De meest invloedrijke online consumenten zitten op Twitter

De meest invloedrijke online consumenten zitten op Twitter

Twitter is een menselijke graadmeter, die afspiegelt wat individuen en tegelijkertijd de wereld beweegt. Een vergaarbak van collectieve gedachten, ervaringen en conversaties.  Waar alledaagse mensen invloed kunnen hebben op gebeurtenissen en gedachtenstromen. En een schatkamer voor marketeers om voortvloeiende en georganiseerde gedachten en gebeurtenissen te meten. Twitter heeft minder van een sociaal netwerk als van een serie van in- en extern verbonden niche-netwerken. Het brengt mensen van over de hele wereld samen op basis van vriendschap, bewondering, educatie en context. En dat realtime. Dit contextuele netwerk wordt door Twitter’s COO Dick Costolo ook wel de “realtime interest graph” genoemd.

De waarde voor marketeers is enorm. De activiteit van Twitter’s gebruikers kan direct worden geanalyseerd en geïnterpreteerd. Enkele tweets en/of gebruikers zijn in staat om gedachten en agenda’s te beïnvloeden. Dit kunnen reeds invloedrijke individuen zijn of gewone stervelingen.

Enkele decennia geleden ontstonden de eerste business theorieën waarin werd gesteld dat organisaties adaptief en reactief dienden te zijn. Sinds de opkomst van web 2.0 heeft dit besef een vogelvlucht genomen. Organisaties worden beïnvloed door de externe omgeving, en dienen aangedacht en resources te investeren om externe activiteit te monitoren en analyseren, om zo op de belangen van de stakeholders in te spelen.

Een recente studie van ExactTarget en CoTweet onder 1.500 Amerikaanse consumenten identificeert de belangrijkste beweegredenen van consumenten om merken op Twitter te volgen. De resultaten van het onderzoek laten duidelijk zien dat bedrijven een sociale en holistische marktbenadering dienen te hanteren. Ondervraagde consumenten geven aan minimaal eenmaal per maand een blogpost te publiceren (72 procent), commentaar op een blog te plaatsen (70 procent) en een product review te schrijven (61%). De consument is mondig en zorgt voor word of mouth.  Consumer empowerment en het netwerk effect zorgen ervoor dat de doelgroep niet meer sec het publiek is, maar publiek met publiek of zelfs publiek met publiek met publiek.

Ander onderzoek van Performics en ROI Research van april dit jaar wijst uit dat 33 procent van alle Twitter gebruikers minimaal een keer per week meningen over bedrijven en producten uitwisselen. Daarnaast doen 32 procent van de gebruikers aanbevelingen aan anderen en 30 procent zoekt raad en aanbevelingen bij medegebruikers.

Twintig procent geeft aan zelf een merk te volgen om zo met het merk te communiceren. Dit percentage is een stuk hoger dan het percentage dat zich inschrijft op nieuwsbrieven of een merk ‘liked’ op Facebook. Maarliefst 90 procent van de Twitter gebruikers zegt een merk te volgen om zo direct informatie van het bedrijf te ontvangen.

Chadwick Martin Bailey en iModerate stellen inhun onderzoek vast dat het percentage Twitter gebruikers dat zegt eerder een product van een bedrijf dat ze volgen aan te schaffen (67 procent) of deze aan te bevelen (79 procent) een stuk hoger is dan die van Facebook gebruikers (respectievelijk 51 en 60 procent). In andere onderzoeken komt naar voren dat bijna 80 procent van de Twitter gebruikers aangeeft dat zij merken die ze volgen aanbevelen aan anderen. Daarbij zegt 51 procent een merk te volgen omdat ze al klant waren en 44 procent volgt een merk om zo kortingen te ontvangen.

Als je uit dit alles één ding wilt meenemen is het wel dat Twitter gebruikers vandaag de dag de meest invloedrijke sociale consumenten zijn. Dit is constant terug te zien in vele onderzoeken. Ze zijn niet alleen invloedrijk, maar handelen (en consumeren) er ook naar.


Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Interessante posting Danny! Een update:
    @dickc is sinds gisteren CEO van Twitter (ipv COO)

    geplaatst op
  • Onderzoeken geven aan wat mensen zeggen dat ze doen.
    'Nederlanders doen niks met web 2.0' http://bit.ly/cd8SpX
    Zolang gebruikers anoniem zijn en profielen al helemaal niet beschikbaar zijn,
    kan marketing er weinig anders mee dan reactief handelen. Ik wordt een
    beetje moet van dat lyrische blabla over de opportunities die de social
    media al zouden bieden. We zijn daar nog heel erg ver van weg.
    En als er alternatieven komen is ook dit platform vergeten tijd, net zoals
    talloze voorgangers.

    geplaatst op
  • JohN,

    Web 2.0 is iets heel anders dan sociale netwerken. Web 2.0 is veel breder:

    Web 2.0 is a term that is used to describe the new way in which software developers and end-users started to utilize the World Wide Web; that is, as a platform whereby content and applications are no longer published by individuals, but instead they are continuously modified by all individuals in a participatory and collaborative fashion (Kaplan & Haenlein, 2010).

    Dit artikel gaat erom dat Twitter gebruikers invloedrijk zijn omdat zij mede consumenten beïnvloeden via Web 2.0, dus bijvoorbeeld het schrijven van reviews, blogposts, en daarnaast communiceren zij met bedrijven en handelen daar ook naar. Dat gaat wat mij betreft veel verder dan puur social networking. Het artikel van webwereld noemt in de titel wel Web 2.0, maar gaat alleen over social networking.

    Daarnaast is het niet zo dat Twitter gebruikers invloedrijk zijn ómdat ze Twitter gebruiken, maar is het over het algemeen zo dat Twitter gebruikers zeer invloedrijk zijn, en dat hoeft niet per sé middels Twitter te zijn maar ook via andere wijzen die in het artikel genoemd worden. Dus als er een nieuw innovatief communicatie platform zou het best kunnen zijn dat al deze invloedrijke mensen zich daar ook zullen manifesteren, maar op dit moment kan je deze conclusie gewoonweg trekken over Twitter gebruikers.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.