Jon Mitchell: Spotify heeft 10 miljoen gebruikers, waarvan 500.000 betaald

18 oktober 2010, 08:31

Consumenten willen betalen om online muziek te luisteren. No way! De sceptici waren het eens, dat gaat niet lukken. Spotify bewijst het tegendeel en is, 4 jaar na oprichting, de grootste subscription service voor muziek van Europa. De USA is slechts een kwestie van tijd. Hoe doen ze dat? Hoe werkt hun businessmodel? Waar liggen kansen voor de toekomst en waar zijn ze nu mee bezig? Voor het eerst sprak de UK-baas van Spotify in Nederland; Mitchell geeft antwoord op veel gehoorde vragen als: ‘Waarom betalen voor muziek die niet eens fysiek op je computer staat?’ Mitchell: ‘We maken Spotify een deel van je leven en vervolgens zul je de waarde van onze dienst kunnen waarderen’. Beluister of download het – Engelstalige – interview.

In deze SparkCast, opgenomen tijdens het bezoek van Jon Mitchell, Managing Director Spotify UK aan het Cross Media Café en Online Tuesday kom je te weten hoe het snelst groeiende muziek netwerk denkt en pioniert. Wat gaat de toekomst brengen en hoe gaat Spotify hiermee om? Wat verwacht Spotify bijvoorbeeld van concurrentie als Google Ping en hoe reageert men hierop? In het gesprek onder anderen de volgende onderwerpen:

1. Het verhaal achter het snelst groeiende muziek netwerk.

2. Niet gratis, wel succesvol. Hoe kan dat?

3. Hoe wordt geld verdiend en hoeveel is reeds uitgekeerd aan de platenmaatschappijen?

4. Focus: waarom laat Spotify zich niet gek maken door marktontwikkelingen en concurrenten?

Alle SparkCast zijn ook te downloaden via iTunes (link opent iTunes). Je kunt je gratis abonneren voor de podcast feed.

Klaas Weima
Founder & Managing Director bij Energize + CMOtalk

Klaas (1976) is ondernemer, schrijver, spreker en podcastmaker. Hij schreef de boeken Aandachtsmarketing, Verdiende aandacht en Webvertising. De eerste twee boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketingliteratuurprijs. Verder is hij oprichter van Energize, een merkactivatiebureau dat ambitieuze merken helpt bij het genereren van verdiende aandacht. Hij adviseerde meer dan 100 merken op het gebied van marketingstrategie, branding, digitale marketing en merkactivatie. Hij maakt sinds 2008 podcasts en is host van de bekroonde podcast CMOtalk, waarin hij maandelijks Chief Marketing Officers aan de tand voelt over actuele marketingthema’s. Klaas is als vaste gastdocent verbonden aan NIMA, Nyenrode Business Universiteit en bestuurslid bij SWOCC en de Entrepreneurs Organization. Hij studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit en is NIMA Register Marketeer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!