Transformatie van crossmediaal naar digitaal?

Transformatie van crossmediaal naar digitaal?
, MeMo2
@memo2

We hebben vorige week Rembrandt Smids gesproken over crossmedia en splitsen de bespreking op in twee delen. Allemaal als onderdeel van een initiatief van mijzelf en Matthijs van den Broek (Marketingfacts) om meer inzichten op crossmediale marketing te kunnen geven. Crossmedia, dat concept is in Nederland helaas te vaak vergelijkbaar met een schansspringer. Wanneer de seinen op groen staan is het op hoop van zegen en kijken hoever je komt (of crasht). Daarom die interviews met dé media goeroes van Nederland. Mensen die het kunnen weten, ervaring hebben. Het interview met Smids is vorige week gepubliceerd, daarnaast zijn er op Marketingfacts ook interviews te vinden met Simon Neefjes (CEO TBWA/), Linda Boks (CEO Zenithoptimedia), Bert Kamp (Communicatie Manager Rabobank). Binnenkort wordt er aan dit rijtje goeroes ook nog Arno Otto (Director RTL Digital) toegevoegd. Daar hebben we nu al zin in. Hieronder deel twee van mijn take-aways van het interview met Smids:

Interview Crossmedia met Rembrandt Smids (CEO Brandwebbing)

In het interview met Rembrandt kwam nog iets interessants naar boven. Namelijk dat we momenteel nog genegen zijn om te denken in traditionele Media naast het Digitale. Volgens Rembrandt wordt het verschil niet zozeer kleiner, maar zal stapsgewijs alles digitaal worden. Ik denk dat hij gelijk heeft. Zeker als je het hebt over de mate van distributie van commerciële communicatie.

Traditionele mediakanalen zijn of worden digitaal

TV is grotendeels al digitaal. De opmaak van dagbladen is digitaal, dus waarom de aanlevering van advertenties niet (op prijsdruk van last-minute advertenties tegen te gaan?). Überhaupt dat de langere weg van dagbladen meer gezocht moet worden in handhelds. Outdoor wordt in toenemende mate digitaal. Nu zullen alle Abri’s als gevolg van een op hol geslagen maatschappij waarin vandalisme als een gegeven wordt genomen niet direct worden gedigitaliseerd, maar rondom Schiphol zie je al wat de toekomst zal zijn. Langs de voetbalvelden is LED boarding al geïntroduceerd. Borden die worden ingevuld….. inderdaad, middels digitale weg. Nieuwe generatie sponsoringborden zullen waarschijnlijk gigantische leaderboards worden die remote in te vullen zijn (zo kan een automerk als Ford lokaal zijn modellen promoten). Narrowcasting? Remote en digitaal. Huis-aan-huis wordt evenals dagbladen digitaal opgemaakt. En radio? Geen idee. Wie het weet mag het zeggen.

Commerciële communicatie afgestemd op belangrijkste merkwaarden

Het punt wat Smids maakt, en waar ik het met mijn collega’s het eerder over heb gehad, is dat kanalen in sneltreinvaart digitaliseren. En daarmee digitaliseert de gehele mediabranche. Dit zorgt er vervolgens voor dat coördinatie en planning veel eenvoudiger zal zijn. En dit resulteert vervolgens weer voor dat het concept van Brandwebbing een zeer passende zal zijn. Even terug naar wat Brandwebbing is. In 1 zin gezegd, overal staan met commerciële uitingen die passend zijn bij de ondersteuning van de belangrijkste merkwaarden in een geloofwaardige setting. Niet als onderdeel van een wekenlange campagne, maar meer vanuit een permanent karakter. Als de aanlevering en opmaak digitaal is, dan is de uitvoering van zo’n brandweb aanzienlijk eenvoudiger. En goedkoper.

Adverteerder als Digitaal Uitgever

Je zou kunnen zeggen dat Brandwebbing een visie hanteert waarin crossmediaal adverteren uiteindelijk gelijk staat aan digitaal distribueren en uitgeven van commerciële communicatie. De adverteerder als digitale uitgever.  En eerlijk gezegd vermoed ik dat deze visie niet uit de lucht gegrepen is. In contrast tot anticiperen en met visie ondernemen van Rembrandt, merk ik in de dagelijkse praktijk dat niet iedereen zover is. Zo ontving ik vorige week een mail van een groot bureau gespecialiseerd in arbeidsmarkt communicatie en recruitment waarin letterlijk werd aangegeven dat zij liever niet werken met ASP’s omdat hun programmeurs alleen PHP machtig zijn. Dit commentaar kwam van de CEO als uitkomst op navraag bij ‘hun deskundigen op dit gebied’ . Dergelijk bureaus hebben op digitaal vlak nog wel een slag te maken op de komende nieuwe generatie. Zeker als het geld met activatie en werving van nieuwe kandidaten moet worden verdiend.  Een markt die bij uitstek digitaal is geworden. En waar Brandwebbing mega van toepassing is.

Media business transformeert naar IT sector

Long story short. Smids schetst een toekomst van de media-industrie die in essentie digitaal zal zijn. Als die visie correct blijkt te zijn, dan betekent dit dat onze emotionele en gevoelmatige industrie transformeert in een informatie technologische sector. Tenminste, waar het distributie en plaatsing van effectieve commerciële communicatie aangaat. Voor het grote kernidee zijn wel nog steeds goede creatieven nodig. Meer dan ooit zelfs.  Maar goed, u bent dus gewaarschuwd….


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Marcel
    Vond dit stukje uit 2006 wel relevant. Daarin beschrijf ik deze transformatie al enigzins.

    geplaatst op
  • Als ik eerlijk ben vind ik dit een beetje raar. Is niet al jaren geleden het verschil tussen multimedia, enerzijds, en crossmedia, anderzijds aangekaart.

    Crossmediale communicatie is in essentie middelenvrij. De distributie via verschillende kanalen - al dan niet digitaal - sluiten daarin dermate op elkaar aan, dat er een verhaal wordt verteld en en kan worden gevolgd. Het leidt de consument langs een pad. Interactie is hierin een van de meest belangrijke elementen, omdat het de conversie tussen de verschillende middelen faciliteert, maar ook omdat de consument in toenemende mate gewend raakt aan het publiekelijk verkondigen van zijn of haar mening.

    Het feit dat interactie en mediaconsumptie zich steeds meer digitaal zal afspelen is daarin toch irrelevant?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.