Boekrecensie: Goed boek – Tien kansen voor een betere toekomst

2 september 2010, 09:55

Er wordt veel gepubliceerd door trendwatchers. We hadden al “De Seizoenen van de Tijdgeest van Kniesmeijer”, Rohde en Mirani komen eraan met “Dossier Supertrends” en Bakas publiceert het ene na het andere trendthema.

Ras kennen we als trendwatcher en journalist en Roothart kennen we van Trendslator.nl en eerdere boeken.

In “Van trends naar brands” uit 2001 introduceert zij een model: uit omgevingsfactoren komen megatrends voort, ontwikkelingen over langere tijd als individualisering of digitalisering. De term maxitrend verwijst naar consumentenbehoeften en de microtrend, tot slot, is het makkelijkst te herkennen omdat die concreet en zichtbaar is op de markt.

Dit nieuwe boek spreekt over een aanstaande ‘lente’, misschien zelfs revolutie, maar in elk geval een kering van het tij bij het binnentreden van een nieuw decennium. Aan de hand van tien megatrends, zoals transparantie, verbonden zijn en duurzaamheid, behandelen zij vijf W’s en één H: Wie, Waarom, Waar, Hoe, Wat en Web.

Iemand die het een beetje heeft bijgehouden, vindt hier alle mogelijke initiatieven van grote organisaties, kleine ondernemers, idealisten, vrijwilligers en andere cultural creatives terug en meer. Veel foto’s en url’s maken het boek tot een gids en naslagwerk van deze tijd.

Qua ‘wit’ en qua ‘hoop’ doet het denken aan Fons van Dyck’s “De kracht van wit”. Maar dat boek is meer een diepgaande analyse met een historische grondslag en dit werk is een inventarisatie van nu en een verbeelding van de horizon.

GOED BOEK – Tien kansen voor een betere toekomst

Hilde Roothart & Irene Ras

Kluwer 2010

244 pagina’s

ISBN 9789013074857

Mijke Post (35) is docent aan de Haagse Hogeschool bij de opleiding Communicatie. Daar geeft ze vakken als monitoring, PR, kennismanagement en communicatieplanning. Ze begeleidt studenten in hun studie, bij stages, projecten en afstuderen. Haar studenten wonnen de publieksprijs bij de PR Talentenjacht van Van Hulzen in 2008. Daarnaast doet ze de opleiding Competentiegericht Coachen als onderdeel van de Master Organisatiecoach. Naast haar functie als docent schrijft ze recensies voor MarketingTribune over vakliteratuur. Namens de redactie zit ze in de jury van de PIM-marketingliteratuurprijs. Vóór het onderwijs werkte zij bij interactief reclamebureau Qi.

Categorie

2 Reacties

    wimwoning

    Mijke, wat is je mening over dit boek? Is het de moeite waard? Wat zijn sterke en minder sterke punten? Waarom moeten we het (niet) lezen?


    3 september 2010 om 06:22
    mijke post

    wim, ik vind het een leuk boek en ik vind het de moeite waard. veel ideeen en complete inventarisatie, fijne vormgeving, inspirerend, misschien is het was tijdgebonden, of je het moet lezen bepaal je zelf, groet mijke


    6 september 2010 om 09:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!