• Mobile
    wordt gesponsord door

Economisch weerbericht (97): Be What’s Next

Economisch weerbericht (97): Be What’s Next

Begin maart stond EW73 in het teken van het nieuwe Microsoft. De focus lag toen op mobile social gaming en op Z2Live, in 2009 opgericht door Microsoft- en Xbox-veteraan Damon Danieli, die er nu CTO is. In het verlengde van Z2Live is inmiddels jujuPlay ontstaan,  “The Next-Gen social gaming community on iPhone, iPod Touch & iPad”. Een treffende parallel met de opdracht die Microsoft sinds kort aan zichzelf en aan klanten geeft. “Be What’s Next” (YouTube)  luidt de nieuwe slogan. Zo snel mogelijk de toekomst in huis halen, met als verklaarde trigger het tablet-succes van de iPad.

We’re Coming Full Guns


Juli 2010 was de maand waarin Microsoft-CEO Steve Ballmer bij herhaling de revanche aankondigde van het Windows 7-platform via de slates, tablets en pads – what’s in a name – die verschillende hardwarepartners vanaf eind dit jaar op de markt zullen brengen. Dank zij de nieuwe Oak Trail-processoren  van Intel, die substantieel dunnere modellen mogelijk maken, haarscherp HD-beeld en een lager energieverbruik, zullen de aanstaande Windows 7-tablets de lat van ergonomie, kwaliteit en duurzaamheid overtuigend verleggen. Dit plus de rijkdom aan standaardapplicaties die Windows 7 garandeert, verklaren de zelfverzekerdheid van Ballmer. “We’re coming. We’re coming full guns”, liet hij eind juli aan analisten weten.

Information at Your Fingertips


Een belangrijk punt van aandacht is de multitouch user interface van de nieuwe generatie Windows 7-tablets. Begin augustus maakten de “user interface specialists” van UI Centric (YouTube) indruk met hun Macallan-demo voor Windows 7-devices.  Alles bij elkaar lijkt het erop, dat we nu de vervulling meemaken van de belofte die oorspronkelijk sinds 1990 en concreter sinds de Comdex-keynote van Bill Gates in november 1994 besloten ligt in de historische slogan “Information at Your Fingertips” ofwel I @ YF.

Media – Mycelium – Me – Mobile

De vier woorden van deze simpele oneliner komen achtereenvolgens overeen met de verwevenheid van Media, Mycelium (het netwerk), Me en Mobile. Dit kwartet is het nieuwe digitale MMMM-“aminozuur” van ons sociale/maatschappelijke, organisatorische en economische “DNA”. De recombinatiemogelijkheden met de MMMM-bouwsteen in “real-life value chains” zijn eindeloos,  maar dan moeten de toepassingen liefst wel het crap-app-niveau in de meeste app stores van vandaag ontstijgen. Net als ik ziet Microsoft de huidige app-gekte weer overwaaien, vergelijkbaar met de MS-DOS shareware- en freewarehausse van een paar decennia terug. De apps die er werkelijk toe doen, zullen straks op elk mobiel device beschikbaar zijn, aldus eind 2009 Ray Ozzie, http://venturebeat.com/2009/11/17/microsofts-ray-ozzie-apps-dont-make-your-phone-special/" title="Microsofts Chief Software Architect">Microsofts Chief Software Architect. De ontwikkeling van bijvoorbeeld serieuze healthcare-apps, zoals in het kader van iMed, en van zakelijke apps, zoals koppeling met http://www.computerworld.com/s/article/9164798/Sybase_brings_SAP_apps_to_mobile_phones" title="SAP">SAP, staat momenteel nog in de kinderschoenen

Anno 2010 moet de echte mobiele revolutie met bijbehorende security nog beginnen. Het plaatje hierboven laat zien hoe vier bekende slogans uit de computerindustrie, afkomstig van Microsoft, Sun Microsystems en Apple, de intieme verwevenheid van de genoemde M’s op herkenbare en onderling samenhangende noemers brengen. Ik loop ze even langs:

Information —> Media: te begrijpen als de equivalentie van Me & (multi)Media, die ons potentieel en onze passie uitdrukt,
@ —> Mycelium: het organische netwerk, verbeeld door het “at”-teken, dat bol staat van handzame, intelligente Me-Media,
Your —> Me: onze hoogstpersoonlijke identificatie met genetwerkte (multi)Media als expressie naar en interactie met andere Me’s,
Fingertips —> Mobile: onze vingertoppen, die logischerwijs zijn waar we gaan en staan . . .

Be What’s Next

De realisatie anno 2010/2011 van de lang verwachte multifunctionele multitouch MMMM-slate/tablet/pad-bouwsteen in maten en soorten is een kritiek kantelpunt in de vervulling van de .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). “Be What’s Next” komt daarmee exact op het juiste moment. De MMMM-stap in onze e-mancipatie is “Next & Now” tegelijk en de daadwerkelijke doorbraak van het .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Ben erg benieuwd naar en hoopvol over de rol die Microsoft en partners binnenkort zullen gaan spelen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Beleggers lijken geen vertrouwen te hebben in het nieuwe Microsoft. Terwijl de Dow Jones sinds maart met enkele procenten is gestegen, is Microsoft met een handvol procenten gedaald.

    geplaatst op
  • The Future of Mobile (Computing/Communication/Coordination) - iedereen is daar nu al een paar decennia doorlopend mee bezig, zie o.m. http://www.guardian.co.uk/technology/blog/audio/2010/aug/03/mobile-phones-future-android-ios

    Tegenwoordig is Mobile synoniem met TAFKAP, The Apparatus Formerly Known As Phone: smartphone, smarterphone (Samsung), app phone en sinds kort natuurlijk (ook) met tablet, slate, pad, "book" etcetera. In relatie tot MMMM (zie post hierboven) is het elektronische lichtgewicht (!) multifunctionele multitouch boek natuurlijk cruciaal. Deze ontwikkeling heeft TIJD nodig, want voor marktsucces moet een hele hoop dingen in elkaar grijpen.
    In die ontwikkeling zit heel wat verrassing, getuige de Lifestyle-Blitz van Apple (zie EW94). De kans dat daarmee nooit meer een ander aan de bak komt, is uitgesloten. Apple heeft altijd behoorlijk succesvol een eigenwijze koers gevaren maar is pas de laatste tijd echt mainstream geworden, met . . . mediocere muziek/videoproducten en een fysiek annex digitaal winkelconcept. (Ik ben anti-niemand maar we moeten gehypt (en goed gemarket -- dat moet gezegd!) succes wel in proportie blijven zien.)

    Android, aldus Ballmer, is geen concurrent voor Microsoft en ook voor Nokia geldt dat dit bedrijf overtuigd is, dat zijn tijd nog komt. Ik las dat net weer in de NYT, in een interview met Nokia's hoofd research Henry Tirri. Samsung idem dito. Nokia bijvoorbeeld, ziet niets in eigen chipdesign en Microsoft volgt graag Intels uitgestippelde innovatielijn. Waarom ook niet? Verleden maand rapporteerde Microsoft met ruim 16 miljard het beste Q4 uit de geschiedenis van de onderneming. Apple deed 15,7. Met iPad heeft Apple (weer) een slag gewonnen, en wel recht in het (beoogde) product/dienst/exeprience-portfolio van MS en andere spelers.

    DE GROTE VRAAG wat mij betreft, is of het hoge hype/lifestyle/experience/knuffel-gehalte van TAFKAP in foon- en boekvorm misschien het trio functionaliteit/ergonomie/kwaliteit voor langere tijd zal overvleugelen, omdat de laatste drie onvoldoende disruptie genereren en de integratie met serieuze toepassingen uitblijft. If so, dan moeten o.m. Microsoft en partners wellicht nog wachten tot na 2011 op tablet/slate/pad-succes -- of zal dat in 2nd of 3rd tier worden gerealiseerd, bijvoorbeeld via de getransformeerde uitgeefindustrie, wanneer de slates elkaar niet meer de loef afsteken, zoals in de laptopmarkt en foonmarkt nu.

    Voor het moment is het zo dat MS waarschijnlijk in september 2010 een kwartaaldividend zal uitkeren van 15 ipv 13 cent.

    geplaatst op
  • "Macallan", de nieuwe Windows Phone 7-interface, was indertijd ook de codenaam voor Windows CE 5.0. Zie: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa459166.aspx

    geplaatst op
  • The Macallan user interface (UI) is designed from scratch specifically for tablet/slate form-factor devices. As a purpose built tablet UI it is not an adaptation of a desktop or mobile phone operating system UI. It aims to offer the most intuitive and responsive user experience of any tablet device.

    Major benefits over other tablet device user interfaces include:
    == Native multitasking
    == Adobe Flash support
    == USB and memory card support
    == Camera and video chat functionality

    Macallan will be available under a licensing model to hardware manufacturers targeting Microsoft Windows 7 or Windows 7 Embedded Compact. As a comprehensive "off-the-shelf" solution, it will empower manufacturers to easily and affordably offer a NEXT GENERATION MULTI-TOUCH USER EXPERIENCE. The first device from a major manufacturer’s to run Macallan will debut in Q3 2010.

    Zie: http://uicentric.net/pr20100727/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.