Betalen voor fans op Facebook?

Betalen voor fans op Facebook?

Fans heb je in verschillende soorten en maten, je hebt fans op Facebook en je hebt fans zoals geportretteerd in het SBS 6 programma fans. Voor de fans uit de eerste categorie is er goed nieuws, zij kunnen namelijk hun fandom omzetten in spijkerharde valuta. De laatste maanden zie ik ze steeds vaker voorbij komen, online campagnes waarbij je voor een “Facebook Like” beloond wordt. Ik ben de volgende campagnes tegengekomen, allemaal met een zelfde soort insteek; ‘betalen voor fans op Facebook’. Je vindt ze alle drie hieronder:

Jack in the Box

Bij de campagne van Jack in the Box, een Amerikaanse hamburgerboer, doe je wanneer je fan wordt van de Facebookpage mee aan een loterij. Als fan laat je, je gegevens achter en maakt zo kans op een geldprijs. De hoogte van het geldbedrag dat je kunt winnen wordt bepaald door het aantal fans dat de Facebookpage op 10 november 2010 heeft.

Sköda België

Sköda België betaalt ook voor fans op Facebook, zij doen het echter net weer iets anders dan Jack in the Box. Sköda geeft namelijk per fan (like) twee euro korting op een Sköda Fabia. Alle ‘likes’ bij elkaar zorgen voor de totale korting op de auto. Er wordt maar één auto geveild volgens dit principe. De persoon die de korting hoog genoeg vindt kan onder op de pagina besluiten de auto te kopen. Het aantal likes bepaald dus de hoogte van de korting.

Stanfields

Stanfields is een bedrijf uit Canada dat onderkleding maakt. Op website www.guyathome.com kun je een man genaamd Mark volgen. Mark zit 25 dagen lang opgesloten in zijn huis waar hij gefilmd wordt slechts gekleed in een witte onderbroek. Mark doet dit om geld in te zamelen voor the Canadian Cancer Society dat met het geld onderzoek naar teelbalkanker gaat doen. Voor iedere like op Facebook doneert Stanfields een dollar aan Marks actie.

Betalen voor een Like

Wat mij betreft is het ‘betalen’ voor een like op Facebook een leuke manier om als merk aandacht te genereren voor je Facebook fanpage. Maar de vraag of je op deze manier niet ordinair je fans koopt blijft toch door mijn hoofd spoken. Al met al is het, in het geval van deze drie voorbeelden, een succesvolle manier om Facebook fans te krijgen. Uiteindelijk zal het toch de uitdaging blijven voor bedrijven met fanpagina’s op Facebook om deze fans te behouden en ze te betrekken bij de online strategie.


Delen



Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Een fan vertegenwoordigt ontegenzeggelijk een bepaalde waarde, net zoals een e-mail adres, profiel of cookie op iemand's computer. Dus is het logisch als die 'fan' daar iets voor terugkrijgt, in de vorm van een kans op een prijs, korting op een aankoop of, minder concreet, een bepaalde autoriteit bij zijn vrienden omdat je fan bent van een populair merk bijvoorbeeld.

    Ik denk dat het gevoel van 'ordinair kopen' vooral zit in de manier waarop Facebook bezoekers als 'fans' aanduidt en dat klinkt nu eenmaal menselijker dan gewoon een e-mail adres waarvoor iedereen al lang wel wil betalen.

    Overigens kun je fan worden van onze klant Opvakantievanaf in ruil voor een reischeque ;-)

    geplaatst op
  • @ Pieter, kan je wat meer over die campagne delen? Ik zie dat je in totaal 420 fans te pakken hebt. Hoe breng je de actie onder de aandacht? Hoeveel extra fans heeft het al opgeleverd? Wat is de doelstelling? Hoe lang loopt de campagne?

    geplaatst op
  • Leuk artikel maar hier is meer sprake van goed bedachte contests dan het ordinair kopen van fans en dat is een van de meest effectieve manieren om fans te krijgen. Het domweg ordinair kopen van fans is wel mogelijk. En een fan vertegenwoordigt zeker een bepaalde waarde maar deze zal per pagina en branche verschillen en het meest belangrijk: hoe ga je met je fans om.

    geplaatst op
  • Leuk artikel! Wij hebben een paar weken geleden ook een facebook/twitter actie gedaan.
    De resultaten vielen niet tegen. 12.000 facebookfans en meer dan 10.000 twitter volgers in een week erbij.
    Kijk Hier voor een artikel over onze actie.

    geplaatst op
  • De beoogde objectiviteit van het op te bouwen aantal likes of aanbevelingen ondermijn je door het op deze en andere manieren te kopen. Niet dat het heel veel uitmaakt, want juist de organische wijze van fans verkrijgen heeft de meeste merrit en waarde. De voorbeelden hebben een meer eenmalig karakter lijkt het.

    Kent iemand andere manieren van fans vergaren? Via een online tool ofzo?
    Ik ken wel wat tools voor Twitter... maar voor Facebook? Iemand?......

    geplaatst op
  • @Pieter Ik ben ook erg benieuwd hoe de actie voor jullie klant verder in elkaar steekt.

    @Alexander De Kleermaeker Leuk om een Nederlands voorbeeld te zien. Wat willen jullie met de fans gaan doen?

    geplaatst op
  • @bramfasseur @jeroenmegens De Facebook pagina van Opvakantievanaf bestaat nu twee maanden. We zijn begonnen met een nieuwsbrief naar ca. 50.000 abonnees van de 7 Opvakantievanaf sites. Dit leverde ruim 200 vrienden op. Daarna hebben we via een externe travel nieuwsbrief de ontvangers opgeroepen om vrienden te worden via Facebook, Hyves of Twitter. Dit was minder succesvol, omdat het natuurlijk mensen betrof die ons nog niet kenden. Maar wel leuk om op die manier bij een nieuw publiek onder de aandacht te komen.

