Het #Twedding Theater: Gescript of toeval?

21 oktober 2010, 11:31

Het was een gezellige netwerkborrel in Zeist, op 18 maart 2010 in het kantoor van René Hoksbergen en Jannetta Dorsman, inmiddels beter bekend als @hoks en @Jandor. Een aardig stel, ik mocht zelfs met laptop nog even gebruik maken van hun kantoor. Heerlijke hapjes van @comprend, leuke mensen ontmoet, o.a. @tiesbaas, de oudste twitteraar en vader van @jandor. Jannetta heeft oog voor detail, dus uiteraard was er een Twitterfountain. Ik nam net een slok wijn, toen er geroezemoes ontstond. Er verscheen een tweet op het scherm. De 1000e tweet van @hoks:

“Romantisch!” Dat was mijn eerste gedachte. Naïef? Misschien. Sinds die 18e maart is het hele zaakje wel in een stroomversnelling gekomen. Ik vraag me nog steeds af in hoeverre het hele theater hen is overkomen en in hoeverre de boel is geënsceneerd.

Daarover verschillen de meningen ook nogal op Twitter. In ieder geval was er één onfris praktijkje met @pimausems, die de werkgever van een tweep contacteerde, omdat de tweep kritiek had op de Twedding. De reactie van Pim was, iedereen te blocken en uiteindelijk heeft @jandor een “officiële” reactie gegeven via hun blog. Wat verder voor de gevoelsbeleving ook niet echt meehelpt, is dat @jandor toch ook een aantal keer aan haar op stapel zijnde huwelijk refereert als zijnde “project”. Freudiaans?

De kritiek op Twitter was niet mals. Het compleet gecrowdsourced huwelijk (incl. huwelijksreis, bruidskleding, catering en locatie) werd door veel tweeps gezien als hebberig en inhalig. Hierbij moet wel vermeld worden, dat tijdens de Twedding ook Pink Ribbon is gesponsored en feit: dat is natuurlijk prachtig. Op de Twedding website is een webshop met – jawel – twedding merchandise, zoals het album Twedding Song en het aanbieden van ceremoniemeesterschap. Daarvan gaat de winst naar Pink Ribbon. Ik ben wel benieuwd hoeveel er van deze merchandise is verkocht. Ik had het meer een fair trade gevonden als het paar daadwerkelijk zelf wat zou doneren.

Maar goed. Gisteren was het zover. De dag van de Twedding. Ik heb een tijdje tweets met #twedding zitten volgen en de tweedeling was duidelijk. Erg veel (grappige) tweets, die er geen twijfel over lieten..

Toen ik zo zat mee te lezen, vroeg ik me af, in hoeverre er nou meer tegenstanders dan voorstanders zijn. Misschien zijn de anti-tweets wel gewoon luider? Vallen ze meer op? Dus ik dacht. Meten = weten. Een polletje. Niet omdat ik het Twedding project zo belangrijk vind. Het is zeker niet mijn manier, maar als zij het zó willen doen, mag het van mij. Nee, een polletje omdat ik benieuwd was naar de invloed van de vaak grappige, maar ook meer aandachttrekkende tweets, die daardoor misschien wel misleidend konden zijn. Het is interessant om de beweging op Twitter wat beter te kunnen registreren. Hier zijn de resultaten: (klik hier voor een vergroting)

Met de omschrijvingen:

1. Ik begrijp het gezeik om #twedding niet. Laat iedereen lekker trouwen zoals ze zelf willen!

2. doe je dat dan “ongezien” as in a blind date maar dan gelijk met ringen??? wel spannend

3. Superleuk idee en helemaal 2.0 Ik wens ze alle geluk van De wereld!

4. Ik vind het een leuk stel, gun ze de dag van harte, maar moet dat per se zo??

5. ik denk dat het mega uit de hand gelopen is, want zo wil toch niemand trouwen? Word je hier nu gelukkiger van?

6. Het fenomeen twedding maakt dat ik moet kotsen. Bah. Aandachtszoekerij. Maarre, ik wens ze alle geluk.

7. Niet mijn manier dus: iets wat een mooie dag voor 2 personen moet zijn, op deze manier uitventen, alsof het een grap is. Raar vertrekpunt.

8. + 2: het is niet mijn manier maar dat wil niet zeggen dat anderen het niet op hun manier mogen doen.

9. Interesseert me niet zo, ken die mensen niet. Alleen jammer dat al die poeha m’n twitter stream vervuild.

10. ik blijf van mening dat Janetta zich heeft laten meetrekken door allerlei domme opportunisten om haar heen zoals @petrah

11. De “belasting” van twedding in de time line is nihil. Dus als je d’r geen zin in hebt, gewoon niet reageren gaat t ook snel weer over. Niet zo druk om maken allemaal.

12. Wellicht wordt Janetta vannacht nog #twanaal ontmaagd. What a bunch of losers.

13. Dergelijk misbruik van twitter zou strafbaar moeten worden gesteld.

14. het is gewoon een nieuwe commerciële vorm van exhibitionisme

15. …overigens beleef ik veel plezier aan alle Twitter-commentaren!

