De toekomst van het internet (1): de gebruiker heeft de regie!

6 oktober 2010, 13:35

Op 22 september organiseerde IQNOMY Liquid Internet, tijdens PICNIC 2010, de Rondetafelsessie ‘The Next Wave: Liquid Internet’. Op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam hadden dé experts op het gebied van internet in Nederland zich verzameld om met elkaar te discussiëren over de toekomst van het internet. Een toekomst die zich volgens de discussie voornamelijk zal kenmerken door dynamische online omgevingen vol persoonlijke relevantie en realtime controle. Een toekomst die we Liquid Internet mogen noemen, waarin online omgevingen (websites, mobiele sites en applicaties) zich op een intelligente wijze zullen gaan vormen om iedere individuele bezoeker heen.

De deelnemers aan de Rondetafelsessie waren:

Marco Derksen | @Marketingfacts oprichter Marketingfacts en voorzitter van de sessie.

Erwin Blom | @erwblo: mede-oprichter van The Crowds en onder meer jurylid van de Spin Awards.

Geert-Jan Smits | @rappesmits: oprichter van internetadviesbureau Jungle Minds.

René Jansen | @renejansen: gepassioneerd verteller en eigenaar managing partner van Winkwaves.

Yme Bosma | @yme: manager Business Development & Partnerships bij Hyves.

Yuri van Geest | @vangeest: hoofd van Emerging Technologies / Singularity bij THNK.

Erwin Sigterman | @zzziggyman: trendwatcher en blogger op Frankwatching.

Iskander Smit | @iskandr: strategy director bij Info.nl.

Ruben Timmerman | @rubzie: oprichter en eigenaar van Eduhub.

Rob Boeyink | @robboeyink: oprichter en eigenaar van IQNOMY, AskNow Solutions en gezondheidscommunity.nl.

Tijdens de Rondetafelsessie besprak het panel een vijftal interessante stellingen over de ontwikkelingen van het internet. De komende weken zal in volgende blogpostings steeds een nieuwe stelling besproken worden, ondersteund door videobeelden van de sessie. In deze post een verslag van de discussie omtrent de eerste stelling (video volgt):

De regie van het internet komt steeds meer in handen van de gebruiker.

Een website die zich aanpast aan iedere unieke bezoeker

Volgens The Next Wave, ook wel Liquid Internet genoemd, ontwikkelen internetsites zich tot dynamische omgevingen die zich op een intelligente wijze aanpassen aan elke individuele bezoeker. De inhoud van een site wordt dus niet langer meer bepaald door de zender of eigenaar van een site, maar wordt gebaseerd op de kenmerken en behoeften van iedere bezoeker.

Een gegenereerd profiel van elke individuele bezoeker bepaalt dus welke informatie in welke vorm gepresenteerd zal worden. Zo kunnen twee bezoekers die op hetzelfde moment een website bezoeken toch hele andere dingen te zien krijgen. Zo krijgt de één bijvoorbeeld tekstuele uitleg over product A, terwijl de ander op hetzelfde moment een video te zien krijgt over product B.

Als we deze ontwikkeling doortrekken, dan is het niet moeilijk voor te stellen dat uitgevers en zenders steeds minder controle krijgen over de manier waarop informatie gepresenteerd zal worden. Dat zou dus betekenen dat de macht meer en meer verschuift naar de websitebezoeker. Maar is dat wel zo?

Het verleden leert ons anders

Dat deze ontwikkeling niet zo snel gaat als sommigen voorheen beweerden is wel duidelijk. De afgelopen jaren zijn er een aantal startups voorbij gekomen die websitebezoekers in staat stelden online omgevingen en geheel naar eigen wens in te delen. Voorbeelden hiervan zijn iGoogle, Netvibes, Ziggo.nl en de ABN Amro pagina voor internetbankieren. Helaas zijn geen van deze concepten echt een doorslaand succes geworden. De vraag is zelfs of de gebruikers van deze platformen überaupt wel weten dat de functionaliteit aanwezig is.

Het panel verwacht dat bezoekers zich niet snel met dit soort applicaties inlaten omdat het voornamelijk teveel moeite kost. Daarnaast is het voor hen niet duidelijk wat de beloning is. Bezoekers weten niet altijd precies wat en waarom ze bepaalde dingen moeten doen. Daarbij komt ook nog dat de beloning vaak niet in verhouding staat tot de energie en moeite die het kost om dergelijke ruimtes in te richten. Bezoekers hebben er gewoon geen zin in.

Eenvoudige widgets en gadgets die je aan een online sociaal profiel kan toevoegen zijn daarentegen wel weer erg succesvol. Ze zijn eenvoudig te koppelen en je kunt direct interessante informatie delen met je netwerk. De beloning is dus direct duidelijk en de moeite is gering.

Schijncontrole

Door het gebruik van de sociale media is een beeld ontstaan waarin gebruikers steeds meer macht opeisen. Op basis hiervan lijkt het soms dat gebruiker het liefst alles in eigen hand willen houden. Maar in de praktijk ligt dit toch nog vaak anders. Bezoekers willen namelijk ook gewoon verrast worden door nieuwe informatie en content die ze zelf niet kunnen voorzien. De ideale combinatie voor het inrichten van webpagina’s lijkt dus deels door eigen invloed van de bezoeker en deels door verrassende nieuwe content die buiten het standaard profiel van de bezoeker om wordt gegenereerd.

Websitebezoekers roepen snel om controle, maar in de basis zijn we allemaal kuddedieren, zo concludeert het panel. Niet voor niets lopen we in de kleren die aansluiten op de laatste mode en doen we het liefst de dingen die iedereen doet. Wij als mens willen nou eenmaal niet graag alleen zijn. De grote algemene thema’s die we kunnen volgen hebben we nodig om binding te houden met de samenleving.

