• Mobile
    wordt gesponsord door

Economisch weerbericht (109): Van ping naar apps in 5x30 jaar

Economisch weerbericht (109): Van ping naar apps in 5x30 jaar

Na Joseph Henry’s “ping” van 1830  en de eerste morsedemonstratie acht jaar later duurde het tot 1860 eer de Pacific Telegraph Act in Amerika de aanleg verordineerde van transcontinentale telegraafverbindingen. De “ping”, die over een draad een mijl verder een bel deed rinkelen via de vijf jaar eerder uitgevonden elektromagneet, was het startschot voor “e-messaging”. Gaandeweg werden e-berichten duplex, multiplex en steeds multimedialer. In 1890 hingen de straten van New York vol met elektriciteits-, telegraaf- en telefoondraden. Het zogeheten “Victoriaanse internet”  vierde hoogtij, compleet met social networking tussen netwerkoperators.

Elke 30 jaar een nieuwe doorbraak

Vanaf de start in 1830 via 1860 en 1890 zien we tot aan 2010 steeds precies om de dertig jaar opzienbarende innovaties in e-netwerken en apparaten/appliances. In 1920 begon de opkomst van de radio en van draadloos, vanaf 1950 kreeg de wereld tv en de jaren ’80 stonden in het teken van de personal computer en de opkomst van internet. Nu, in 2010, komt alles bij elkaar in TAFKAPP, The Apparatus Formerly Known As Phone/PC. Smartphones en slates met hun apps domineren momenteel het TIME-landschap: de combinatie van Telecom, ICT, Media en Enter/Edutainment. In al deze opeenvolgende perioden van dertig jaar ontwikkelden technologie en adoptie zich steeds sneller, persoonlijker en met een steeds grotere economisch-maatschappelijke regionale en wereldwijde impact. En vergeet ook vooral de de “screen convergence” niet, van bijvoorbeeld Intels “http://www.intel.com/consumer/products/smarttv/index.htm" title="JIM TV, NANCY TV, TAYLOR TV – SMART TV">JIM TV, NANCY TV, TAYLOR TV – SMART TV”.

Het app-effect

Volgens Booz & Company zal de omarming van apps op TAFKAPP in 2013 een download-omzet opleveren van 17 miljard euro wereldwijd. Maar dat is niet het belangrijkste. Met mobiele apps verwacht business-software-gigant SAP in 2015 drie maal zoveel gebruikers te bereiken dan nu, ofte wel 1 miljard mensen.  Die trend geldt niet alleen voor SAP: elke organisatie is er mee bezig. De auto-industrie richt zich momenteel en masse op de “smartphone on wheels” en een indrukwekkend aantal transformatieve “smart” initiatieven voor onder meer logistiek, gezondheid, energie en gebouwen moet in deze ”Decade of Smart” vorm krijgen. De intieme relatie daarvan met TAFKAPP ligt voor de hand. Het groeiende belang van de digitale TIME-combi als generieke businesspijler zet dus overtuigend door. Op het TIME-vlak is het niet meer voldoende om je te richten op Operational Excellence of Product Leadership of Customer Intimacy, de drie Treacy/Wiersema-categorieën van vijftien jaar geleden. Vanuit TAFKAPP/TIME-perspectief grijpen ze alle drie onmiddellijk ineen en dienen ze gezamenlijk te worden doorontwikkeld.

De geschiedenis herhaalt zich

Net als dertig jaar geleden met de PC staat de komende periode met zekerheid in het teken van over elkaar heen buitelende mobiele devices, specs en prijsstellingen: krachtiger, lichter, mooier, handiger, goedkoper.  November 2010 was een belangrijke TAFKAPP-maand, de maand namelijk waarin computergigant Dell intern afscheid nam van de BlackBerry.  In plaats daarvan krijgen 25.000 Dell-werknemers een Dell Venue Pro op Windows Phone 7. Wat een specs!  Als ik dit hele “van ping naar apps” verhaal eens goed tot me laat doordringen, dan ben ik nu al razend nieuwsgierig naar wat voor opzienbarends ons over 30 jaar, in 2040, te wachten staat.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.