Case: website niet bereikbaar? Google vindbaarheid weg

20 september 2010, 04:17

Wat gebeurt er met je Google vindbaarheid als je website (tijdelijk) niet bereikbaar is? Onlangs maakte ik mee dat hierdoor een nummer 1 positie in Google op een zeer competitieve zoekterm volledig wegviel. Het gebeurde de financiële vergelijkingssite Independer.nl, die ik vanuit OrangeValley op SEO gebied adviseer en begeleid. De learnings op een rij.

1e positie behouden

Eind juni is Independer.nl gestart met het lanceren van een nieuwe site (zie het eerdere M! artikel), te beginnen met hun autoverzekering homepage. Op dat moment hadden ze al de 1e positie op de zoekterm ‘autoverzekering’. Collega Joost de Valk en ik hebben de vergelijkingssite tijdens de migratie succesvol bij SEO geadviseerd en begeleid met behoud van deze 1e positie.

Case: website niet bereikbaar, Google vindbaarheid weg

Website niet bereikbaar

Twee maanden na de livegang van de nieuwe site gebeurde er iets vreemds: de autoverzekeringspagina was volledig uit de organische zoekresultaten van Google verdwenen. De site bleek namelijk een paar maal tijdelijk niet bereikbaar te zijn. Dat was ook het geval toen Google(bot) langskwam om de pagina opnieuw te crawlen en te indexeren.

Google vindbaarheid weg

Het resultaat? De zorgvuldig opgebouwde Google ranking op ‘autoverzekering’ was verdwenen…

Case: website niet bereikbaar, Google vindbaarheid weg

Google is namelijk zeer resoluut als ze een foutpagina tegenkomen. En dat is eigenlijk heel logisch. Zeker voor veelgebruikte zoektermen als ‘autoverzekering’ kan Google het zich simpelweg niet veroorloven dat zoekers bij het eerste zoekresultaat op een foutpagina terechtkomen. Dat geeft Google’s Matt Cutts ook aan in deze video:

Monitoren ‘uptime’ website

De autoverzekeringspagina was slechts heel even niet bereikbaar, maar dat is al voldoende voor Google om een pagina (tijdelijk) uit de zoekresultaten te verwijderen. Doordat we ook de ‘uptime’ van deze en andere websites monitoren, hadden we snel in de gaten wat er mis was. Dit bleek zeer waardevol, omdat er verder geen enkel signaal was dat er iets mis was in de SEO wat de verdwenen Google ranking kon veroorzaken.

Sterk domein, regelmatig opnieuw geïndexeerd

Gelukkig was Independer.nl de Google ranking niet lang kwijt, circa een halve dag. Independer.nl is in de ogen van Google een sterk domein, waardoor Google de site vaak opnieuw crawlt en indexeert. Maar het kostte de vergelijkingssite al snel tientallen aanvragen. En dat loopt al snel in de cijfers met de marges op autoverzekeringen..

De les hieruit is dus het funest kan zijn voor je Google vindbaarheid als je website tijdelijk niet bereikbaar is, ook al is alle SEO verder op orde!

Eduard Blacquière
Freelance SEO Consultant bij Edwords Consultancy

Eduard is freelance SEO consultant. Hij helpt bedrijven hun bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar een data-gedreven SEO & digitale marketing strategie. EdWords.nl is zijn blog en z'n specialisatie is SEO. Als blogger en spreker deelt Eduard kennis en hij is mede-oprichter van het jaarlijkse Friends of Search congres.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Bart Martens

    Er is nog een groot risico bij een site die niet stabiel draait.

    Als je gebruik maakt van een CMS die een homepage met foutmeldingen genereert als het systeem niet beschikbaar is, kan je deze foutmeldingen terug gaan zien in de SERP.

    Dus niet alleen de server moet up-and-running zijn, maar het achterliggende systeem moet ook zeker worden opgenomen in de monitoring.


    20 september 2010 om 05:59
    Remi

    Hey Eduard, heb je enig idee hoe lang de site van Independer onbereikbaar is geweest? In het verleden was het verhaal bij Google altijd iets als ‘Als je site eventjes plat ligt is er niets aan de hand. We proberen het nog wel een paar keer en pas als je site lange tijd plat is ga je eruit’. Maar met een site die op hoge frequentie gespiderd wordt kom je natuurlijk sneller op ‘een paar keer’. Ben wel benieuwd hoe lang dat dan geweest is.

    Overigens wel goed om te zien dat het daarna ook weer vanzelf herstelde zonder blijvende schade.


    20 september 2010 om 06:50
    Josse

    Goed artikel, duidekijk verhaal. Om dit probleem te tackelen zijn er hostingproviders die je direct een smsje sturen als de website down is. Daarnaast zijn er voor website-eigenaren tools beschikbaar die de uptime in de gaten houden. Los van de seo heb je in deze periode ook nog omzet / conversie gemist. Daarnaast loop je het risico dat mensen op het moment van de crash bezig waren met een bestelling en dat ze misschien net betaald hebben maar dat de betaling niet is geregistreerd.


    21 september 2010 om 06:45
    SuzanneF

    Een erg interessante case! Dat downtime een nadelig effect op de positionering in Google had, wist ik, maar dat een zo goed scorende site (tijdelijk) zelfs helemaal uit de zoekresultaten kan verdwijnen, is indrukwekkend. Ik ben net als Remi inderdaad ook wel benieuwd naar de totale downtime van Independer om dit effect te veroorzaken. Een goede hoster is hier gewoon open over. Als dat niet het geval is, wordt het wellicht tijd om naar een andere provider op zoek te gaan. Handige tooltjes om zelf de uptime van je websites te meten, zijn bijvoorbeeld watchmouse.nl en serviceuptime.com.


    21 september 2010 om 07:09
    Arne

    Dus als ik trouw mijn WordPress (plugins) update, en er komt tijdens zo’n update toevallig een Googlebot langs, dan ben ik ook het bokje?


    27 januari 2014 om 11:19
    eduardblacquiere

    @Arne

    Die pech kun je in theorie hebben, maar zie ik in de praktijk niet.

    Downtime bij een enkele keer van een crawl is geen probleem, maar als het een paar keer achter elkaar wordt waargenomen, zak je overduidelijk (tijdelijk) terug in rankings.

    Recent ook nog waargenomen bij de Consumentenbond..


    28 januari 2014 om 09:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!