Google TV komt slingerend de poort uit

1 november 2010, 04:34

Net nu Google TV ons een kijkje geeft over hoe de samensmelting van Internet en TV er in de toekomst uit kan gaan zien, blijken de grote Amerikaanse TV netwerken niet mee te werken en wijst een aantal “early adopters” op gebreken in de eerste release van de software. Sony is net begonnen met het aan de man brengen van een nieuwe lijn Google TV HD-televisies, Internet TV’s en Blu-ray spelers, evenals Logitech die haar REVUE set top box vorig weekend heeft gelanceerd. De eerste beoordelingen van consumenten tonen echter problemen met de videokwaliteit bij diverse websites. Er schijnt bovendien een probleem te bestaan met de doorgifte van HD video via de HDMI- aansluitingen.

Een andere, misschien wel grotere hindernis wordt opgeworpen door de grote TV- netwerken. ABC, CBS en NBC blokkeren voorlopig de toegang tot hun online video portals van de Google TV browser. Hulu.com en CBS TV.com zijn momenteel ook niet te benaderen. Dit betekent dat diverse TV shows, die op elke computer via Internet kunnen worden bekeken via het Internet niet via Google TV te zien zijn.

Vanzelfsprekend verpest bovenstaande enigszins het Google TV introductie feestje, maar het is zeker geen deal breaker. FOX Networks bijvoorbeeld werkt volledig mee aan Google TV. De populaire standaard kabel-tv-netwerken bieden Google TV gebruikers niet alleen gratis toegang tot hun programma’s, maar bovendien bouwt een aantal van hen zelfs nieuwe portals conform de Google TV “Style Guide”, waardoor deze er uiteindelijk op TV beter uitzien en met meer gemak te gebruiken zijn.

Turner Broadcasting Service (TBS) biedt toegang tot o.a. volledige afleveringen van Seinfeld, The Office, American Dad en TNT series zoals The Closer en Leverage. Comedy Central, eigendom van Turner en Viacom, stelt de (onder 20-30 jarigen) meest favoriete programma’s zoals The Daily Show met Jon Stewart, The Colbert Report, en South Park, eveneens gratis beschikbaar.

Hoewel NBC de uitzending van haar eigen TV shows blokkeert, zijn de programma’s van NBC-dochter Syfy en Bravo wel beschikbaar op Google TV. Hetzelfde geldt voor SpikeTV, onderdeel van MTV Networks (Viacom), met programma’s zoals Entourage.

Als de volgende generatie Google TV set top boxen is voorzien van een DVB-T tuner, dan kan de consument gewoon afstemmen op de gratis “free-to-air” HD programmering en die vervolgens opnemen op de ingebouwde PVR (Personal Video Recorder), waardoor het probleem van de TV-netwerk blokkade is opgelost.

Zogenaamde early adopters staan te boek als de meest “techniek-kritische’ gebruikers en toetsen derhalve nieuwe producten maximaal. Op diverse forums wordt dan ook uitgebreid bericht over het niet ondersteunen van de CODEC van Windows Media en verder wordt veel geschreven over problemen met andere populaire Internet CODECs. Het feit, dat goedkopere set top boxen van Roku, Boxee en NMT wel een breed scala van codecs ondersteunen, leidt bij sommige bloggers tot de vraag, wat ze nu eigenlijk krijgen voor hun 300 US Dollar?

In haar marktrapportage over de set top box markt, heeft InStat al eerder melding gemaakt over Europese producten, zoals Mediaconnect TV van Metrological, die wel naar de markt komt met een ingebouwde DVB-T, DVB-C (kabel) of DVB-S (satelliet) tuner, met bovendien een PVR functie, en die tevens het totale scala aan online video- en audio CODECs ondersteunt.

Het lijkt er nu op alsof Google TV zich opwerpt als een concurrent van de Amerikaanse TV netwerken , maar InStat is van mening, dat de netwerken in de komende maanden een manier zullen moeten vinden om van de nood een deugd te maken om zodoende Google TV in hun geldelijk voordeel te laten werken. De vlieger gaat niet op als bepaalde programma’s wel worden geboycot op bepaalde CE producten maar niet worden geblokkeerd via een standaard Internet verbinding. Naarmate set top boxen beter en beter worden, zullen consumenten steeds meer content “on demand” rechtstreeks op hun TV toestel via het Internet willen zien.

We moeten echter niet vergeten dat het nog maar aan het begin staan van Google TV, en dat het nog wel een tijdje kan duren voordat hun gedurfde strategie volledig tot ontwikkeling is gekomen.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 29 oktober door InStat ( InfoAlert #295)

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!