De Social Media Expert

De Social Media Expert

“Mag ik je een paar vragen stellen?” Er stond een aardige jongen van begin 20 voor mijn proeftafel op het altaar van die Goese kerk enkele weken geleden waar een fair plaats vond. “Ga eerst even zitten dan mag je wat moois proeven en kun je gelijk je vragen stellen” antwoordde ik. Hij nam plaats op de biechtbank, ik schonk wat voor hem in en hij stak van wal. Hij studeerde aan Fontys en ze waren bezig met een project met en over Social Media, daar wou hij me graag voor interviewen. “Heb je mijn boek al gelezen?” vroeg ik hem. Nee dat had hij niet. Ik vertelde hem dat ik wekelijks meerdere verzoeken in de mail krijg van studenten om mee te werken aan hun projecten en scripties. Dat ik dat in principe ook leuk vind, maar de vragen per mail meestal vragen zijn die in mijn boek allemaal beantwoord worden en ik niet voor elke student mijn boek ga herschrijven. Dat begreep hij wel. Hij zou nu eerst mijn boek lezen, kijken of hij dan nog vragen had en dan weer contact met me opnemen.

We babbelden wat verder over zijn opleiding, ik mocht aan die opleiding in Tilburg in 2008 en 2009 gastseminars geven. “Wat wil je dan met die opleiding, wat wil je er later mee doen?” vroeg ik hem. “Nou ik zou bijvoorbeeld Social Media Expert kunnen worden.”
Ik verslikte me haast in het stukje kaas dat ik net in mijn mond gestopt had. “Social Media Expert? Dat ben je toch al lang? Je hebt vast wel een Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn account, iedereen die actief is op die netwerken noemt zich tegenwoordig een expert dus waarom zou je studeren om te worden wat iedereen al lang is?”

Hij vertelde dat ze van zijn docent voor dat project geen filmpjes met hun Flip of mobieltjes mochten maken maar met professionele camera’s aan de slag moesten. “Maar dan is het volgens mij media en geen Social Media, Social Media gaat om delen van inhoud door gewone mensen, daar is de kwaliteit van beeld ondergeschikt aan de inhoud. Traditionele media die het internet gebruiken zijn niet per definitie bezig met Social Media, dat wordt het pas als anderen het gaan delen in hun community’s.”

“Hm, daar zeg je zowat.”

De term Social Media wordt zwaar overhyped en de Social Media Expert bestaat niet. Er zijn wel mensen die anderen of bedrijven kunnen inspireren actief of actiever te worden in community’s. Er is geen heilige graal en iemand anders kan het niet voor je doen. Een ‘stagiaire aan de Social Media zetten’ werkt dan ook vaak niet of maar heel kort. Waarom? Omdat het in Social Media, waar zich community’s vormen om gelijke interesses, gaat om personen, persoonlijk contact en verbinden.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat een nieuws- of RSS feed op Twitter geen volgers krijgt. Die krijgt het wel maar voor het instellen van zo’n feed heb je geen expert nodig, dat doe je in twee minuten en daar heb je geen werk meer aan.

Ik heb wel eens artikelen gezien waar ook ik de benaming Social Media Expert kreeg. Ik gruw er van. Ik ben geen expert, ik heb wel ervaring met wat voor mij werkte en wat niet, en vertel dat graag, maar dat kunnen voor andere mensen hele andere dingen zijn. Met mijn verhaal inspireer ik wel anderen, of laat ik ze inzien dat het voor hun bedrijf misschien helemaal niet zo’n goed platform zal zijn.

De mensen die zichzelf profileren als Social Media Experts zijn vaak dezelfden die destijds bedrijven geld uit de zak klopten om te gaan bloggen en zelfs overheden en banken zover kregen om echt bakken met geld te investeren in Second Life.

Mensen bloggen nog steeds, er zijn ook nog steeds mensen die actief zijn op Second Life, maar die dingen zijn de hype inmiddels voorbij. Er bleek geen geld te verdienen voor bedrijven want stuk voor stuk draait het daar om mensen. Net als op Twitter, Facebook en Hyves. Als je meedoet, het leuk vindt, het bij je bedrijf past en je in de community’s stort kun je succes hebben. Je kunt er ook gewoon gaan banneren, betaald adverteren dus, maar daarmee doe je nog niet aan Social Media.

Ga gewoon meedoen, verkennen, experimenteren met de anno 2010 beschikbare technieken en ga (ver)binden, delen en inspireren. Dan ben jij volgend jaar ook een Social Media Expert.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 36 reacties op dit artikel

  • De term social media expert heeft zo'n negatieve lading heeft gekregen dat mensen die dit echt zijn zich zo niet willen noemen. Toch duid het een bepaald vakgebied, waar wellicht community manager, social marketing strateeg, conversation tracking specialist en andere functienamen wellicht professionelere overkomen en beter het specialisme weergeven. Er bestaat dus wel degelijk een 'social media expert' en dat zijn niet mensen die maar even 'gewoon meedoen, verkennen, experimenteren, (ver)binden, delen en inspireren'. Dat zijn enkel social media persona.

    Als ik zo dit artikel lees, dan is het eigenlijk een stuk kritiek op jezelf. Waar je aangeeft zelf geen social media expert te zijn.

    geplaatst op
  • Goede voorbereiding van die student!

    Overigens ben ik van mening dat de expert wel bestaat maar schaars is. De experts zijn de mensen die structureel weten hoe ze iets aan moeten pakken omdat ze succes hebben gehad voor meerdere cases in meerdere branches. Waar zitten deze mensen? In de onderzoekshoek of bij social media bureau's lijkt me. Ze treden alleen niet echt naar buiten, ik zie meestal alleen maar case studies voorbij komen. Kan ook interessant zijn, maar dan is het geen expertise.

    geplaatst op
  • @anthoniothonis Ik zeg zelfs dat ze niet bestaan, er zijn wel online marketeers die zich nu ineens Social Media Expert zijn gaan noemen, maardie denken wel in cijfertjes, midner in waarde, en dat is iets heel anders dan deelnemen aan Social Media. Een expert heeft nu eenmaal een aantal 'vlieguren' nodig om een expertstatus te bereiken.
    "Onderzoek laat zien dat 10.000 uur aan ervaring nodig is om het niveau van expertbeheersing te verkrijgen. Of het nou om componisten, basketbal spelers, romanschrijvers, schaatsers, concertpianisten, schakers of topcriminelen gaat, telkens opnieuw komt dit cijfer tevoorschijn" (Daniel Levitin, 2006).

    Dat zijn omgerekend naar jaren bij 40 uur per week ongeveer 5 jaar. Het probleem is daarbij dat de term Social Media nog lang geen vijf jaar in gebruik is en de meest gebruikte toepassingen nog geen vijf jaar bestaan. Voor de hedendaagse toepassingen er kwamen noemden we het chatten en (b)loggen of waren mensen gewoon actief op fora.

    Social Media zijn een middel en geen doel. Net als de telefoon, mijn calculator en mijn etalages. Als ik ergens expert in ben is het in (creatief) ondernemen. Dat doe, of probeer, ik sinds 1993 en daarbij speelt voor mij Social Media sinds 2003 wel een belangrijke rol om dat beter te kunnen doen dan vroeger.Ik ben geen Social Media Expert, ik ben een ondernemer wiens verhaal inmiddels ook voor een deel kapitaal is geworden dankzij die Social Media.

    geplaatst op
  • Helemaal mee eens. We weten nu wel dt FceBook ls het een lnd zou zijn etc. etc. etc. In het land der sociale media blinden lopen verrassend veel één-ogige 'guru's! Overigens bestaan de toepassingen die we nu kennen als sociale media al meer dan 30 jaar. Volgens sommigen zelfs al 50 jaar zoals te lezen is in dit artikel: http://socialmediarockstar.com/history-of-social-media

    Ik heb er eerder ook over geblogd: zie hier: http://www.crossmint.nl/web-branding-2.0/2010/07/26/hoe-een-sociale-media-expert-te-selecteren

    Nicolaas

    geplaatst op
  • Het sprookje verhaalt van een keizer die erg op zijn uiterlijk is gesteld. Zijn kleermakers maken steeds duurdere gewaden, maar de keizer raakt steeds sneller verveeld. Uiteindelijk wil hij iets heel bijzonders en beveelt zijn kleermakers een gewaad te maken van "de stof die niet bestaat."

    Dan komen er een paar rondreizende kleermakers aan het hof die zeggen helemaal aan zijn wensen te kunnen voldoen. Zij hebben een uniek, nog nooit vertoond concept: een stof die alleen zichtbaar is voor slimme mensen. In werkelijkheid zijn het natuurlijk oplichters want zo'n stof bestaat niet, maar de kleermakers vertrouwen erop dat niemand zal durven erkennen dat hij/zij de stof niet ziet - uit angst voor dom uitgemaakt te worden.