    We hebben ook een Facebook Ads campagne laten lopen (gericht op een bepaalde doelgroep) en op de sites staat de oproep om vrienden te worden redelijk prominent. Dit wordt binnenkort uitgebreid met een directe 'like button'. Zie OpvakantievanafEindhoven.nl

    Het aantal van ruim 400 fans is natuurlijk prachtig, maar de interactie (reacties, complimenten, inzage in demografische opbouw) was voor de klant de grootste winst!

    geplaatst op
  • Toch jammer dat we nooit vernoemd worden in dergelijke cases terwijl we wel het grootste totale aantal volgers (commerciële partij & website) in Nederland hebben:

    http://www.facebook.com/actiecode (17700+)
    http://kortingscode.hyves.nl/ (16000+)
    http://www.twitter.com/bespaar (5500+)

    Overigens zonder tussenkomst van 'social experts' of media bureau's. Hoor het overigens graag als er ergens meer volgers zijn, dan hebben we weer wat om voor te gaan ;)

    geplaatst op
  • @Jochem Vroom: kijk hier hebben we wat aan. Wat ik weet heeft KLM van alle NL bedrijven de meeste fans op Facebook met ongeveer 75.000 maar er is nergens een goed overzicht te vinden van de populairste NL fan pages (facebakers klopt niet).

    Ik ben voor mijn whitepaper over Facebook Marketing nog op zoek naar Nederlandse succescases op Facebook dus neem even contact met me op om je case toe te lichten en wie weet.

    geplaatst op
  • Ik ben het met Jochem eens.
    iBOOD heeft 15.122 fans op facebook ZONDER facebook advertising of extern bureau en 15.663 volgers op twitter. Het is misschien leuk om ook een keer te kijken naar nederlandse succes verhalen. Socialme heeft een leuk stukje over onze iBOOD 5 jaar campagne geschreven. Misschien interessant om een keer naar te kijken.

    geplaatst op
  • Nou en anders koop je ze gewoon op http://www.fblikeskopen.nl haha geweldig

    geplaatst op
  • Allemaal zeer interesant. Ik moet nog beginnen met het gebruik Social Media. Als uitgangspunt zie ik ook liever meer informatie over Nederlandse bedrijven en hoe ze tewerk gaan. Internationale informatie kan altijd later nog. Trouwens, dit is een fijne en interesante site.

    geplaatst op
  • fblikeskopen.nl zijn oplichters, google ze maar eens.

    geplaatst op
  • Ik heb er al vaker likes gekocht naar tevredenheid. Maar goed, ga nu mijn likes zelf verdienen!!

    geplaatst op
  • Ik heb laatst 10 000 likes gekocht. Tevreden...

    http://facebookfanskopen.nl

    geplaatst op
  • Ik had 3000 facebook likes gekocht via http://www.facebookfanskopen.nl Ik was zeer tevreden. Hij had zelfs 300 likes extra geleverd. Goedkoper dan andere services.

    1000 likes = 39 euro

    Soms verkoopt hij voor 29 euro, vraag maar..

    Het is echte facebook gebruikers die actief zijn.

    geplaatst op
  • Ik had ook likes gekocht bij http://www.extralikes.nl , ook dit was zeer goede service.

    Wat je wel veel ziet is dat het niet echte likes zijn, dus dan koop je eigenlijk accounts die gemaakt zijn voor jou. Deze accounts hebben geen plaatje, doe niks anders dan liken etc etc. Daarom vond ik dit ook eerst geen goed idee. Maar goed, toch gedaan, 1000 facebook likes gekocht en prima geleverd!

    geplaatst op
  • Mijn Nederlandse Fans van http://likeskopen.net zijn prima, mannen / vrouwen ongveer 50-50, verspreid over verschillende Nederlandse steden. Ik zie zelfs activiteit.

    geplaatst op
  • Zelf gebruik ik het systeem van de website facebookfan
    dat werkt super!
    Hier de link:
    http://www.facebookfan.nl/

    geplaatst op
  • Ik heb onlangs likes gekocht bij http://meer-likes.nl. Deze likes werden gewoon geleverd en heb er achteraf geen problemen mee gehad. Het is een prima hulpmiddel om je pagina te promoten, sinds mijn aankoop gaan een stuk meer mensen mijn pagina liken.

    Ik probeer nou ook via die site zelf likes te verkopen. http://meer-likes.nl/affiliate.php

    geplaatst op
  • Hallo,

    Ik heb laatst op een nieuwe webshop facebook likes gekocht. Dit was een van de goedkoopste aanbieders: http://getsales.nl
    100 likes geleverd en heb de accounts gecontroleerd meeste hadden gewoon vrienden en profielfoto enzo dus het lijken gewoon echte mensen. Goede ervaringen mee gehad.

    geplaatst op
  • wat een onzin, Fan ben je doordat je intrinsiek tot iets aangetrokken voelt. ik hoef daar niks voor terug. deze ontwikkeling is weer het zoveelste bewijs dat iets wat ooit goed bedoeld is, tot een lege zeepbel te maken. als FB zo doorgaat zien ze veel "echte" mensen vertrekken naar G+

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.