3 holistische tips om de conversie van landingspagina’s te verbeteren

JDC
12 november 2010, 13:47

Recente studies, uit de search engine marketing sfeer, hebben aangetoond dat veel bedrijven nog steeds hun landingspagina’s verwaarlozen. Voor search engine marketing, in het bijzonder advertenties via zoekmotoren, kun je dit nog enigszins begrijpen: veel organisaties doen immers hun search engine advertising in huis (het lijkt immers zo makkelijk) en kijken alleen naar de advertenties zelf. Maar het probleem beperkt zich niet alleen tot hen. Ook e-mail marketeers en andere online marketing “specialisten” vergeten het belang van de landingspagina in het conversieproces. In deze post vind je drie tips om je landingspagina’s anders te bekijken en er de conversie van te verbeteren uit het standpunt van de gebruikerservaring.

1) Een landing page is meer dan een webpagina

Veel marketeers zien een landingspagina als een gewone webpagina met wat extra’s. Die extra’s zijn dan in het beste geval een herneming van de boodschap uit de verwijzende link, ongeacht het kanaal. In veel acties, zeker in search engine marketing, gebeurt zelfs dat niet en verwijst men nog regelmatig naar de home page.

Eerder dan te kijken naar de kanalen, links en pagina’s uit het conversieproces, kijkt men beter naar conversie als een schakel van ervaringen die leiden tot meer ervaringen en actie. Denk dus ook over je landing page in termen van de gebruiker- en conversie-ervaring. Het creëren van een conversiepad is veel meer dan het bouwen van één of enkele advertenties of content met links die verwijzen naar (een opeenvolging van) landingspagina’s. Deze aspecten, en hun relevantie voor de gebruiker, zijn natuurlijk belangrijk maar een consistente en doelgerichte ervaring met diverse scenario’s voor de KLANT is veel belangrijker: het gaat om hoe hij het conversiepad percipieert en beleeft.

2) Biedt relevante keuzemogelijkheden

Een conversiepad is bijna nooit rechtlijnig. Je hebt dan ook zelden genoeg aan één simpele pagina maar moet keuzes bieden aan mensen die andere conversietrajecten en –paden nodig hebben om tot hun doel te komen. Opnieuw staat hun ervaring, het conversiepad en dus klantgericht denken centraal.

Natuurlijk is het ook niet goed om te veel keuze te bieden want de gebruikerservaring moet ook eenvoudig zijn (zie verder) en je wilt mensen “sturen”. Beperk dus de keuzes maar maak ze breed genoeg: je wil geen conversiepaden met snelle en hoge “bounces”. Te veel keuzes leiden de surfers af van de hoofdzaak. In plaats van alles op één pagina te willen zetten, kan je het geheel veel beter eenvoudig houden door hen een handvol keuzes aan te bieden: herinner je de gebruikerservaring.

3) Houd het eenvoudig

Iedereen kent de regel “Keep It Simple and Stupid” (KISS). Wie op een landingspagina terecht komt, moet niet al te veel nadenken. Klikken op een link is immers een beslissing die in zeer korte tijdspanne gebeurt en mensen zitten echt geen uren na te denken vooraleer ze ergens op klikken.

Kortom: de belofte zit in de verwijzende link maar omdat de klik in een impuls van een fractie van een seconde gebeurt, is de landing page eigenlijk nog belangrijker.

Eenvoud en overzichtelijkheid zijn essentieel. Want net zoals klikken op een tekstadvertentie of e-mail link in een fractie gebeurt, zijn mensen even snel weer weg van je landingspagina’s. Gebruiksgemak, consistentie, relevante keuzes en duidelijkheid zorgen voor betere conversie.

Houd dus de gebruikerservaring steeds voor ogen en (moet ik het zeggen?) test! En voor wie tussen de lijnen las: eigenlijk zou de titel van deze post moeten zijn: “3 holistische tips om de conversie van landingspagina’s te verbeteren en waarom je niet naar de landingspagina’s alleen maar ook en misschien wel vooral naar de gebruikerservaring moet kijken”.

Maar dat leek me wat lang.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jordy van Gent

    Heb je nou geen idee hoe je een goede / mooie en werkende (conversie) landingspagina moet maken. Kijk dan eens bij http://www.unbounce.com. Zonder IT kennis iets moois maken.


    12 november 2010 om 14:01
    iscoop

    @Jordy Yep, die ken ik maar niet in elke omstandigheid bruikbaar of “holistisch” he. En daar ging deze post nou net om 😉 Thanks for sharing anyway, kan ze eigenlijk wel gebruiken voor sommige dingen waar ik MailChimp voor gebruik al laat HubSpot me ook vanalles toe. Nou ja, dit ging dus NIET over landingspagina’s zelf 😉 Wel over de noodzaak om, ongeacht platformen en kanalen, conversiepaden op een holistische, lees overkoepelende en geïntegreerde manier minder te bekijken vanuit de techniek en usability maar meer uit de consistente customer experience 🙂


    12 november 2010 om 14:09
    Nick

    Als je een productsoort verkoopt, dus bijvoorbeeld TV’s van een specifiek merk.

    Stel je hebt hier 50 types van.

    Stel je verdeeld dit in 5 pagina’s met 10 types, anders word de pagina te lang en valt er heel veel onder de vouw.

    Of je plaats gewoon alle producten op een pagina.

    Wat gaat er dan gemiddeld beter converteren?

    Ik vraag dit omdat ik de laatste tijd erg aan het nadenken ben over hoeveel producten ik op de pagina moet plaatsen.


    12 november 2010 om 19:27
    Michel H

    @Nick

    “Wat gaat er dan gemiddeld beter converteren?”

    Meten is weten! Kortom, doe een A/B test.


    15 november 2010 om 07:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!