    De keizer huurt ze in. Ze sluiten zich enkele dagen op in hun atelier en doden de tijd. Het ontbreekt ze aan niets. Daarna komen ze met veel misbaar en flauwekul naar de keizer en doen alsof ze een heel bijzonder kleed in hun handen hebben. Ze voeren een fantastische pantomime op en trekken de keizer het kleed aan dat alleen gezien kan worden door slimme mensen. De keizer aarzelt even, want hij ziet zijn eigen kleed niet, maar door de verrukte kreten van zijn kleermakers gaat hij er zelf ook in geloven. Zeker als ook de eerste minister zegt dat het kleed hem prachtig staat! De keizer waant zich in peperdure kleren en hij wil natuurlijk niet dat mensen denken dat hij dom is. Hij vertoont zich dus aan zijn hovelingen, en ook zij, bevreesd voor zijn woede-uitbarstingen, prijzen zijn nieuwe kleren de hemel in, en loven zijn uitgekiende smaak.

    Zodoende besluit de keizer zich te vertonen aan het hele volk. Fier flaneert hij in de optocht - geheel naakt - terwijl het volk omvalt van verbazing, angst en plaatsvervangende schaamte. Totdat een jongetje in het publiek roept: "Hé kijk, de keizer loopt in zijn blootje!" Iedereen houdt de adem in voor de toorn van de vorst, maar plots wordt zijn kreet beantwoord. "Hij heeft gelijk! Hij loopt in zijn blootje!" Spoedig roept iedereen dit, maar de keizer weet niet anders te doen dan trots door te lopen, zelfs al ziet ook hijzelf de kleren niet. En de dienaren blijven zijn sleep dragen... die er niet is.

    geplaatst op
  • ik heb sowieso iets tegen het woord 'expert'.

    geplaatst op
  • De hele term "Social Media" klopt al niet meer.

    Ben het daarom ook niet eens met je quote "Social Media gaat om delen van inhoud door gewone mensen". Ik kom er niet achter of dat nou jouw zin was of die van de student, maar... eh... gewone mensen...? Daar gaat het al fout denk ik, er bestaan niet 'gewone' mensen en 'experts' of 'traditionele media' die zich met communities bezighouden.

    Volgens mij is 'social' toch met name gefocust op het 'deel' aspect, dus gezamenlijk dingen delen. Dat kan iedereen doen, niet alleen 'gewone mensen'. 'Traditionele media' die haar content 'open zet' om gedeeld te worden is in dat geval toch echt wel 'social' bezig en dus 'bezig met 'social media' als we die term dan toch moeten gebruiken.

    En de term "Social Media Expert". Tja... ik geloof dat iedereen het erover eens is dat er teveel mensen zijn die zich zo noemen en toch noemen steeds meer mensen zich zo...

    geplaatst op
  • @Nicolaas helemaal eens, maar niemand zal een bedrijf adviseren IRC te gebruiken, want iedereen weet dat daar geen geld te verdienen is omdat die kanalen interesses verbinden en juist niet commercieel zijn.

    geplaatst op
  • Heerlijk, hier hou ik van. Goed verhaal!!!!!

    geplaatst op
  • @Slijtermeisje Inderdaad, wie heeft ooit gezegd dat je geld moet verdienen met sociale media? Sterker nog in 'sociale media marketing' zit een paradox! Sinds wanneer is marketing (of verkoop) 'social'? ;).

    geplaatst op
  • Iedereen is een Social Media Expert? Onderzoek bewijst het! :)

    Enig tijd geleden was er dit artikel wat een telling had uitgevoerd bij Twitter profielen, hoeveel mensen zich 'Social Media Expert' noemden, of vergelijkbare titels.

    Het leuke van statistieken is dat je trends makkelijk kunt doortrekken en in dit geval was de conclusie dat met deze groei binnen 3 jaar iedere twitteraar een expert was. De groei is nu wat afgevlakt, maar toch. Hype inflatie :)

    geplaatst op
  • Nicolaas, we zijn het helemaal eens

    geplaatst op
  • @Bas content 'open zetten' is toch het faciliteren tot delen en daarmee dan een technische tool?

    geplaatst op
  • @Petra, dat klopt als je kijkt naar dingen als 'deel op twitter' en is eigenlijk onderdeel van wat ik bedoel. Het zijn van 'social' gaat om het gedachtegoed erachter. Het je durven open te stellen, het te laten delen en het durven te luisteren. Dat is niet alleen het kunnen laten delen van content maar juist ook het delen van kennis, 2 kanten op.

