LinkedIn straks als universeel identificatiemiddel?

LinkedIn straks als universeel identificatiemiddel?

LinkedIn is druk doende allerhande innovatieve speeltjes en snufjes toe te voegen aan zijn profielen. En lanceerde het netwerk onlangs LinkedIn Signal, een open stream van tweets in LinkedIn. Handig om nieuwe contact te ontdekken, en te zien wat er speelt in een bepaalde regio, branche of beroepsgroep. Logisch, want Facebook wordt almaar professioneler gebruikt in de Verenigde Staten en slimme nieuwlichters als Gist weten op ingenieuze wijze sociale netwerken met Gmail te koppelen om zo tot een soort Social CRM-oplossing te komen. Nederland, met meer dan 2 miljoen LinkedIn-gebruikers, is een serieuze testmarkt voor het professionele nichenetwerk. Tijdens #Picnic10 interviewde ik Eugenie van Wiechen, sinds begin dit jaar managing director van LinkedIn in Nederland over het hoe en waarom van de extra focus op de Nederlandse markt.

Interview Eugenie van Wiechen (LinkedIn)

Wat moet LinkedIn, een grote speler op de social mediamarkt, in zo’n klein kikkerlandje als Nederland?
Van Wiechen: “We zijn in januari naar Nederland gekomen omdat we zien dat er heel vele Nederlanders op LinkedIn zitten: de penetratie is heel erg hoog. Daarnaast is het zo dat die Nederlanders heel erg actief zijn op LinkedIn, hoe vaak komen ze op de site, hoeveel connecties hebben ze en wat doen ze er allemaal mee. Nederlanders lopen daarin erg voorop.”

Twee miljoen Nederlanders op LinkedIn, dat zijn de laatste cijfers van augustus. Hoe komt het dat wij Nederlanders zulke grote LinkedIn-gebruikers zijn?
“Dat komt door technologie: wij zijn na Korea het land met de grootste breedbandpenetratie.  Wij treden vanuit onze cultuur heel erg naar buiten toe. We zijn niet hierarchisch, vinden het niet moeilijk om connecties aan te gaan. Een andere factor is dat wij heel veel zelfstandigen hebben in de markt die LinkedIn heel goed kunnen gebruiken om nieuwe opdrachten te vinden. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat Hyves ook al geruime tijd bestaat, zodat we begrijpen wat het betekent om te ‘linken’.”

Wat betekent dit zakelijk gezien? Is dit een markt waar voor LinkedIn geld te verdienen valt?
“Er zijn een aantal zaken die wij belangrijker vinden bij het betreden van de Nederlandse markt. Wij willen allereerst goed begrijpen wat die Nederlanders nou zo actief maakt op LinkedIn, om daar van te leren voor andere landen. We zitten daarom veel met gebruikers aan tafel om ze goed te leren begrijpen. Het tweede punt is inderdaad gericht op geld verdienen:  we hebben een aantal verschillende business modellen waarmee we geld verdienen, en dat doen we ook op de Nederlandse markt.  Het derde dat wij doen is kijken of wij nieuwe concepten in de markt kunnen zetten, die uitproberen en als deze slagen kunnen wij ze uitrollen naar andere landen, waardoor we extra waarde kunnen bieden aan onze gebruikers.”

Aan wat voor concepten moet je daarbij denken?
“In maart zijn wij een offline, dus een in levende lijve, trainingsprogramma gestart. Daarin hebben wij gebruikers geleerd hoe zij LinkedIn kunnen gebruiken.  Hoe haal je het meeste uit LinkedIn? Dat hebben wij nu een half jaar gedaan, wij rollen dat programma nu uit naar Engeland.”

Je had het net over nieuwe businessmodellen. Wat betekent dat voor de marketeer?
“Een van de businessmodellen is marketingoplossingen. Hoe zorg ik dat ik mijn B2B-doelgroep gericht kan bereiken? Dan kun je denken aan heel gerichte display advertising, maar ook concepten rondom groepen die wij hebben in LinkedIn. We zoeken de interactie met gebruikers, met beslissers. Een tweede oplossing is een recruitmentoplossing, waarbij recruiters bij grote bedrijven op zoek gaan naar de ideale kandidaat voor de vacatures die zij hebben.  Het derde model betreft onze online abonnementen., die gebruikers extra functionaliteiten biedt. Waarmee je bijvoorbeeld mensen kunt bereiken die buiten je eigen netwerk zit. Wat wij nu aan het doen zijn is abonnementen aanbieden rondom specifieke gebruikersbehoeften. Bijvoorbeeld: ik ben op zoek naar een baan.  Dan is het voor mij erg handig om de mensen te bereiken voor het bedrijf waarin ik geïnteresseerd ben.” 

