Het verkrijgen van een verified account op Twitter is nu eigenlijk alleen weggelegd voor beroemdheden en bedrijven die écht aantoonbaar schade ondervinden van het misbruik van accountnamen door derden die daartoe niet bevoegd zijn. Vorige week plaatste ABN Amro Nederland een eerste tweet. En daarna niets meer. Volgens Erik van Roekel zijn ze bezig met webcare. De eerste moeilijke vragen zijn al binnen. En de Carglass-hoax indachtig wordt er ook meteen geadviseerd een verified account te nemen. Marc-Paul Stufkens, van de afdeling pers en pr van ABN Amro reageert op de vraag of dit de échte Twitter-account is van ABN Amro met een wedervraag: “Wat denk jij zelf?” Ik dacht eerlijk gezegd dat hij nep is, en dat blijkt te kloppen. De account is nep. En ABN Amro is met man en macht bezig het ding op zwart te krijgen.

Stufkens: “We zijn bezig met het uit de lucht halen. We hebben wat zaken in gang gezet om te kijken of we de account kunnen laten blokkeren. Dit gebeurt ongetwijfeld vaker, maar bij Twitter is er nu voo bedrijven geen verificatie-mogelijkheid. Het is een beetje Wilde Westen, wat er nu gebeurt.”
Bij ABN Amro is Stufkens en de afdeling pr nu bezig met het uitzoeken hoe ze de acoount zo snel mogelijk eraf kunnen krijgen. De policy bij Twitter is inderdaad niet echt toeschietelijk: het bedrijf heeft er duidelijk niet al teveel zin in om uit te moeten pluizen welke accounts nu wel en welke accounts nu niet van échte bedrijven zijn. Het is de vraag hoe lang dit voor ABN Amro dus gaat duren. Stufkens: “Mensen moeten geen rad voor ogen worden gedraaid. Ik hoop dat dit zo snel mogelijk is opgelost, niet alleen voor ons maar voor iedereen. Ja, ik vind absoluut dat er een verified account mogelijkheid moet komen.”
ABN Amro heeft wel meer ervaring met valse websites en phising e-mails. Internetproviders kunnen prima worden aangesproken in Nederland, is de ervaring van Stufkens. Voor een dienst als Twitter is dit onontgonnen gebied en ligt het anders: “Twitter is in die zin een nieuwe wereld. Het kan een beetje een welles-nietes spel worden.”
Of ABN Amro zelf overweegt om aan de slag te gaan met Twitter met een officiële account als antwoord op deze en andere nep-accounts? Stufkens: “Dan ga je accounts uitsluiten; honderdduizenden verschillende accounts aanleggen om te voorkomen dat anderen dat doen. Dat is prima, maar dan krijg je een heleboel inactieve accounts en ik weet niet of dat nu zo goed is voor je merkbeleving. Al zou het misschien niet anders meer kunnen, zo langzamerhand.”
De woordvoerder van Carglass wilde zich na de Twitter-hoax van vorige week niet in een nieuwe communicatie strategie laten dwingen door het gebeurde. Hoe zit dat bij jullie?
Stufkens: “Het is niet aan de orde dat we hier NIETS mee gaan doen: in de nabije toekomst kun je ons verwachten op Twitter.” ABN Amro was het dus al van plan, maar een nep-account gooit dus een beetje roet in het eten. Stufkens: “Het komt op een slecht moment: het is vervelend dat dit zo gebeurt, maar het is ook onderdeel van actief worden op dit terrein.”