    "Social Media" is hierin eigenlijk de 'technische tool' waar je het over hebt. Het gedachtegoed is volgens mij belangrijker. Dat gaat dus ook om het deel wat je zelf met je jenever gedaan hebt, luisteren naar wat mensen willen. Op het moment dat je dat doet ben je dus al 'social' bezig. Waarom zou dat bij de traditionele media niet zo gaan?

    Als je stelt: "Traditionele media die het internet gebruiken zijn niet per definitie bezig met Social Media, dat wordt het pas als anderen het gaan delen in hun community’s.” vind ik dat wat te kort door de bocht. Ze zijn er wel mee bezig, alleen misschien vanuit een andere kant. Zolang je je er niet voor openstelt is er niks socials aan.

    geplaatst op
  • Ja luisteren en kijken waar er een behoefte aan is is erg belangrijk. Bas ik denk dat wij het eigenlijk wel eens zijn:-)

    geplaatst op
  • @Slijterijmeisje We gaan het toch niet nu nog hebben over dat social media geen doel is maar een middel, dan zouden we de afgelopen 1,5 jaar geen steek verder zijn gekomen. Nu zijn we dan aanbelang bij de discussie rondom het gebruik van de term social media expert en of deze wel bestaat. Ik zeg ja. En ik zeg dat dit iets heel anders is dan wat jij aan het einde beschrijft, dat is meer iemand met social media gebruikservaring of een social media persona. Een mooi succes al ondernemer ook een mooie gebruik van social media, maar dat staat nu even buiten de discussie of de social media expert bestaat.

    Experts binnen het social media / social marketing vakgebied bestaat wel. De definitie van social media maakt marketing niet mutueel exclusief. Zou online/social media markt onderzoek of analyse binnen een marketing functie opeens niet meer mogelijk zijn?

    Ook het argument dat 5 jaar nodig is om experts te worden op een gebied (waar ik het niet mee eens ben denk eerder dat het relatief is zeker binnen een opkomend vakgebied). Neem het vakgebied van community managers binnen social media, al voor social media is er veel geschreven en zijn er experts op het gebied van communities of practice. Met de ontwikkeling van van internet en social media (wellicht is de term toe aan een update) verschuiven deze vakgebieden, maar en zijn wel degelijk experts. Ook onder jouw argument.

    Daarnaast denk ik dat het maken van een onderscheid tussen 'social media experts' kan bijdragen aan het specificeren van de betekenis en de lading die dit woord heeft gekregen. Laten we een onderscheid maken tussen specialisten met social media (marketing) werk functies, social media inspirators, social media persona, en zelf benoemde social media experts (die niet aan een functie of succesvolle case zijn verbonden).

    En laten we zo zeker niet onderdoen voor de specialisme binnen het vakgebied of ontkennen dat er een social media marketing gerelateerd vakgebied is ontstaan met verschillende experts op specialisaties zoals community management, conversation tracking, en verdere gespecialiseerde creatieven en strategen.

    Ik vraag me af of deze student zich dit onderscheid realiseert.

    geplaatst op
  • Antonio sorry, maar ik ben het niet met je eens. Het is een middel en geen doel wat mij betreft.
    Een middel dat je kunt inzetten om (nog) beter te doen wat je altijd al deed. Wat dat dan ook mag zijn.
    Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen specialisten zijn waar het online marketing betreft.
    De term Social Media heeft op zich echter totaal niets met marketing te maken, wel met mensen en waar mensen zijn is nu eenmaal ook altijd wel wat handel.

    geplaatst op
  • @Slijtermeisje Je zult anno nu niemand horen zeggen dat het een doel is, daar gaat deze discussie ook niet over? Ik snap je antwoord niet eerlijk gezegd. Je kijkt volledig vanuit een gebruikers perspectief naar social media waardoor je niet ziet wat ik hierboven probeer te beargumenteren.