Maken jullie al geld in Nederland, of is het vooral een testmarkt?
“We maken omzet. We zijn net begonnen.” [stilte]

Wat is de toekomst van social media en LinkedIn?
“Wereldwijd zijn er ongeveer 500 miljoen professionals. Dat is een belangrijk doel in de toekomst. Daarnaast is het van belang dat de informatie die tot ons komt op een goede manier ontsloten wordt, ik denk dat LinkedIn daarin een essentiële rol vervuld (zie ook LinkedIn Signal). Zodat ik kan inschatten wat de voor mij belangrijke connecties ergens van vinden. Daarnaast is het ook prettig als je deze kennis met elkaar kan delen, niet alleen als je achter je pc zit, dus het kan ook zo zijn dat ik op mijn mobiel aan het interacteren ben op LinkedIn, mét LinkedIn. Maar het kan ook betekenen dat ik met mijn LinkedIn-account bezig ben ergens op een site mij te identificeren, om te kijken wat daar gebeurt tussen de mensen in mijn netwerk.”

Of solliciteren via LinkedIn, je hoeft straks alleen nog maar je account in te laden…
“Dat gebeurt al. Onze API is opengesteld om dat soort zaken te faciliteren.”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Heel interessant interview, Remco!! ben erg benieuwd of het idee van universeel identificatiemiddel gaat echt werken..

    geplaatst op
  • Beste Remco,

    Mooi interview, ik denk dat velen in zakelijk Nederland afwachtend kijken naar de ambities van Linkedin. Wij bij Componence hebben al enige tijd de openbaring van de Linkedin API hartelijk omarmd in onze dialoog mashup. Ondertussen hebben we het bij meerdere partijen mogen implementeren.

    Het hergebruiken van Linkedin, Facebook, Hyves kan heel om als basis identiteit te nemen, zodat je echt een goede start ka maken van een profiel. Linkedin is natuurlijk top als een zakelijke identiteit. Voeg daar Tweets, Slideshare en Youtube/Vimeo aan toe en je hebt natuurlijk een mooie basis om een heel rijk persoonlijk profiel op te bouwen. Daarom vinden wij mashups ook over het algemeen cool, omdat ze een website veel rijker en effectiever kunnen maken.

    Over het algemeen zijn wij al langer van mening dat marketeers veel meer uit moeten gaan van de sterkte van bestaande communities, dan alsmaar te denken dat ze hun eigen community van scratch moeten opzetten.

    geplaatst op
  • @simplyh: Dank voor je comment. Zeker weten dat je genoeg links hebt gebruikt om duidelijk te maken wat je bedoelt?

    geplaatst op
  • Hi Matthijs,

    Ik had liever niet de inhoud van de blogs verwerkt in de reacties ... Maar inderdaad, ik geef liever reacties met inhoud, hopelijk waardeert de schrijver van de blog het ook. Zelf vind ik het ook aardig om goede reacties op mijn blog te krijgen, want die krijg je gewoon niet zo vaak ...

    Gr. Ha

    geplaatst op
  • Met LinkedIn Signal is de eerste stap gezet richting het socialer maken van LinkedIn. Het doel is om LinkedIn relevanter te maken als hub voor alle informatie waardoor business professionals vaker op de site inloggen. Ik zie niet zo snel hoe LinkedIn als universeel identificatiemiddel kan dienen. Moet dat een Facebook Connect of Social Connect alternatief worden?

    geplaatst op
  • @marlonnavas Linkedin is voor veel professionals een geschikte social netwerk om vooral onze zakelijke identiteit en netwerk op peil te houden. Deze identiteit kan, naast o.a. Facebook en OpenID, toch gebruikt worden om jezelf op websites mee te identificeren? Waarom zouden websites van B2B leveranciers de hele tijd ons moeten vragen om ons te registreren met nieuwe accounts? Bijvoorbeeld Marketingfacts, ik zou hier graag met mijn Linkedin account willen inloggen. Daar heeft toch iedereen baat bij?
    - ik hoef geen nieuw account aan te maken met een ww die ik vergeet?
    - Marketingfacts kan beginnen met een account waar ze meer aan hebben, waarmee ze hun eigen profiel kunnen starten
    - andere bezoekers kunnen gelijk meer van mijn 'zakelijke identiteit' zien

    Het is ook veiliger om Linkedin te gebruiken, omdat er over het algemeen geen 'prive communicatie' plaats vindt.

    geplaatst op
  • Erg interessant artikel. Ik zie LinkedIn steeds belangrijker worden in B2B marketing. We gaan spannende tijden tegemoet.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.