Economisch weerbericht (112): Apps uit de kast

4 december 2010, 10:43

Volgens Juniper is de mobiele-appsmarkt over vijf jaar 30 miljard dollar groot – als die munt dan nog bestaat – en zijn er tegen die tijd 25 miljard apps van het web getrokken. Imponerende cijfers, maar wat schieten we er eigenlijk mee op? Ik zal het u vertellen: dan hebben we een eerste versie van het “Web of the World”. Zo noemt Marc Davis, medeverantwoordelijk voor de visie en technologiestrategie voor de online-diensten van Microsoft, de intieme verwevenheid van mensen met internet en de wereld om ons heen. Davis voorziet een “multibillion node, real-time sociotechnical network of humans and sensor-rich mobile devices”. Kunt u het beter en beknopter zeggen?

WotW ipv WWW

Op het “Web of the World”, aldus Davis, hangt alles samen met lifecycles in de echte wereld. Ze bestaan uit “people, places, times, objects, activities, interests & events”. Elk stukje digitale informatie komt voort uit die amorfe klontering, verwijst daarnaar en communiceert daarmee. Fraai en kernachtig geformuleerd, maar Davis beweert nog iets veel belangrijkers, namelijk: om de toekomst van mobile computing, platforms, app(licatie)s en verdienmodellen te begrijpen, te kunnen voorspellen, en te kunnen bouwen (!) moeten we de fundamenten van computer science en information science opnieuw doordenken. Hear hear!

Interessante vent, die Davis. Na Ananova, MIT Media Lab, Interval Research, UC Berkeley, Yahoo en Invention Arts nu dus bij Microsoft Online Sevices. Voor “Me the Media” had ik hem al in het vizier. Dertien jaar geleden namelijk publiceerde Communications of the ACM zijn visionaire artikel “Garage Cinema and the Future of Media Technology” (pdf). Dat was ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van de Association for Computing Machinery, de oudste computerclub op aarde. Als Davis nu weer gelijk krijgt met zijn toekomstvisie, dan zal zo tegen 2020 het “Web of the World” wel ongeveer up & running zijn.

Heel veel uitdagingen

Op MobiCASE 2010, de conferentie die eind oktober in Santa Clara werd gehouden, zoomde Davis in op nieuwe modellen voor mobile computing en voor het beheer van mobiele datastromen die de digitale economie en samenleving van morgen moeten vormgeven. Aan de ene kant weten we met zekerheid dat het die kant opgaat, maar ook moet er nog ontstellend veel gebeuren om de nieuwe mobiele toekomst tot wasdom te brengen. Doelbewust zeg ik “wasdom” en dat is dus nog geen “volwassenheid”.

Deze opvatting deel ik met de redactie van het onlangs verschenen en relatief peperdure “Handbook of Research on Mobile Software Engineering: Design Implementation and Emergent Applications”. In een mail van redactielid Paulo Alencar aan de auteurs lezen we het volgende, als ware het een regelrechte aanval op de misschien toch wat al te makkelijke “Web of the World”-contourschets van Marc Davis:

“The scenario, in which hundreds of millions of people are carrying pocket-sized, networked computers, requires innovation and extraordinary advances in the emerging area of mobile software engineering. Although the current state-of-the-art has established some elements to support mobile software engineering, proper engineering methods to design, build, evolve and deploy applications are immature or entirely missing, and engineering approaches to new modes of mobile technology and user interaction pose significant challenges.”

Uit de kast

De huidige generatie mobile app developers beschreef Tony Wasserman van Carnegie Mellon University, de academische thuisbasis van het software-engineeringvak, op MobiCASE 2010 (pdf) als volgt:

• Today’s mobile developers are mostly small businesses, and frequently individuals

• Majority of current apps are consumer-oriented

• Enterprises rely more on mobile web apps and on mobile browsers, not on native apps

• Multiple programming languages and environments are needed for cross-platform development

• Developers rarely use systematic development approaches

• Marketing is mostly done through app stores and social networking sites

Aan het eind van 2010 staan de toekomst van mobile computing, apps en een vruchtbaar huwelijk met software engineering hoog op de agenda, alsmede de doorontwikkeling van computer science, information science, de digitale economie en de digitale samenleving. De inbedding van mobiel in real-life value chains, zoals ik het altijd noem, is dus nog niet uit de luiers en als Peter Schwarzenbauer zegt, dat Audi-modellen voor het eind van dit decennium apps zullen kunnen downloaden, dan weet ik het wel. Het betekent dat de apps-ontwikkeling is begonnen aan haar “coming out”, echter op de eerste daadwerkelijk serieuze toepassingen in het “Web of the World” en op “off the virtual shelf”-apps uit de kasten van gerenommeerde leveranciers zullen we nog wel een paar jaartjes langer moeten wachten.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

6 Reacties

    JaapBloem

    apps icm handzaam slate/pad/tablet-device, want zo aan de vooravond van de 30ste verjaardag vd introductie vd ibm pc (aug 1981) maken we nu weer een doorslaggevende device/functionaliteit-doorstart mee.


    8 december 2010 om 10:08
    edzo

    om te beginnen. leuk artikel 🙂

    ik geloof ook dat er veel veranderd door de kort cyclische ontwikkelingen, alleen tsja. denken mensen dat niet altijd. computer tijdschriften uit 1999 hadden het ook al over “the internet of things” …

    kan het kloppen dat de link naar het Audi artikel het niet doet?

    Verder ben ik heel benieuwd hoe de nieuwe manier van apps maken door een groot bedrijf ge-embedd kan worden. Want volgens mij zijn de meeste apps nog van kleine bedrijfjes zonder budget.

    Rework (the book) for the big enterprice is de uitdaging …


    8 december 2010 om 10:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!