LokalHeroz (retailer): “Sinds de inzet van social media verdubbelt alles”

17 november 2010, 06:57

Social media door zelfstandige retailers, daar zijn nog niet veel succesverhalen van bekend. We kennen Petra de Boevere (@slijterijmeisje) en daarnaast zijn het meestal de grote ketens als H&M en de Bijenkorf die actief zijn in social media. Op de TME 2010 (Textilia Mode Experience) werden verhalen gedeeld van succesvolle mode retailers. Hier zat ook het verhaal van Joël Ferdinandus van LokalHeroz (@LokalHeroz) bij. LokalHeroz is een ‘all inclusive store for men’ die met succes social media inzet om klanten te betrekken en te enthousiasmeren.

Bij LokalHeroz kan de nieuwerwetse man terecht voor kleding en accessoires. De winkel zit op een goede locatie in hartje Rotterdam, aan de Oppert, een zijstraat van de Meent. Je moet het alleen wel weten te vinden en zie daar de motivatie voor een uitgekiende social media strategie!

Vanaf de opening van de winkel in 2008 is LokalHeroz al aan het bloggen. Sinds een jaar is @LokalHeroz op Twitter actief en heeft de winkel inmiddels meer dan 1.350 followers. Zowel het twitteracount als het weblog zijn gekoppeld aan een Facebook-pagina met meer dan 150 ‘fans’ en er is ook een koppeling van content met het LinkedIn-profiel van Joël. Joël laat zich voor zijn social media strategie adviseren door Maarten Reijgersberg van Rauw ConceptConsultancy (@RauwCC) .

Het centrale thema in deze uitgekiende social media mix zijn #helden. Helden worden in het zonnetje gezet, elke maandag is er in Rotterdam de #heldenrun en binnen kort een ebook: het #heldenhandboek. Menig collega winkelier opzoek naar inspiratie, jonge studenten maar ook het grote Nike en G-star zijn al komen kijken hoe deze gedreven retailer zijn klanten enthousiasmeert en inmiddels geven Joël en Maarten ook met enige regelmaat presentaties met als insteek social media en retail.

Eigenaar Joël Ferdinandus is gepassioneerd over het modevak. Via @LokalHeroz tweet Joël over nieuwe merken en producten in zijn winkel, kondigt acties en events aan, maar tipt ook inspirerende websites, boeken, films en hotspots. Zoveel extra tijd kost het volgens hem niet eens. “Je bent als winkelier toch niet continue aan het verkopen. In de dooie uurtjes in de winkel heb je de tijd om op internet te kijken en berichten te plaatsen. En dat wordt erg gewaardeerd door mijn volgers.”

Sinds LokalHeroz online actief is, is de aanloop naar de winkel flink toegenomen en zijn de verkopen gestegen. Positieve ervaringen worden online gedeeld, waarbij LokalHeroz de spin in het web is. Dus social media werpt ook haar vruchten af in de retail. Ken je naast @Slijterijmeisje en @LokalHeroz nog meer zelfstandige retailers die actief zijn in social media? Laat het ons dan weten!

deel graag mijn mening over de impact van social media research, sport, muziek en TV ... van huis uit marktonderzoeker

Categorie
Tags

2 Reacties

    rubenbos

    Ha, kom ik zomaar mijn favoriete kledingzaak tegen op Marketingfacts.

    Terechte aandacht, LokalHeroz weet echt klanten aan zich te binden met social media. Alhoewel social media ook maar een tool is, uiteindelijk is Joël gewoon erg goed in het geven van persoonlijk advies en kent hij zijn merken en mode. Ook socialmedia-loze klanten kennen hem op dezelfde manier.


    17 november 2010 om 15:37
    Oli4b

    Wat Joël neerzet met zijn winkel is echt een belevenis, er gebeurt daar zoveel, een concept dat zichzelf steeds verder uitbreidt. Ben zelf toevallig winnaar van een fotowedstrijd die @lokalheroz organiseerde en als ik de fut weer heb ga ik ook op de maandagvond meedoen met de #heldenrun 🙂


    17 november 2010 om 17:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!