#Picnic10: Elke verandering begint met angst

22 september 2010, 07:03

Vandaag is het driedaagse innovatie festival PicNic van start gegaan in Amsterdam. Vanuit Marketingfacts proberen we zoveel mogelijk on-the-spot te bloggen over de interessante zaken die we de komende dagen leren en ervaren. De eerste spreker vandaag is Steve Hayden, Vice Chairman & Chief Creative Office van Ogilvy & Mather Worldwide. Hij behandelt zijn inmiddels legendarische Hayden’s Mandala, oftewel een wheel of change.

De kernboodschap van Hayden is dat elke verandering een aantal fasen doorloopt en begint met angst en eindigt met lafheid. Elke verandering die een organisatie of persoon doormaakt, doorstaat de volgende fasen:

1.Fear and Arousal

2.Intelligence

3.Intelligent Fear

4.Arrogance

5.Intelligent Arrogance

6.Stupidity

7.Arrogant Stupidity

8.Cowardice

Een paar belangrijke lessen die Hayden in zijn korte spreektijd op ons afvuurde

“If you’re at the top, you have to stay paranoid.”

“Whatever you do, stay to the left.”

Daarmee bedoelt hij aan de linkerkant van het wiel. Oftewel zorg dat je arrogant blijft op de top van je succes, maar wel op een intelligente manier. En Steve kan het weten. In zijn carrière werkte hij o.a. voor Motorola (hij was zelf de stem van Hello Moto) en Apple waar hij mede-bedenker van deze legendarische Apple commercial was:

Helaas heeft hij maar een kwartier de tijd gehad om zijn theorie aan te kondigen. Maar voor mij reden genoeg om er dieper in te duiken en in een latere blogpost op terug te komen. To be continued…

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jan Willem Alphenaar

    Update: Ik heb ook een fysieke versie van het wiel in handen en we gaan proberen de beste man nog te interviewen vandaag.


    22 september 2010 om 07:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!