    Hoe past conversation tracking bij 'het inzetten als middel om nog beter iets te doen wat je altijd al deed'? Social Media experts hebben niks met handel op deze social media kanalen te maken. Ik beschrijf juist dat er een veld van specialisten is dat boven deze kanalen hun expertises hebben. Er zijn dus wel experts die je wellicht niet ziet als je vanuit het perspectief als gebruiker kijkt naar social media. En deze experts zijn dus niet de guru's of social media persona en dienen daar niet voor ondergedaan te worden.

    geplaatst op
  • Ik geloof niet dat je me wilt snappen en ik denk ook niet echt dat jij me ook gaat snappen.
    Het gaat natuurlijk altijd om handel of omzet. Niemand geeft geld uit aan Social Media als hij daar niet ergens denkt omzet mee te genereren. Omzet met wat hij altijd al deed. Of dat nu in de zorgsector gaat om een betere bereikbaarheid en beter contact met de patiënt, in de politiek om binding met de achterban, de media die de crowd gebruikt om meer en eenvoudiger info te krijgen/filteren.
    Daar kunnen bedrijven en organisaties wel wat hulp bij gebruiken, maar de discussie, en mijn column, gaat wel om de term. Als iemand zich voorstelt aan me als Social Media Expert of ik krijg een visitekaartje met die functie kan ik mijn schaterlach helaas echt niet onderdrukken. Nogmaals excuus daarvoor dan:-)

    geplaatst op
  • Je blijft zeggen dat de social media expert niet bestaat, terwijl ik tal van argumenten presenteer waarom deze wel bestaat en zeer afwijkt van het beeld dat jij schets. En inderdaad de term social media expert is door anderen die ik dus eerder in categorieën benoemd heb in waarde gedaald, waardoor echte social media experts zich niet zo zullen noemen en waarschijnlijk andere termen gebruiken.

    geplaatst op
  • Maar ik vind je argumenten dus niet valide, en blijf bij mijn mening die ik overigens ook wel geventileerd heb in mijn boek en in mijn lezingen gebruik.
    De term wordt overhyped, en jahoor als hij al bestaat is iedereen het die actief is op de platformen die ik in de column noem. Er bestaan natuurlijk wel creatief strategen en online marketeers wat ik al eerder zei, maar het hyperige woord Social Media Expert doet vooral lachsalvo's opklinken en zegt niet meer dan dat die persoon ook blogt, twittert, hyvet en Facebookt.
    De term Social Media Expert, zorgvuldig uitgesproken en goed gearticuleerd, is in ieder geval in elke zaal wel goed wel voor enkele lachsalvo's. Dus ik hou hem er in ieder geval in. :-)

    geplaatst op
  • Social Media Expert... Als 'social media expert' ben je onderdeel van een geheel. Je bent onderdeel van de (online) marketingafdeling, van de klantenserviceafdeling, etc.

    Zo heb je ook online marketeers die zich vooral richten op Analytics, SEO of SEA. Maar iemand zal zich niet snel SEA expert noemen, maar wel SEA specialist. Op die manier bestaat de social media specialist naar mijn mening wel. Maar valt deze specialist onder een geheeel, en rapporteert deze social media specialist aan de marketing manager, of manager klantenservice.

    Uiteraard zijn er een aantal mensen die bij bedrijven langs gaan om een social media strategie neer te zetten, maar ik zie daar niet direct eeen toegevoegde waarde in, in vergelijking met een dagje het internet afspeuren naar 'how to use social media'.

    geplaatst op
  • Dit is niet de eerste keer dat deze discussie gevoerd wordt. Sterker nog, deze discussie wordt vooral - en misschien zelfs hoofdzakelijk - door 'social media experts' gevoerd. Natuurlijk zijn er veel mensen in dit vakgeboed gerold omdat ze al actief waren of iets deden met online marketing, bloggen, twitteren, personal branding (ja, 2008/2009 buzzword ;-). Veel van de usual suspects zijn in mijn ogen meer ervaringsderskundigen dan echte strategen. Dat hoeft niet slecht te zijn, afhankelijk van de behoefte van het bedrijf in kwestie. Toch denk ik dat bedrijven wel wat kritischer mogen zijn wie ze in huis halen, zeker als ze stappen willen maken en niet alleen de ogen intern willen helpen.

