“Mag ik je een paar vragen stellen?” Er stond een aardige jongen van begin 20 voor mijn proeftafel op het altaar van die Goese kerk enkele weken geleden waar een fair plaats vond. “Ga eerst even zitten dan mag je wat moois proeven en kun je gelijk je vragen stellen” antwoordde ik. Hij nam plaats op de biechtbank, ik schonk wat voor hem in en hij stak van wal. Hij studeerde aan Fontys en ze waren bezig met een project met en over Social Media, daar wou hij me graag voor interviewen. “Heb je mijn boek al gelezen?” vroeg ik hem. Nee dat had hij niet. Ik vertelde hem dat ik wekelijks meerdere verzoeken in de mail krijg van studenten om mee te werken aan hun projecten en scripties. Dat ik dat in principe ook leuk vind, maar de vragen per mail meestal vragen zijn die in mijn boek allemaal beantwoord worden en ik niet voor elke student mijn boek ga herschrijven. Dat begreep hij wel. Hij zou nu eerst mijn boek lezen, kijken of hij dan nog vragen had en dan weer contact met me opnemen.
We babbelden wat verder over zijn opleiding, ik mocht aan die opleiding in Tilburg in 2008 en 2009 gastseminars geven. “Wat wil je dan met die opleiding, wat wil je er later mee doen?” vroeg ik hem. “Nou ik zou bijvoorbeeld Social Media Expert kunnen worden.”
Ik verslikte me haast in het stukje kaas dat ik net in mijn mond gestopt had. “Social Media Expert? Dat ben je toch al lang? Je hebt vast wel een Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn account, iedereen die actief is op die netwerken noemt zich tegenwoordig een expert dus waarom zou je studeren om te worden wat iedereen al lang is?”
Hij vertelde dat ze van zijn docent voor dat project geen filmpjes met hun Flip of mobieltjes mochten maken maar met professionele camera’s aan de slag moesten. “Maar dan is het volgens mij media en geen Social Media, Social Media gaat om delen van inhoud door gewone mensen, daar is de kwaliteit van beeld ondergeschikt aan de inhoud. Traditionele media die het internet gebruiken zijn niet per definitie bezig met Social Media, dat wordt het pas als anderen het gaan delen in hun community’s.”
“Hm, daar zeg je zowat.”
De term Social Media wordt zwaar overhyped en de Social Media Expert bestaat niet. Er zijn wel mensen die anderen of bedrijven kunnen inspireren actief of actiever te worden in community’s. Er is geen heilige graal en iemand anders kan het niet voor je doen. Een ‘stagiaire aan de Social Media zetten’ werkt dan ook vaak niet of maar heel kort. Waarom? Omdat het in Social Media, waar zich community’s vormen om gelijke interesses, gaat om personen, persoonlijk contact en verbinden.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat een nieuws- of RSS feed op Twitter geen volgers krijgt. Die krijgt het wel maar voor het instellen van zo’n feed heb je geen expert nodig, dat doe je in twee minuten en daar heb je geen werk meer aan.
Ik heb wel eens artikelen gezien waar ook ik de benaming Social Media Expert kreeg. Ik gruw er van. Ik ben geen expert, ik heb wel ervaring met wat voor mij werkte en wat niet, en vertel dat graag, maar dat kunnen voor andere mensen hele andere dingen zijn. Met mijn verhaal inspireer ik wel anderen, of laat ik ze inzien dat het voor hun bedrijf misschien helemaal niet zo’n goed platform zal zijn.
De mensen die zichzelf profileren als Social Media Experts zijn vaak dezelfden die destijds bedrijven geld uit de zak klopten om te gaan bloggen en zelfs overheden en banken zover kregen om echt bakken met geld te investeren in Second Life.
Mensen bloggen nog steeds, er zijn ook nog steeds mensen die actief zijn op Second Life, maar die dingen zijn de hype inmiddels voorbij. Er bleek geen geld te verdienen voor bedrijven want stuk voor stuk draait het daar om mensen. Net als op Twitter, Facebook en Hyves. Als je meedoet, het leuk vindt, het bij je bedrijf past en je in de community’s stort kun je succes hebben. Je kunt er ook gewoon gaan banneren, betaald adverteren dus, maar daarmee doe je nog niet aan Social Media.
Ga gewoon meedoen, verkennen, experimenteren met de anno 2010 beschikbare technieken en ga (ver)binden, delen en inspireren. Dan ben jij volgend jaar ook een Social Media Expert.