#Picnic10: The Next Generation Consumer als ‘Arbiter of Cool’
Als Lenovo-bezitter was ik zeer benieuwd naar de keynote van David Roman, de Chief Marketing Officer van Lenovo tijdens #Picnic10. Roman blikte vooruit op The Next Generation Enterprise. Hij begon met te wijzen op de opkomst van het Chinese bedrijfsleven. “Een echte landmark was het boek: Doing Business in China for Dummies.” Daar in China vindt de opmars van The Next Generation Enterprise plaats. Niet zo gek: de economie in China groeide de afgelopen twintig jaar op rij met 9,5% en is sinds vorige week de tweede economie van de wereld, toen China die positie overnam van Japan. Maar waar zijn de Chinese power brands in the Best Global Brands van 2009?, vraagt Roman zich af. “80 procent van de executives van de top 40 Chinese bedrijven zeggen dat globalisering een prioriteit is.” Hoe ziet zo’n Next Generation Enterprise er dan uit?
Next Generation Enterprises
De Next Generation Enterprises opereren als een netwerk, niet volgens een hiërarchisch model. Ze zijn zeer adaptief aan de marktontwikkeling, ze doen niet meer aan één businessmodel en ze passen zich daardoor snel aan aan nieuwe markten. Ze hebben een global ‘mindset’ en een wereldwijde aanwezigheid van meet af aan. Meerdere waardensystemen kunnen naast elkaar bestaan binnen in de organisatie.
Next Generation Consumer
Tegelijk met die ontwikkeling in China ziet Roman de opkomst van een consument die we niet eerder gezien hebben: de next generation consumer. Deze persona is tussen de 16-35 jaar oud, zij (her)definiëren de komende jaren het landschap van de globale consumentencultuur en zijn daarmee een groeiende kracht in de wereldeconomie. Het wereldwijde web heeft consumenten gecreëerd die meer met elkaar gemeen hebben en meer met ekaar verbonden zijn, ondanks verschillende culturele achtergronden, dan ooit tevoren. Deze Next Generations Consumer is met velen: 1 miljard mensen. Een enorm aantal, vooral als je in ogenschouw neemt dat hun koopkracht in rap tempo toeneemt. We denken aan hen als consumenten, maar ze dringen snel de werksfeer binnen en brengen daar hun globale waardensysteem met zich mee.
Arbiters of Cool
Roman noemt deze consumenten ‘The Arbiters of Cool’: ze zijn in staat wereldwijde trends te creëren ‘overnight’. Geen andere generatie was ooit in staat anderen zo snel te beïnvloeden. “Als ze de film uitlopen, hebben ze al verteld aan hun vrienden hoe ze de film vonden,” aldus Roman. “Deze generatie is opgegroeid met internet, én is opgegroeid met marketing. Ze zijn gewend aan entertainment en fun in alles wat zij doen. De moeilijkheidsgraad voor marketeers is dat zij deze waarden willen terugzien in merken, en dat merken deze zelfde waarden delen. Ze straffen de merken die niet dezelfde waarden delen.” Dit verandert de manier waarop wij business doen wereldwijd. “De campagnes kunnen overal vandaan komen, en kunnen overal gebruikt worden. Het dwingt ons als marketeers hoe wij denken over issues die belangrijk zijn voor hen [onze consumenten]. Dit is een generatie die gelooft dat zij de wereld kán veranderen, en een van de manieren om dat te bereiken is om de bedrijven waar ze mee te maken hebben, te veranderen.” De mogelijkheid om de Next Generation Enterprise aan te passen aan de Next Generation Consumer en The Arbiters of Cool, dáár ligt volgens Roman de grootste uitdaging voor bedrijven in een wereld die razendsnel verandert.
Met je eens dat het eerste gezicht hij veel open deuren intrapt. Maar ik vind het concept Arbiters of Cool wel een mooie. Maar ik had graag zijn visie gehoord HOE je deze persona kan bedienen als marketeer. Ik weet zeker dat zij daar gedachten over hebben, maar nu bleef het hangen. Mede te danken aan de slome presentaties daarvoor die compleet uit de hand liepen qua tijd. Zonde.