Soms zijn er van die emailcampagnes die in het oog springen, gewoon omdat ze precies doen waarvoor ze zijn bedoeld. Ieder kwartaal wordt er in de publicatie Email Breakthrough Report een 5 tal best-of-breed e-mail campagnes (waaronder Disney en Sonos) uit verschillende bedrijfstakken geselecteerd door Strongmail en ThreadMarketing. Een analyse van deze mailings laat de volgende trends zien:
Eenvoudige, doordachte layouts
Veel witruimte, effectief gebruik van plaatjes en een doordachte layout zien we telkens terug. Er is extra focus op in het oog springende ontwerpen, die eenvoudig te scannen (niet lezen) zijn. Met een doordachte layout heeft de marketeer al een stap gemaakt om de aandacht in de inbox te verkrijgen. Een voorbeeld hiervan is de nieuwsbrief mail van Neckerman.com .

Beknopte teksten met merk als uitgangspunt
In plaats van langdradige teksten met opgeblazen verkooptaal, word er vaker ingezet op de hoofdboodschap. Deze wordt op een beknopte manier wordt overgebracht. Teksten worden in een vriendelijke conversatie-toon geschreven. Die de merkwaarden ondersteund. Sommigen gaan nog een stapje verder door een medewerker of CEO aan het woord te laten in de mail, zodat er een exclusief of juist erg toegankelijk imago wordt ondersteund.
Tijdsafhankelijke inhoud
Er is geen garantie dat een ontvanger na het openen van een e-mail er later nog eens in terug gaat kijken. Door tijdsafhankelijke inhoud te gebruiken kan op een natuurlijke manier het direct gebruik maken van een aanbieding worden gestimuleerd. Dit kan bijvoorbeeld door een tijdelijke aanbieding te bieden. Maar ook door te communiceren over evenementen die er snel aankomen (last minute) of bijvoorbeeld weekendactiviteiten. Een voorbeeld zien we in de voordeelmail van C1000 “Alleen geldig op vrijdag”.

Social Media integratie
Bedrijven maken steeds meer gebruik van sociale media zoals Facebook en Twitter om te communiceren met hun klanten. Het is logisch om deze platformen ook op te nemen in de e-mailmarketing strategie. Vaak blijft dit nu nog op het niveau van een uitnodiging om “vrienden” te worden of om content te “delen”. De trend is echter om ook sociale content en interactie in e-mailings te te laten terugkomen.
Maak gebruik van de Pre-header
De pre-header (plaats helemaal bovenaan de mail, nog boven de header) was lange tijd het domein van de link naar de online versie. Maar bedrijven gebruiken deze nu vaker om kritieke informatie te plaatsen. De instructie om toe te voegen aan het adresboek is nummer twee, maar vaker wordt ook een beknopte weergave van (de belangrijkste) inhoud van de mailing weergegeven. Zie het voorbeeld van Jack&Jones die de hoofdboodschap bovenaan de nieuwsbrief plaatst.

Je kunt het gehele Email breakthrough report met een aantal internationale voorbeelden aanvragen via de site van Strongmail. Bekijk hier het persbericht dat er gisteren is uit gegaan.