De spelregels van Facebook e-mail

24 november 2010, 06:14

De lancering van Facebook messages is een feit. Het nieuwe berichtensysteem van Facebook wil het primaire verzamelpunt van conversaties worden. Mark Zuckerberg zei het duidelijk: “This is not email”. Maar stiekem toch wel een beetje… Dus wat heeft dit voor een invloed op emailmarketing? Hier op Marketingfacts schreven we gisteren al dit: “5 e-mail marketing tactics ter voorbereiding op Facebook Messages”. Maar er is meer:

“It’s not really email, but…”

Facebook messages knoopt verschillende kanalen aan elkaar. Het is een vorm van unified messaging: Alle berichten van en naar een facebook vriend komen onder een dak bij elkaar in één tijdslijn te staan. Het maakt daarvoor niet uit of dit nu een sms, Instant message, e-mail of wat dan ook is. Overigens is er bijvoorbeeld nog niets gezegd over de integratie van twitterberichten.

Gebruikers kunnen binnenkort ook een @facebook.com e-mailadres aanvragen. Zo’n adres is niet noodzakelijk om de dienst te gebruiken. Je kunt ook je eigen mailadres aan het systeem hangen.Er wordt dus straks wél e-mail vanuit en naar facebook gestuurd. Feit dat je een ander e-mailadres kunt gebruiken maakt het dan ook weer lastiger om te zien of iemand het e-mail bericht via de interface van Facebook leest.

Spelregels voor Facebook mail

Facebook heeft een speciale postmaster website opgezet, met daarop de spelregels van de profielensite bij het verzenden en ontvangen van email. Semi-technische kost, maar toch wel belangrijk mocht er straks veel gebruik van FB messages gemaakt worden.

Voor de verzenders van grote hoeveelheden e-mail geven ze de volgende zaken aan:

  • Facebook accepteert geen ongevraagde bulk email (spam)
  • Facebook accepteert alleen bulk e-mail van partijen met zeer goede verzendreputatie maar biedt geen enkele ondersteuning bij problemen (niet verder gedefinieerd)
  • Facebook spoort merken en organisaties aan om te communiceren via Open Graph publishing in plaats van email.

De invloed van de ‘like’ button

Met name de Open Graph publishing kan straks weleens van invloed worden in de het nieuwe messaging landschap. Je kunt dit type berichten alleen streamen als de ontvanger op een facebook ‘like’ button heeft geklikt. Dat vindt FB natuurlijk weer erg leuk omdat daarmee hun platform wordt gepromoot. Het is niet te voorspellen wat er straks nog meer mogelijk op basis van die ‘like / fan opt-in’, dus die kun je maar beter alvast nu gaan verzamelen.

De reputatie heeft sterke invloed

Facebook verwijst naar de werkgroep anti-abuse MAAWG en geeft aan dat er SPF of DKIM authenticatie gebruikt kan worden. Daarbij worden dynamische IP’s niet geaccepteerd, dus er moet een statisch IP voor de verzendserver worden gebruikt. Authenticatie is van belang, want niet gevalideerde mail kan minder snel worden afgeleverd. Ook kan FB om een waarschuwing tonen aan de lezer als deze probeert een niet geverifieerde mail te openen.

Tips voor e-mail en Facebook

Serieus aan de slag met Facebook en email? Hier een aantal tips:

  • Maak een persoonlijke facebook pagina aan en kijk hoe jouw mails er straks uit komen te zien als Facebook messages
  • Zorg ervoor dat alle technische instellingen zijn ingeregeld. Vraag dit dus even goed na bij de leverancier van je emailtool.
  • Het is aan te bevelen om de inschrijfprocedure aan te passen om bijvoorbeeld bij een facebook e-mailadres ook direct een ‘like’ of een alternatief e-mailadres te vragen.
  • Start een eigen facebook page en start met het verzamelen van likes
Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten. Een van de "50 Online Marketing Influencers to Watch" van Entrepreneur.com Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers. Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie
Tags

3 Reacties

    Michel H

    Het publiceren via Open Graph in plaats van het sturen van e-mail is een interessant concept, maar in ieder geval voor e-commerce zie ik een aantal belangrijke redenen om dat niet te doen.

    Sowieso is het zeker voorlopig nog een stuk gemakkelijker om e-mail adressen te verzamelen dan Facebook Likes. E-mail is nodig voor een orderbevestiging, wat het vragen om goedkeuring voor het sturen van commerciële boodschappen laagdrempeliger maakt. Een Facebook Like is niet nodig, dus moet daar een aparte propositie voor worden bedacht.

    Ook het taal-aspect lijkt me een uitdaging. Voor een online winkel die in meerdere talen beschikbaar is, wil je niet één Facebook pagina, je wilt een Facebook pagina voor iedere taal. Dat kost iets meer moeite, al moet je die moeite ook nemen als je meertalige e-mail verstuurt.

    Tenslotte misschien nog wel het belangrijkste bezwaar: via Open Graph kun je niet segmenteren, je publiceert naar iedereen die Like heeft geklikt. Da’s een stap terug ten opzichte van e-mail; door te segmenteren ben je relevanter, waardoor mensen sneller geneigd zijn om iets van je te kopen en zich minder snel zullen irriteren.


    24 november 2010 om 07:39
    Linkbuilden

    De ‘like button” wordt dus een steeds belangrijker wordende factor voor je e-mail marketing en zeer waarschijnlijk ook je zoekmachine positie omdat dit een keurmerk wordt van populariteit en kwaliteit. Het zou zo maar kunnen dat Google de het aantal ‘likes’ laat meetellen om de zoekmachine posities te bepalen. Bing zal sowieso dit element meenemen in haar algoritme, omdat Bing nauw samenwerkt met FB.


    24 november 2010 om 20:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!