

Advocatenkantoor Houthoff Buruma heeft in oktober een Europese award gewonnen voor een innovatieve recruitmentgame. Omdat er nog relatief weinig over geschreven is in de vakpers vond ik het tijd voor een interview met Jaap Bosman, directeur marketing van Houthoff en geestelijk vader van de game. Over de resultaten van de game, over hoe de game inhoudelijk in elkaar steekt en over het positieve effect voor het imago van Houthoff.

De game

De game is geen online game die door iedereen te spelen is, maar een game die op het kantoor van Houthoff gespeeld kan worden. Maximaal 25 mensen kunnen deze tegelijkertijd spelen en de game duurt zo’n 90 minuten. In deze tijd moeten de verschillende teams een case oplossen. De game bestaat uit een grote desktop, een laptop vol met data en een papieren file vol met informatie. Dit alles is van belang voor het succesvol spelen van het spel. Je speelt in de game een overname, waarbij je de zittende aandeelhouders moet overtuigen te verkopen.

Interessant aan de game is dat er niet één goede oplossing is, maar dat de game zich ontwikkeld aan de hand van de antwoorden en reacties van het team, de gamers. Er zitten honderden mogelijke reacties in van alle personen, die allemaal een eigen karakter hebben. Zo kan de Chinese opdrachtgever op dezelfde informatie anders reageren als je b.v. later bent dan je beloofd had met je reactie. Ook gaat het Houthoff niet om de juiste oplossing, die is er niet, maar om de argumentatie voor de gekozen route.

Het doel

Uniek aan deze game is dat hij geen specifiek wervings- of selectiedoel heeft. Wat ik daarmee bedoel is dat het geen selecterende game is. Hoewel er wel kwaliteiten worden getest is het geen vervanging van een assessment. Ook is het geen wervingsgame an sich, omdat de game niet online te spelen is en ook niet als doel heeft zoveel mogelijk mensen binnen te trekken. Wel zitten er duidelijk wervende elementen in, zoals Jaap Bosman aangeeft hebben de studenten die de game gespeeld hebben een heel uniek beeld van het bedrijf. Het is een ervaring die geen enkel ander advocatenkantoor in Nederland, of zelfs de wereld, de studenten biedt. Er zitten dus wel wervende elementen in, maar het is geen wervingsgame om de nog niet geïnteresseerden over de streep te trekken. Ook zitten er wel selecterende elementen in, maar het is geen vervanging van de assessments bijvoorbeeld.

De resultaten

De game is gelanceerd eind mei 2010 in Shanghai op de World Expo. Inmiddels hebben ruim 600 studenten de game gespeeld. Een enkeling heeft de game inmiddels twee keer gespeeld, maar je hebt niet echt heel veel voordeel als je de game al eerder hebt gespeeld. De uitstraling van de game is groot. Ook de klanten van Houthoff willen de game graag spelen en er is al met meerdere klanten gespeeld. Het effect op de perceptie van Houthoff in het buitenland is ook zeer positief. Men heeft al menig buitenlands advocatenkantoor aan de deur gehad om te vragen wat het precies is. Deze game draagt duidelijk positief bij aan het imago van Houthoff bij studenten en conculega’s.

Conclusie

Volgens mij heeft Houthoff hier iets heel moois neergezet. De game is een verdere digitalisering van de game waarmee KPMG begin van deze eeuw een zilveren cross media Spin Award won, waarbij de moderne technologie uitstekend is ingezet. Het is niet zozeer een wervingsgame, hoewel hij wervend is. Het is ook geen selectiegame, hoewel er selecterende onderdelen in zitten. Het is denk ik de nieuwe variant van de aloude business game of business course. Goed te hergebruiken, waardoor de eenmalige investering zich heel snel terugverdient.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

2 Reacties

    chi666

    Inmiddels heeft men ook een internationele marketingprijs gewonnen met deze game:

    At the 18th Annual Marketing Partner Forum, the largest yearly gathering of its kind in the US, Dutch law firm Houthoff Buruma was awarded the Excellence in Legal Marketing Award by Thomson-Reuters and Hubbard One in co-operation with the Hildebrand Institute. Jaap Bosman, Head of Marketing at Houthoff Buruma, received the award at the Red Carpet Reception on January 20, 2011, in Scottsdale, Arizona from the hands of John Simpson, Director of Sales at Hubbard One, Thomson Reuters. The jurors were particularly impressed with ‘Houthoff Buruma The Game’, a serious computer game to a large extent created in-house by Houthoff Buruma, used for recruitment of talented law students.


    25 januari 2011 om 15:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!