16. Ze zijn de eerste en het is ontstaan uit een spontaan verzoek.

17. Waar in hemelsnaam maakt iedereen zich zo druk om! Laat ze lekker!

18. Opportunistisch wil ik niet zeggen, maar ik vind die hele poppenkast waarmee ik word lastig gevallen erg vervelend.

Tot nu toe zijn er 207 twitteraars, die ‘m hebben ingevuld. De resultaten zijn van de eerste 100, want ik heb een gratis account. Als er iemand een advanced account van SurveyMonkey heeft, wil ik met alle liefde de totale resultaten overdragen. Pikant detail is dan wel weer, dat de echte eerste Twedding in België was: Op 9/11 gaven Philippe Rogiest (@philipperogiest) en Gabriella Schellekens (@gaabstra) elkaar hun jawoord. So the Belgians defeated us. Finally 😉

Fatima de Vos
Strategy & Branding bij MountainFox BV

MountainFox BV is een multidisciplinair bureau dat marketing bedenkt, ontwerpt en uitvoert. Een eerlijke en soms eigenwijze, maar altijd samenwerkende partner met slechts één doel: een succesvolle propositie neerzetten door een haarscherpe marketing strategie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Erwin

    Iedereen mag hier natuurlijk een mening over hebben. Ik vond het in ieder geval een fantastisch feest.

    Ik zet wel mijn vraagtekens bij de resultaten van dit onderzoekje. Als ik de opties van vraag 1 zo lees, dan ben ik van mening dat 2 van de mogelijke antwoorden in de negatieve sfeer zitten, 1 gematigd positief en 1 neutraal. Dat lijkt me voor de resultaten niet heel handig.

    Dat gezegd hebbende, denk ik dat “we” als twittercommunity hebben laten zien waar de kracht van social media toe in staat is. Een geweldig feest bij elkaar twitteren, een gelegenheidsband en ook nog een goed doel, dat is toch geweldig?


    21 oktober 2010 om 12:48
    Oli4b

    Leuk stuk, ben ook erg benieuwd wat ze inderdaad zelf gaan doneren. In Amerika waren ook al #tweddings. Begreep ook dat ze elkaar niet van twitter kennen, dat vind ik eigenlijk ook wel een pré. Prima lui maar dat ‘project’ is een draak.


    21 oktober 2010 om 15:44
    @follomytweets

    lekker dan. trouwen op 9-11. ik denk dat ik ga trouwen op 11-2.

    nee beter nog, als ik trouw bel dan 112.

    😛


    21 oktober 2010 om 17:17
    fatimadevos

    @ Erwin Leuk dat je een mooie avond hebt gehad. Ik heb geprobeerd de antwoorden zoveel mogelijk te baseren op de tweets die ik voorbij zag komen. Is natuurlijk altijd moeilijk, daarom ook het extra commentaarveld voor je eigen input. Ik pretendeer ook niet hoogstaand empirisch onderzoek te hebben gedaan, hoor. 😉 En de vraag blijft inderdaad even hoeveel er dan naar dat goeie doel gaat.. Dat wordt nog bekendgemaakt, heb ik gelezen.

    @Oli4b Bedankt, Olivier. Als ik het goed begreep, kenden ze elkaar via een huis-verkoop. Een echte makelaars-romance..


    21 oktober 2010 om 17:43
    Daan van Bergen // Videologic

    Een belangrijk deel van mijn werkzame leven bestond uit het behalen van tastbaar- en meetbaar resultaat. Sinds dat ik bezig was met Twitter is hierin veel veranderd. Ik kan nauwelijks uitleggen wat de kracht van sociale media is maar weet wel dat ik inmiddels vele contacten, opdrachten en ervaringen binnengehaald heb, als direct gevolg van Twitter.

    En zo ook bij Twedding. Ik heb met 9 videoprofessionals de live webstream verzorgd Totaal vrijwillig en met volle overgave. Het behaalde resultaat is geweldig. We hebben allemaal veel ervaring opgedaan met techniek, stress, fouten, successen, kwaliteit, werken met profi mensen etc etc. Zeer tastbaar voor de toekomst, goed voor je CV. De eerste opdracht voor een nieuwe webstream is al binnen, het inhuren van elkaar is begonnen.

    Zeker geen doel op zich, maar een te verwachte resultaat als je je aansluit bij de 100+ bedrijven die mee hebben geholpen. je begint met passie en liefde voor je vak, als gunst voor het bijzondere (aanstaande) echtpaar maar vooral omdat het gewoon gaaf is om onderdeel uit te maken van zo’n enorme organisatie. En…. uiteindelijk ligt het ook voor de hand dat je elkaar opdrachten gunt.

    Dus ‘hebberig en inhalerig’ van het bruidspaar ? Nee. Eerder slim van alle sponsoren om op een 2.0 manier aan nieuwe contacten te komen. De toegestroomde pers als middel om dit te katalyseren.

    En .. dat het voelt als een projekt.. Zekerz !! De draaiboeken waren enorm en aan zeer veel wijzigingen onderhevig. Alle verschillende initiatieven moesten op elkaar aansluiten en hier en daar ook een uitvallende sponsor die het teveel werd.

    En tja Fatima.. ook op Twitter zit een (tijdelijke) uitknop 😉


    21 oktober 2010 om 17:48
    Marcelle Warringa

    Gezien het feit dat de poll gehouden werd op het tijdstip dat alle mensen die enthousiast zijn over Twedding druk aan het feestvieren waren vind ik dit een mooie en verrassende uitkomst.


    21 oktober 2010 om 19:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!