Emerce eDay Keynote: Derek Sivers – The Art of Profitability

16 september 2010, 13:10

Om succesvol te zijn in business, moet je oprecht geïnteresseerd zijn in winst maken. En de meeste mensen zijn dat niet. Ze praten over al het andere, maar vermijden het onderwerp van winstgevendheid. Tijdens de boeiende sessie met Derek Sivers op Emerce eDay kwam een grote verscheidenheid van verdienmodellen aan bod, weergegeven in eenvoudige tekeningen in Sivers’ presentatie. 8 tips om op een vernieuwende manier winst te maken:

Sommige bedrijven hebben 1 verdienmodel, met risico dat deze op den duur afbrokkeld.

Een ander model is de ‘’ tarzan-approach’‘, waarbij met van model naar model gaat… maar ook hier kan breken van 1 model een probleem opleveren,

Het liefst heb je een model als een tafel, waarbij de organisatie staat op meerdere verdienmodellen en alles overeind blijft al valt er 1 poot weg.

Ter inspiratie gaaf Sivers een achttal verdienmodellen:

Customer solution profit

up-front investment customizing a perfect fit

De meeste softwarebedriiven ontwikkelen software en zoeken vervolgens kopers. Als variant hierop onderzocht een softwarebedrijf volldig op eigen kosten een organisatie en al hun processen en handelswijzen om vervolgens een pakket op maat voor deze organisatie aan te leveren waar zij vervolgens nog lang mee blijven werken.

Pyramid Profit

When customers are heirarchy, add luxury at top, firewall at bottom

Als voorbeeld werd Barbie van Mattel aangehaald. Ze verloren markt aan het segment aan de onder- en bovenkant van hun product. Door een veel goedkopere variant te maken en tegen kostprijs in de markt te zetten als bescherming tegen concurrenten konden ze daarna verdienen op duurdere varianten en edities.

Aftersales profit

small, more profitableitems after big-ticket sale

Dit is een bekende variant, bestbuy doet dit bijvoorbeeld. Ze verkopen de grote producten tegen lage winstmarges, maar de winst komt uit alle aanverwante producten die men erbij koopt.

Multi-component profit

exact same product, same customer, different situation

Als voorbeeld Coca Cola: een fles cola kost bedrag X per liter in de supermarkt, maar voor een restaurant kost deze zelfde cola 2X per liter voor een glas cola.

Profit-multiplier profit

use one developed asset to create many different products

Disney werd hierbij als voorbeeld gebruikt. Ze ontwikkelen een film, waar ze winst op maken, maar vervolgens verdienen ook nog eens aan alle merchendise.

Time profit

front-loaded operations to maximize new innovations before imitators arrive

Bij de start van de verkoop van je product zo groot mogelijk uitpakken en alles perfect regelen om in en zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk te verkopen voordat concurrenten met een vergelijkbaar product komen.

New product profit

for trends over-invest on rise, under-invest before peak

In de levenscyclus van een product extreem over-investeren tijdens het opgaande deel van de cyclus, zodat jouw merknaam verwant raakt met het producttype en dan op moment dat je denkt aan de top van de cyclus te zitten, comleet stoppen met uitgeven en profiteren van de bekendheid tijdens het neergaande deel en toch winst maken.

Transaction scale profit

limiting business to only big transactions

Als voorbeeld de vastgoedwereld; de best draaiende kantoren verkopen meestal niet eens het meeste aantal panden. De meeste bedrijven willen graag alles verkopen en richten dus volledig op verkoop van alles wat ze maar kunnen verkopen, maar je kunt ook alleen focussen op enkel de grote/waardevolle transacties en daarmee meer verdien.

En dan de uitsmijter van Derek Sivers: “Revenue is proof you’re doing it wisely.”

Pieter Bas Elskamp
Online Marketeer bij Blokker

Pieter Bas Elskamp (1981) heeft Bedrijfskunde gestudeerd in Groningen, in 2007 als Campagne Manager begonnen bij Leadfrog, een online marketing bureau gespecialiseerd in online leadgeneratie met kennisdocumenten. Vervolgens de stap gemaakt naar de e-commerce en als online marketeer gewerkt bij selexyz en nu werkzaam bij Blokker. Hij heeft een brede persoonlijke interesse in online marketing ontwikkelingen en een social addict.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Azia

    So true. Honesty and everything regcinozed.


    12 juli 2016 om 05:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief