Back to the Future of Social Media

22 september 2010, 03:09

Picnic 2010 gaat vandaag van start! Ook dit jaar is Marketingfacts er weer bij. Een van de beste keynotes vorig editie was de Future of Social Media van Gerd Leonhard, mediafuturist en trendwatcher. Hij deed in 2009 een aantal zeer gewaagde voorspellingen, onder meer dat Facebook op termijn de nieuwe BBC zou worden. Altijd leuk om te zien welke voorspellingen nu daadwerkelijk zijn uitgekomen: “Back to the Future of Social Media!”

Ontmoet dus de nieuwe broadcasters: Facebook is de nieuwe BBC, met 300 miljoen gebruikers. Meet the new Peercasters: Facebook. “Ze zenden nog niet uit op televisie, maar op een dag zal dat wel gebeuren”, voorspelt Leonhard.

Facebook heeft inmiddels 500 miljoen gebruikers, maar ik denk dat de ontwikkeling eerder andersom zal zijn. Niet Facebook gaat uitzenden op televisie, maar de televisie op Facebook. Kijk alleen al naar de ontwikkelingen rond de Facebookpagina van Oh oh Cherso, waar het tv-programma wordt aangejaagd door YouTubefilmpjes. Hyves is in Nederland nadrukkelijk aan de gang peercasting naar zich toe te trekken met Hyves.TV.

Binnen een jaar hebben we een total copyright gridlock, voorziet Leonhard. “All the cool stuff op het web wordt illegaal. Zoals Sarkozy zegt: ik bescherm de toekomst door op te komen voor copyright. Maar de toekomst is niet opkomen voor copyright, maar is juist het delen van content.”

Leonhard zat helemaal goed met deze voorspelling. Het Europees Parlement stemt uitgerekend vandaag over een harder beleid – een initiatief, geen wet – ten aanzien van copyright en piraterij. Een draconisch rapport, noemt TorrentFreak het. Enfin, oordeelt u zelf over het rapport. Leonhard wees zelfs in de juiste richting: de Fransen nemen hierin het voortouw dankzij Sarkozy.

Juri Gallo Report Adopted En

Over 12 tot 24 maanden zullen intelligente, automatische social media agents onze Facebook-pagina’s browsen. Dus: Onze privacy onderhouden op Facebook wordt een actie die we wel zullen moeten ondernemen, vindt Leonhard. “Een enorme verandering, dat hoefde niet met traditionele media als tv. We zullen ook een digitale jetlag krijgen. Net zoals bij een echte jetlag, heb je dan even geen zin om met mensen te praten. Er gebeurt zoveel om ons heen, dat onze hersens vastlopen. Dus we zullen filters krijgen om onze broadcasters te scheiden.”

Leonhard zat mis, maar dan alleen qua timing. Deze ‘agents’ waren er al destijds! Maar de noodzaak je online reputatie te managen is zeer zeker een hot topic geworden – zoals ikzelf al voorspelde tijdens de nieuwjaarsborrel op Online Tuesday. En privacy op Facebook is zelfs na een half jaar een enorme issue geworden – sneller dan verwacht dus. Die jetlag heb ik nog niet waargenomen, in Nederland lijkt er in elk geval nog altijd rek te zitten in de groei van social media-activiteiten.

Ook in twee jaar heeft de opkomst van sociale boeken plaats. Boeken die interactief, realtime, commons-owned én connected zijn.

Tja. Ik zeg maar een woord: iPad. De opkomst van tablets maakt socialere boeken mogelijk, dus ik denk dat Leonhard volgend jaar zeker zijn gelijk zal krijgen.

In de komende anderhalf jaar zullen we te maken krijgen met ‘real time social reviews’. Leonhard neemt als voorbeeld het bezoek aan een hotel. Vroeger vulden we thuis een review in, maar de hotel review worden op de kamer zelf ingevuld. Of: als je een iPhone op tafel hebt liggen in het restaurant. Gééf die persoon betere service, want je kunt er de donder op zeggen dat die persoon erover gaat reviewen op het mobiele web.

Deze ontwikkeling is nog volop aan de gang, maar met opkomst van Google Places op Android bijvoorbeeld is het gemak om reviews te maken én bekijken vele malen groter geworden. Ik fietste laatst mijn Desire achterna naar de sushitent met de beste recensie. Ook voorspelde hij social augmented reality: zolang er nog geen goede Face Recognition is, zal dat niet werken. Maar ik weet uit eerste hand dat daar aan gewerkt wordt.

Terugblikkend op zijn keynote zijn er een aantal opvallende zaken waarin Gerd Leonhard gelijk heeft gekregen. Sommige ontwikkelingen gaan zelfs sneller dan voorspeld. Hoe zien je jullie de toekomstige ontwikkelingen in social media?

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Mark de Bruin

    Mooi stuk Remco. Komt Gerd dit jaar ook?


    22 september 2010 om 03:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!