#Picnic10: Elke verandering begint met angst
Vandaag is het driedaagse innovatie festival PicNic van start gegaan in Amsterdam. Vanuit Marketingfacts proberen we zoveel mogelijk on-the-spot te bloggen over de interessante zaken die we de komende dagen leren en ervaren. De eerste spreker vandaag is Steve Hayden, Vice Chairman & Chief Creative Office van Ogilvy & Mather Worldwide. Hij behandelt zijn inmiddels legendarische Hayden’s Mandala, oftewel een wheel of change.
De kernboodschap van Hayden is dat elke verandering een aantal fasen doorloopt en begint met angst en eindigt met lafheid. Elke verandering die een organisatie of persoon doormaakt, doorstaat de volgende fasen:
1.Fear and Arousal
2.Intelligence
3.Intelligent Fear
4.Arrogance
5.Intelligent Arrogance
6.Stupidity
7.Arrogant Stupidity
8.Cowardice
Een paar belangrijke lessen die Hayden in zijn korte spreektijd op ons afvuurde
“If you’re at the top, you have to stay paranoid.”
“Whatever you do, stay to the left.”
Daarmee bedoelt hij aan de linkerkant van het wiel. Oftewel zorg dat je arrogant blijft op de top van je succes, maar wel op een intelligente manier. En Steve kan het weten. In zijn carrière werkte hij o.a. voor Motorola (hij was zelf de stem van Hello Moto) en Apple waar hij mede-bedenker van deze legendarische Apple commercial was:
Helaas heeft hij maar een kwartier de tijd gehad om zijn theorie aan te kondigen. Maar voor mij reden genoeg om er dieper in te duiken en in een latere blogpost op terug te komen. To be continued…
Update: Ik heb ook een fysieke versie van het wiel in handen en we gaan proberen de beste man nog te interviewen vandaag.