Retailers in Groot-Brittannië omarmen mobile commerce

23 augustus 2010, 04:07

Retailers in Groot-Brittannië verwachten dat mobile commerce binnen twaalf maanden een vast onderdeel is van hun strategie, zo meldt eMarketer. Zij baseren dit op een onderzoek uitgevoerd door eDigital Research in opdracht van de Association for Interactive Media and Entertainment (AIME), het Internet Advertising Bureau (IAB) en de Interactive Media in Retail Group (IMRG). Een aantal belangrijke partijen als we het hebben over digital, advertising en mobile.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat 41 procent van de retailers verwacht binnen een jaar een transactionele mobiele site of applicatie te hebben.

De huidige inkomsten uit m-commerce in de UK zijn laag. Een groot deel van de retailers geeft aan de inkomsten niet eens te meten. Toch beginnen zij het belang van m-commerce in te zien. Cijfers van comScore en GSMA laten zien dat maandelijks 4,2 miljoen consumenten in de UK een website van een retailer via mobiel internet bezoeken. Een onderzoek van Brandbank, “2010 mCommerce Content Report” , bevestigd dit gedrag. Uit dit rapport blijkt dat slecht 19 procent van smartphone bezitters hun telefoon niet gebruikt voor het (mobiel) winkelen.

Met de toename van het aantal smartphones en de explosieve groei van mobiel internet zal m-commerce steeds belangrijker worden. Hoe staan de retailers in Nederland er eigenlijk voor?

Bovenste afbeelding via GoMoNews

Bram Fasseur
Product Leader bij Fast Forward Thinking

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jeroen Bos

    Als we kijken naar de afgelopen 10 jaar, dan kunnen we slechts constateren dat retailers in Nederland niet vooraan hebben gelopen op het gebied van e-commerce en multi-channel distributie. De grote retailers zijn in zee gegaan met adviseurs die slechts een dure machine naar binnen hebben geslingerd, maar er niet voor hebben gezorgd dat deze ook werkend ( lees: omzet genererend ) werd afgeleverd. Veel retailers denken dat het openen van dit “nieuwe filiaal” ( zo wordt de omzet meestal gemeten in het ERP systeem ) direct leidt tot omzet. Online is in dat opzicht niet veel anders dan een gewone stenen winkel. Als je in een nieuwe plaats een vestiging opent, zul je dit filiaal moeten “activeren”. M-commerce is voor de meeste retailbedrijven nog een brug tever. Alleen diegenen die vooraan lopen, zullen ook hier snel op acteren. Het is niet moeilijk, maar het ontbreekt vaak aan kennis en de juiste handjes……

    Het gebruik van mobiel internet zal in de komende 5-10 jaar het gebruik van internet via een gewone pc overstijgen. Maar wat nog veel belangrijker is, is dat mobile commerce er voor zorgt dat met iedere consument één op één gecommuniceerd kan gaan worden. De mobiel is prive en wordt niet gedeeld met anderen!

    Daar liggen dus ook mooie kansen voor slimme retailers!


    23 augustus 2010 om 05:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!