5 e-mail marketing tactics ter voorbereiding op Facebook Messages

23 november 2010, 06:45

Een week geleden schreef Ruben Bos van Mangrove hier op Marketingfacts over Facebook Messages, het nieuwe veelbesproken berichtensysteem uit de koker van Mark Zuckerberg. Waren e-mailmarketeers misschien al een heel klein beetje gewend aan of bekend met de integratie van social en video in e-mail, het spel wordt waarschijnlijk alweer snel anders. Dat vereist andere tactieken en technieken. Op ClickZ heeft David Daniels 5 marketing tactics opgeschreven om te kunnen anticiperen op de komst van Facebook Messages:

  1. Zorg direct voor presence op Facebook
  2. Zorg ervoor dat je e-mail content deelbaar wordt op Facebook
  3. Maak het je gebruikers gemakkelijk om te switchen van e-mail adres

    Daniels: “It remains to be seen how many people may abandon their current e-mail address for a new @facebook.com address, but I’m sure we will begin to see at least 10 percent of the online population make that switch immediately.”

  4. Hou heel goed je ‘churn’ in de gaten en segmenteer naar klikgedrag
  5. Zorg voor een ‘connected marketing strategy’ en creëer voor een ‘connected’ bedrijfsmentaliteit

    Daniels: “Message convergence is clearly upon us, underscoring that consumers increasingly view an organization as one brand – regardless of channel. E-mail marketers must work across corporate silos to collaborate with their social marketing peers as well as front line call center and retail store employees. Now more than ever, organizations should be capturing and confirming e-mail addresses at every customer touch-point.”

Concluderend: e-mail marketing bedrijven wordt ingewikkelder en vereist steeds meer kennis en kunde. Daniels geeft als tip mee, dat de komst van Facebook Messages waarschijnlijk nóg een potentiële manier gaat zijn om met consumenten.fans in contact te komen en relevant voor ze te zijn. Lees hier het hele artikel op ClickZ.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Remy Bergsma

    Ik mis een stukje hollandse nuchterheid in de conclusie, namelijk dat het voor Nederland niet zo’n vaart zal lopen. In verhouding tot andere landen hebben we in NL namelijk een ‘eigen’ communitysite genaamd Hyves waar al heel veel mensen op zitten, waardoor de Nederlandse aanwezigheid op Facebook nog meevalt. Daardoor is de kans dat iemand een Facebook e-mailadres gaat gebruiken al een stuk kleiner dan wanneer Facebook de grootste communitysite in NL zou zijn.

    Hier komt nog iets anders om de hoek kijken, namelijk dat het nieuwe Facebook Messages systeem in eerste instantie alleen invite-only zal zijn, en iedereen die eraan mee doet krijgt maar twee invites om uit te geven. Die invites worden bovendien alleen in de US uitgegeven, zelfs Canada mag voorlopig niet mee doen. Facebook heeft ruwweg 520 miljoen gebruikers: daarvan zullen ze eerst de US-markt toegang geven tot het systeem om te zien hoe het zich houdt, het gebruik is, wat voor tweaks ze eraan kunnen doen.

    Op z’n vroegst gaat dit voor Nederland pas over 4 tot 6 maanden spelen, en de uptake van @facebook.com e-mailadressen zal dan waarschijnlijk alsnog klein zijn (keyword: privacy en Facebook). We hebben het dan over voorjaar 2011, en dan zullen er voor e-mailmarketeers in Nederland mogelijk heel andere zaken spelen dan Facebook Messages om tactieken op voor te bereiden of aan te passen.


    23 november 2010 om 19:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!