    Om deze discussie te faciliteren heeft het IAB afgelopen jaar getracht om expertise wat meer tastbaar te maken. Check daarom eens onderstaande link: http://taskforcesocial.nl/2010/11/15/aanzet-richtlijnen-voor-inzet-social-media-expertise/

    geplaatst op
  • Ik ga aan deze discussie niet veel toevoegen anders dan dat ik me aansluit bij het standpunt en argumentatie van @Slijterijmeisje ... je uitgeven voor Social Media Expert heden ten dage is voor de meesten niet meer dan een middel om hun boterham te verdienen.

    @Anthoniothonis ik kan je redenering en argumentatie niet volgen en begrijp niet welk punt je wil maken. Je geeft aan dat @Slijterijmeisje redeneert vanuit "gebruikerservaring".

    Social Media en het gebruik ervan zit nog in een dusdanig "jong" stadium dat de meesten nog gebruiker zijn.. en de een heeft dan iets meer gebruikerservaring dan de ander. Het aantal gebruikers dat de troepen zo ver vooruit is om zich echt expert te kunnen noemen is derhalve minimaal. Zeker niet de aantallen die ik af en toe voorbij zie komen. En ook hier blijft de 10.000 uur regel van Daniel Levitin, gewoon van toepassing. Of om een makkelijker vergelijk voor je te maken. Het behalen van je rijbewijs maakt je nog geen goede bestuurder ... weten hoe je iets moet gebruiken maakt je nog geen expert.

    geplaatst op
  • Heel herkenbaar, deze blog. Er is een uitspraak die me al een jaar achtervolgt en iedere keer weer bevestigt wordt: 'in social media we all are students'. Met dank aan de wat mij betreft briljante Deirdre Breakenridge.

    Misschien is het een idee om vanavond deze vraag eens voor te leggen aan Brian Solis, tijdens #AEW10. Kijken of hij er hetzelfde van vindt als Deirdre. Maar als ik zijn writings mag geloven, komt daar een enorme AMEN uit.

    geplaatst op
  • Dit lijkt me vooral een semantische discussie over een aantal gehypete woorden (social media en social media expert). Maar volgens mij is de kennis van het effectief aanwezig zijn op internet én social media wel degelijk een expertise, maar ligt die meer in hoek van sociale wetenschappen en marketingcommunicatie, afhankelijk van wat je ermee wilt. Volgens mij is het niet meer dan een specialisatie van het marketing of communicatievak.
    Daarnaast heb je natuurlijk ook gewoon een aantal superusers, maar het aantal uur dat je ermee bezig bent is niet per se een recept voor expertschap. Dan zou iedere tv-kijker een expert zijn over de inzet van tv.. lijkt me niet.

    geplaatst op
  • @ Raymond de Coninck, en anderen: die richtlijnen heb ik ook genoemd in mijn artikel hierover: zie frontpage M!.

    geplaatst op
  • Lekker artikel dit. Lees fijn weg en herkenbaar. Dat terzijde ;-)

    Volgens mij geeft de term je het antwoord. Social Media Expert. Dan ben je expert in alle vormen van social media en dus een social media globalist die waarschijnlijk van enkele dingen veel weet en van veel dingen weinig.

    In de reacties een fijne quote: "De hele term Social Media klopt al niet meer," van Bas, die ik al tijden volg via Twitter en die ik dus vast Bas mag noemen (?). Social Sharing klinkt niet alleen beter, het is ook meeromvattend. Ik sluit me daar graag bij aan.

    Leestip van eigen hand over een zgn social media expert.

    geplaatst op
  • Inderdaad, er zijn te veel mensen die ZICHZELF uitroepen tot expert. Dat moet ik Petra meegeven, die zelfbenoemde goeroes komen mij ook al jaren de strot uit. Dat 90% van de 'experts' tot die categorie lijkt te behoren helpt ook niet. Maar dat betekent natuurlijk niet dat er überhaupt geen experts op dit gebied bestaan.

    Ben het daarom eens met Antonio. Ik geef toe, zijn argumentatie is wat versnipperd maar hij heeft wel gelijk. Er zijn voldoende mensen die wél inhoudelijk en professioneel werken met 'social media', vanuit een specifieke rol. Sociale media zijn gewoon communicatiekanalen, net als e-mail, fax en telefoon. Nieuwe kanalen bieden nieuwe mogelijkheden, maar het blijft vooral communicatie/marketing/pr. Wanneer iemand een relevante opleiding heeft gevolgd, relevante professionele ervaring heeft en aantoonbare successen heeft geboekt, kan wel degelijk een expertstatus worden bereikt. Soms al na 2 jaar, soms na 10 jaar. En soms helemaal niet.