Deze gedachte impliceert dat gevoelsmatige controle voor websitebezoekers belangrijker is dan daadwerkelijke controle. Het eigenhandig personaliseren van online omgevingen gaat voorlopig dus nog echt een stap te ver. Bezoekers vinden het eigenlijk maar wat makkelijk wanneer het hen gewoon wordt voorgekauwd.

Bezoekers willen (persoonlijk) verrast worden, mits ze het idee hebben dat ze mate van personalisatie zelf kunnen controleren. Ze willen aan de rem kunnen trekken wanneer ze het idee krijgen dat het te ver gaat.

The Internet of Things

In het volgende artikel doen we (video) verslag van de 2e stelling van de rondtafelsessie van de discussie over The Internet of Things. Hierin is ingegaan op de vraag of we de data die we nu van bezoekers kunnen verzamelen, ook in de toekomst allemaal gaan gebruiken in onze platformen en applicaties. Kortom, komt er één superprofiel en hoe gaat dat er dan uitzien?

Hoe denken jullie dat het superprofiel eruit gaat zien?

Michiel Gerbranda
Oprichter / Eigenaar bij OOGT Communicatie

Brandbuilder: hoping to change the world by creating inspiring brands. Founder/Owner of OOGT.nl and in Pizza-rehab.

Categorie
Tags

6 Reacties

    chi666

    Goede video, lekker kort, effectief, strak ge-edit. Klasse!


    6 oktober 2010 om 14:59
    Rob Boeyink

    @Bas thanx, bloed, zweet en tranen


    6 oktober 2010 om 15:33
    mgvandenbroek

    Eens met @bvdhaterd erg mooi gemaakt en goede mensen aan tafel!


    6 oktober 2010 om 15:37
    Joyce Oude Elferink

    Mensen die handig zijn met tools kunnen steeds meer zelf zonder hulp van techneuten of designers. Vroeger was ik afhankelijk van een programmeur, een ontwerper en een HTML’er om een site in elkaar te zetten. Tegenwoordig kan ik dit zelf omdat ik me wegwijs heb gemaakt in photoshop en met open source CMS systemen zoals Drupal of WordPress een site in elkaar kan zetten.

    Je moet hiervoor wel enige technische kennis hebben (domein registreren, hosting regelen, CMS installatie, FTP, etc) en ook over enige creativiteit beschikken.

    Ik maak ook gebruik van widgets en gadgets en de diverse social media zoals Twitter en Facebook. Foto’s die ik met mijn mobiel maak stuur ik naar mobypicture en deze verspreid mijn content weer over de diverse media. Maar als er iets veranderd zoals de redesign die Twitter heeft doorgevoerd ben ik me er weer van bewust dat ik het jammer vind dat ik mijn content naar een ander stuur om deze te verdelen en niet vanuit een eigen plek verspreid.

    Mobypicture wordt bijvoorbeeld niet geembed in “new twitter” terwijl flickr foto’s wel geembed worden.

    Overstappen van Mobypicture naar Flickr is een optie, maar er zijn geen export mogelijkheden waarmee ik al mijn Moby’s eenvoudig kan overzetten naar Flickr. Dus veel werk. En als ik overstap naar Flickr ben ik weer afhankelijk van de service die zij bieden.

    Het liefst zou ik een plek op mijn eigen server/harde schijf willen hebben waar ik mijn content (blogposts, foto’s of video’s) naar toe kan sturen en deze verspreidt wordt vanuit mijn eigen plekje.

    Ik zou meer regie wensen, maar kan me zeker ook voorstellen dat mensen die minder handig zijn met de diverse tools hier nog niet aan toe zijn.


    6 oktober 2010 om 15:52
    Michelle90

    De gebruiker wil inderdaad de regie… maar ik vraag mij inderdaad ook af of de gebruiker de regie ook daadwerkelijk zal nemen.

    Goede discussie, lekker kort.


    7 oktober 2010 om 12:30
    Menno

    Een superprofiel kan in de toekomst gewoon op je eigen harde schijf van je computer thuis staan. Als je een PC met server hebt, kan je met een CMS de data die jij wilt online zetten. Dus zodra iemand de gegevens van je profiel opvraagt gaat dat met een server to server (peer to peer) verbinding. Een site als Facebook wordt niets meer dan een database met links en IP-adressen.

    Dat heeft grote voordelen.

    Je hoeft nooit meer iets te uploaden en dus kunnen Facebook, YouTube en Flickr hun datacenters opdoeken (dat scheelt al een paar miljard aan kosten).

    De enige limiet aan de data die je op je profiel kwijt wilt is de grootte van je harde schijf. Iedereen heeft nog wel een Gigabyte’je over om een superprofiel te vullen met vakantiefilmpjes ofzo.

    De verschillende media kunnen op je eigen computer veel beter en sneller geschikt gemaakt worden voor publicatie (bijv omzetten van foto’s en video’s).

    Ja, je kan zelfs denken aan live broadcasting. Begin je eigen TV-zender op je profiel. Over een paar jaar hebben we allemaal glasvezel tot aan de deurmat en dat gaat best snel.

    Een site als Facebook genereert natuurlijk zeer veel dataverkeer, maar voor 1 profiel valt dat wel mee. Dat kan best door mijn telefoonkabeltje.

    Sterker nog, ik heb nu al een server thuis met daarop diashows en filmpjes voor een beperkte groep.

    Ik zie steeds meer mensen die thuis een PC met server hebben. Het is mijns inziens de toekomst voor POP (Personal Online Publication 😉


    7 oktober 2010 om 20:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!