Microsoft Kinect actie op Hyves

26 november 2010, 05:44

Via allerlei media presenteert Microsoft de Kinect, gamen zonder controller. Met een budget van een half miljard is de Kinect afgebeeld op alle blikjes Pepsi en pakken Kellogg’s, en is hij te zien rondom populaire dansprogramma’s op TV. Misschien ietwat standaard. De actie die Microsoft op Hyves heeft gelanceerd is daarentegen erg mooi en vernieuwend. Dans samen met je vrienden, en de leukste dancecrew wint een Kinect set.

Hoe werkt het?

Hyves gebruikers kunnen voor de webcam hun beste, leukste of grappigste dancemoves vertonen. Daarna dienen ze samen met 3 andere vrienden een dancecrew samen te stellen. De dancemoves van de verschillende crewmembers worden vervolgens leuk door elkaar gemixt tot een eigen dansvideo. Al de gemaakte dansvideo’s zijn vervolgens op de actie website te bekijken.

Beleving

Een leuke actie die goed gebruik maakt van de mogelijkheden van een social network als Hyves, wat betreft interactie met vrienden. Het resultaat is een flinke lading aan filmpjes waarin vrienden ontzettend veel lol hebben (al dan niet om elkaar) bij het dansen. Door dat de gebruikers actief meedoen aan de experience van het merk, zorgt dit voor een zeer positieve en intensieve merkbeleving. Daarnaast is juist dit ‘samen doen’ één van de dingen waar Microsoft met de Kinect op mikt. Zoals de promotiefilmpjes laten zien is de Kinect het apparaat waarmee je gezellig met vrienden of met de familie kan gamen. Met nadruk is het apparaat ook voor iedereen geschikt en niet alleen voor de traditionele gamers.

Toch moet de actie nog wel een beetje loskomen. Op dit moment zie ik nog maar twee video’s staan op de actiesite.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Nick

    Ik zou er zo eentje kunnen maken met inspiratie vanuit Family Guy 😛

    maar ik zou mezelf uiteindelijk een hoop pijn kunnen besparen door dit niet te gaan doen, aangezien dat ‘dansje’ mij toen bij de eerste keer een maand voor rugklachten heeft bezorgd x’D


    26 november 2010 om 06:39
    Pieter

    Microsofts actie in de Donald Duck van deze week is ook briljant… In een stripje komt, zonder vermelding van merken ofzo, iets voor dat akelig veel lijkt op een Kinect. Op de pagina na het stripje staat een paginagrote advertentie voor Kinect. Je kunt zeggen wat je wilt, maar Microsoft weet wat Marketing is… (trouwens, de Kinect is ook oprecht een geweldig product)


    26 november 2010 om 07:21
    Oli4b

    Wel grappig dat bijna geen enkele NL huiskamer breed genoeg is om goed Kinect te kunnen spelen moet nml min 2m50 zijn.


    26 november 2010 om 13:03
    IvodeWijs

    Kinect is een interessante innovatie op het vlak van natuurlijke besturing. De toepassingen zijn op dit moment nog relatief beperkt, maar voldoende om er nu al ontzettend veel plezier mee te hebben. Give it a chance en wat die afstand betreft, dat valt reuze mee.


    27 november 2010 om 15:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!