    Iedereen die de argumenten van Antonio hier niet kan volgen moet dit artikel van Annelies maar even lezen, ze haalt daar vergelijkbare argumenten aan. Ook voorbeelden uit de comments (CU2, Tweakers.net, Fok!, Geenstijl) onderschrijven dat 'social media' al veel langer bestaan, het is alleen maar nieuw dat bedrijven zich daar nu ook op begeven. Dat was/is natuurlijk een leerproces, maar inmiddels zijn we ook daarmee al een jaar of vijf onderweg.

    Nog één ding. Waarom bekruipt me na het lezen van dit artikel het gevoel dat sociale communicatie niet rendabel mag zijn? Alsof mond-tot-mondreclame op internet niet mag leiden tot een toename in de verkoop. Wat een onzin. Je gebruikt sociale media nota bene zelf ook als crowdsource- en marketingkanaal, daar kreeg je zelfs een award voor. En nu begrijp ik hieruit dat andere ondernemers geen hulp mogen vragen om hetzelfde te bereiken? Dat ze alles maar zelf moeten uitzoeken? Wat een sociale gedachte. Organisaties (en medewerkers) die zich onvoldoende 'sociaal' gedragen op het net, boeken er ook geen resultaten mee. Niet zakelijk en niet privé. Gelukkig bestaan er deskundigen (ervaren community managers, strategen en conversation tracking specialisten bijvoorbeeld) die kunnen helpen bij het sneller vinden van de juiste toon, plaats en/of richting. Gelukkig bestaan ze, anders zouden veel organisaties nog jaren blijven aanmodderen. Met alle kritiek die dat weer oplevert.

    geplaatst op
  • Hearhear @postma ;-)

    geplaatst op
  • ha die Petra , wat een student van Fontys Academy for Creative Industries allemaal kan veroorzaken ! wel ok zoveel aandacht voor jou en de medemens . blijf wijs - wij bellen nog en fijne dag

    hartelijke groet van Dick Sax

    geplaatst op
  • Zouden social media experts ook diegenen zijn die mij bestoken met "10 tips voor", "best practises", "dingen die je nooit moet doen", "de grootste flaters" en, het is er de tijd weer voor, de social media trends voor 2011!

    Ik neem ze ter kennisgeving aan. Wanneer het geen ervaringen zijn van mensen zelf, de lijstjes vol staan met open deuren en algemeenheden en de context ontbreekt kost het mij steeds meer moeite om het serieus te nemen. Het lijkt wel of mensen die zelf geen stappen durven te zetten en niet zelf experimenteren met wat wel en niet werkt hun toevlucht zoeken in het vertellen wat ik wel en niet moet doen op basis van andermans bevindingen. Omdat ze hun reputatie als expert staande denken te houden. En met elk advies brokkelt hun status verder en verder af..

    Hier nog een (1!) advies: ga eigen ervaringen op doen!

    geplaatst op
  • Antonio: BLABLABLABLABLABLA BLA BLA...... Zo wordt je nooit een social media expert. Je bent een vervelende drammer.....

    geplaatst op
  • als marketing hoort bij ondernemen en een onderneming werkt met social media, dan lijkt mij de centrale vraag 'wat doet het en wat levert het op'. Als de activiteit voldoende oplevert mag diegene die dat doet, zich van mij best 'expert' noemen (en die titel kan dan gelijk ook mee in de titelinflatie).

    geplaatst op
  • Prachtig verhaal en een mening waar ik mij gevoelsmatig bij aan kan sluiten.

    geplaatst op
  • Social zijn we allemaal, maar niet iedereen kan dat even goed. Stap voor de gein eens wat winkels binnen en ontdek dat de benadering erg kan verschillen.

    Ook bij social media draait het primair om de boodschap en niet om het middel. Om succesvol te zijn, is het bieden van toegevoegde waarde van belang.

    Experts bestaan mede bij de gratie van onbenullen. Vind dat er veel blaaskaken in markt actief zijn, maar vind bovendien dat het een non-discussie is om de term expert exact te definiëren. Ken de onderzoeken rond de 10.000 uur ook maar dat geldt niet voor alles waarin je vaardig kunt worden. Dan zouden we nog een paar jaar op de eerste iPad-expert moeten wachten.

    Verder leuk artikel en boeiende discussie.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.