Vervangt Facebook messages je mail?

16 november 2010, 05:23

In het sfeervolle TL-licht van het zoveelste internetcafé begon me enkele jaren geleden op reis iets op te vallen aan mijn medebackpackers: “Alle 25 schermen zijn gevuld met exact dezelfde wit-blauwe website. Berichten versturen gebeurt nagenoeg alleen maar via het berichtensysteem van Facebook en lijkt voor veel reizigers de ‘traditionele’ e-mail compleet vervangen te hebben. Alleen een enkeling lijkt tijd te besteden aan zijn mail inbox… om alle Facebook notificationmeuk te verwijderen.”.

Een paar jaar later is dit gedrag ongetwijfeld bij een veel groter aandeel Facebook gebruikers terug te vinden. Een reactie op een mail duurt dagen, maar die ‘Like’ of reactie heb je binnen een minuut. Alleen al vanuit dat oogpunt is het niet vreemd dat de geruchten over een mogelijke Facebookmail dit jaar steeds sterk werden. Gisteravond presenteerde Mark Zuckerberg een nieuw berichtensysteem. En, is het de (G)mail killer? Is het eigenlijk wel e-mail?

Facebook Messages

Met het vernieuwde Facebook messages is het voortaan mogelijk om direct in een conversatie over te gaan naar een chat (iets wat we inmiddels ook kennen uit Whatsapp en Google Wave), een onderlinge conversatie is als geheel terug te vinden, berichten ontvangen op een @facebook.com adres wordt mogelijk en prioritering vindt plaats op basis van je sociale netwerk.

Een team van 15 man heeft de complete infrastructuur van Facebook messages herschreven om de veranderingen mogelijk te maken. Volgens eigen zeggen is nog niet eerder aan één onderdeel zo intensief gewerkt. Facebook messages wordt de komende maanden in delen uitgerold.

E-mail anno 2010?

Het idee van ‘het opnieuw uitvinden van online communicatie’ doet erg denken aan Google Wave. Wave werd immers ontwikkelt met ‘e-mail anno 2010’ als uitgangspunt. Maar daar houdt grotendeels de vergelijking op. Volgens Zuckerberg is er vooral geprobeerd alles zo simpel mogelijk te houden. Er lijkt door Facebook bewust niet voor gekozen om net als Wave applicaties te mixen met je conversatie.

This is not e-mail

Volgens Zuckerberg moeten de veranderingen niet gezien worden als een manier om webmail providers als Hotmail, Gmail en Yahoo mail uit de markt te werken. Wel gelooft hij dat e-mail door de nieuwe generatie als te formeel wordt ervaren van Facebook) en daardoor eerder voor vormen als IM en SMS kiest. Facebook denkt hierin een nieuwe vorm gevonden te hebben. Een mix tussen mail, chat en sms. Om Facebook te quoten: This is not e-mail.

Maar het is ook anders te vertalen, want voor de huidige (Teletekstpagina’s op hun iPhone invoerende) generatie is het geen e-mailconcurrent, maar de toekomstige weet straks niet beter meer. In ieder geval niet voor contact met vrienden.

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

4 Reacties

    Remy Bergsma

    Hmm geen e-mail? Als ik de functionaliteit zie, zie ik het volgende:

    – junk folder

    – preset whitelisting

    – focus op berichten van vrienden (hallo Priority Inbox)

    – conversaties met meerdere personen

    – conversatie-historie

    – attachements

    Klinkt toch best wel als e-mail, maar dan inderdaad simpeler: geen onderwerpregels en dergelijke, en het gebruikte kanaal is niet relevant. Ik vind het wel een mooie ontwikkeling, maar hopelijk wel een die goed door Facebook gedragen en ondersteund (ook qua techniek, snelheid) zal worden: om er een succes van te maken moet een van de pijlers die Zuckerberg noemt, namelijk snelheid, echt dik in orde zijn, anders gaat het snel mis.


    16 november 2010 om 06:23
    Remi

    Tja, het is natuurlijk wel gewoon e-mail. Maar goed, ze moeten er een purple cow van maken natuurlijk.

    Lastig te zeggen of dit gaat aanslaan. Aan de ene kant is het nu al zo dat veel jonge mensen e-mail maar ‘formeel’ en ‘ouderwets’ vinden. SMS, chat en FB berichtjes hebben iets snellers, luchtigers en leukers. Dat spreekt die doelgroep aan. Lukt het FB om mail nu zo om te vormen dat het ‘leuk’ wordt, dan zou het kunnen werken.

    Aan de andere kant heeft FaceBook gewoon een slechte naam als het om privacy gaat. Dus wellicht kiezen mensen er bewust voor om luchtige zaken op FB te zetten, en belangrijkere zaken in een ‘echt’ e-mail programma.


    16 november 2010 om 07:56
    jvanrijn

    Gaat het hier om e-mail? Dat is eigenlijk niet eens de vraag. Wat straks belangrijker wordt is hoe deze inbox en de “other” map gebruikt gaat worden. Nu worden berichten van anderen herkend aan de subjectline. Dat is er straks dus niet meer in deze inbox. En hoe belangrijk wordt het dat een FB gebruiker straks je “friend” is op facebook?

    De term social inbox wordt door facebook een beetje vreemd gebruikt. Het is namelijk geen social inbox, maar een social filtered inbox. Dus eigenlijk zouden ze dit de social spamfilter moeten noemen of social whitelist 😉 Maar dat klinkt natuurlijk niet zo lekker.


    16 november 2010 om 08:41
    Mirjam Broekhoff

    Goed bericht, actueel.


    19 november 2010 om 08:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!