Economisch weerbericht (109): Van ping naar apps in 5×30 jaar

14 november 2010, 10:02

Na Joseph Henry’s “ping” van 1830 en de eerste morsedemonstratie acht jaar later duurde het tot 1860 eer de Pacific Telegraph Act in Amerika de aanleg verordineerde van transcontinentale telegraafverbindingen. De “ping”, die over een draad een mijl verder een bel deed rinkelen via de vijf jaar eerder uitgevonden elektromagneet, was het startschot voor “e-messaging”. Gaandeweg werden e-berichten duplex, multiplex en steeds multimedialer. In 1890 hingen de straten van New York vol met elektriciteits-, telegraaf- en telefoondraden. Het zogeheten “Victoriaanse internet” vierde hoogtij, compleet met social networking tussen netwerkoperators.

Elke 30 jaar een nieuwe doorbraak

Vanaf de start in 1830 via 1860 en 1890 zien we tot aan 2010 steeds precies om de dertig jaar opzienbarende innovaties in e-netwerken en apparaten/appliances. In 1920 begon de opkomst van de radio en van draadloos, vanaf 1950 kreeg de wereld tv en de jaren ’80 stonden in het teken van de personal computer en de opkomst van internet. Nu, in 2010, komt alles bij elkaar in TAFKAPP, The Apparatus Formerly Known As Phone/PC. Smartphones en slates met hun apps domineren momenteel het TIME-landschap: de combinatie van Telecom, ICT, Media en Enter/Edutainment. In al deze opeenvolgende perioden van dertig jaar ontwikkelden technologie en adoptie zich steeds sneller, persoonlijker en met een steeds grotere economisch-maatschappelijke regionale en wereldwijde impact. En vergeet ook vooral de de “screen convergence” niet, van bijvoorbeeld Intels “JIM TV, NANCY TV, TAYLOR TV – SMART TV”.

Het app-effect

Volgens Booz & Company zal de omarming van apps op TAFKAPP in 2013 een download-omzet opleveren van 17 miljard euro wereldwijd. Maar dat is niet het belangrijkste. Met mobiele apps verwacht business-software-gigant SAP in 2015 drie maal zoveel gebruikers te bereiken dan nu, ofte wel 1 miljard mensen. Die trend geldt niet alleen voor SAP: elke organisatie is er mee bezig. De auto-industrie richt zich momenteel en masse op de “smartphone on wheels” en een indrukwekkend aantal transformatieve “smart” initiatieven voor onder meer logistiek, gezondheid, energie en gebouwen moet in deze ”Decade of Smart” vorm krijgen. De intieme relatie daarvan met TAFKAPP ligt voor de hand. Het groeiende belang van de digitale TIME-combi als generieke businesspijler zet dus overtuigend door. Op het TIME-vlak is het niet meer voldoende om je te richten op Operational Excellence of Product Leadership of Customer Intimacy, de drie Treacy/Wiersema-categorieën van vijftien jaar geleden. Vanuit TAFKAPP/TIME-perspectief grijpen ze alle drie onmiddellijk ineen en dienen ze gezamenlijk te worden doorontwikkeld.

De geschiedenis herhaalt zich

Net als dertig jaar geleden met de PC staat de komende periode met zekerheid in het teken van over elkaar heen buitelende mobiele devices, specs en prijsstellingen: krachtiger, lichter, mooier, handiger, goedkoper. November 2010 was een belangrijke TAFKAPP-maand, de maand namelijk waarin computergigant Dell intern afscheid nam van de BlackBerry. In plaats daarvan krijgen 25.000 Dell-werknemers een Dell Venue Pro op Windows Phone 7. Wat een specs! Als ik dit hele “van ping naar apps” verhaal eens goed tot me laat doordringen, dan ben ik nu al razend nieuwsgierig naar wat voor opzienbarends ons over 30 jaar, in 2040, te wachten staat.

Jaap Bloem
Research Director Sogeti/VINT bij Sogeti/VINT

Jaap Bloem is in IT since the PC and now a Research Director at Sogeti/VINT. In his days at KPMG Consulting he co-founded the IT Trends Institute. Jaap was a publisher of IT books and editor in chief of IT magazines at Wolters Kluwer. Before coming to VINT, Jaap was the Marketing Executive for the Dutch Chapter of ISOC, the Internet Society. Jaap has co-authored many books and articles, and loves to develop and evangelize ground-breaking thought and insight together with colleagues and partners. Jaap Bloem is in augustus 2018 overleden.

Categorie
Tags

9 Reacties

    @eijkb

    Drugs are bad, m’kay?!

    …Op het TIME-vlak is het niet meer voldoende om je te richten op Operational Excellence of Product Leadership of Customer Intimacy, de drie Treacy/Wiersema-categorieën van vijftien jaar geleden…


    15 november 2010 om 05:20
    JaapBloem

    STOM VAN ME: 6×30 jaar > 1830-60-90-1920-50-80-2010


    20 december 2010 om 12:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!