Sanoma Digital iPad App Challenge

4 augustus 2010, 07:53

Voor iedereen met een creatieve geest, tijd over en goede ideeën over de mogelijkheden die apps bieden op de iPad: de Sanoma Digital iPad Challenge is vandaag gelanceerd. De ideeën voor de iPad App Challenge kunnen tot donderdag 16 september worden ingezonden via de website; er valt 5000 euro te winnen en voor een idee waar Sanoma echt iets aan denkt te hebben om door te ontwikkelen heeft het bedrijf nog een keer 5000 euro over. Joris van Heukelom, Director Digital Publishing Sanoma Digital:

De iPad en multi-touch browsen in het algemeen, gaat de hele internetindustrie opnieuw een sterke stimulans geven. Rijkere mediacontent en scherper uitgekristalliseerde functionaliteiten gaan samen met dit nieuwe toestel en trekken weer andere adverteerders aan. Hier komt logischerwijs erg veel creativiteit bij kijken. Daarom nemen we met de iPad App Challenge met plezier het initiatief om kennis te delen en een platform te bieden voor frisse nieuwe ideeën betreffende dit nieuwe device.”

De genomineerden mogen hun idee presenteren tijdens Picnic2010 op donderdag 23 september. Daar wordt in een middagsessie voluit gesproken over de iPad. Tijdens die sessie worden daar ook de eerste resultaten van de NU.nl iPad app gedeeld.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Dit soort wedstrijden zijn leuk, maar het concept bedenken is leuk. Toch is 5000 (+5000) voor een echt geniaal idee weinig. Mocht eenieder die hebben dan zal dat eerder zelf gelanceerd worden. Een idee hoeft niet veel te kosten. Dat ligt aan het idee. Maar voor 10000 kun je niet zon spectaculaire app laten ontwikkelen nmi. Heh, nu klink ik wel vrij negatief over het idee.

    Ik ben erg positief over het begrip tablet en de iPad. De echte innoverende dingen moeten nog komen. Nou begin maar zou ik dan zeggen. Ik maak het wel voor je. Alleen bij dit soort wedstrijden valt de kwaliteit vaak tegen (Zie ook NS). Nu ook (gok ik) omdat je het voor Sanoma maakt. Dit is bijvoorbeeld bij de Vodafone Mobile Clicks niet zo (Layar). Daar ligt volgens mij een belangrijk breekpunt. Sanoma zou het platform moeten zijn en niet de klant.

    Maar omdat wij zelf ook genoeg ideeën hebben en wel een platform zoeken om ons te profileren is het altijd gratis reclame wat je hiermee zou kunnen genereren. Misschien moeten wij ook maar eens een geniaal idee verzinnen. Gewoon omdat we het kunnen. Ow wacht…


    4 augustus 2010 om 08:21
    Mike van Hoenselaar

    @mezelf Ik heb niet goed gelezen. Je blijft eigenaar van het idee. Daarmee verdwijnt mijn standpunt omtrent platform vs klant. Alleen Als Sanoma het idee besluit te realiseren kun je de extra 5000 euro verdienen, maar daarmee verlies je wel de eigenaarsrechten.

    Dat is toch weer jammer.


    4 augustus 2010 om 11:21
    Tom

    De oude media zien al jarenlang internet flink groeien maar blijven wereldvreemd op dat gebied (met uitzondering van Autoweek.nl). Kansen en mogelijkheden genoeg in dit tijdperk. Maar nee, ze liggen liever bij de drukpers te slapen terwijl de opzeggingen blijven binnensijpelen. Nu is er een soort van doorbraak; Apple komt met de iPad met een flinke afzet. Het platform is er en de mogelijkheden zijn er… kortom: ook het publiek is er klaar voor!

    En dan komen ze met een suffe wedstrijd omdat ze het zelf niet weten? Lopen er daar geen enthousiaste mensen rond die vol zitten met ideeën die vroeger nooit tot uitvoer gebracht konden worden, omdat ze de mogelijkheid niet hadden? Als er in mijn vakgebied nieuwe ontwikkelingen zijn ben ik de eerste die ze zal ontarmen. Sterker nog, ik als webdesigner baal ervan dat ik nog niet de nieuwste technieken kan gebruiken omdat gebruikers achterlopen met browsers.

    Dan zie je wel weer het verschil met oude en nieuwe media. NU.nl had bij de Nederlandse release van de iPad een prachtige app klaar.


    4 augustus 2010 om 13:05
    Tom

    Huh, nu.nl is ook van Sanoma.. nooit geweten. Dan hebben ze toch de mensen in huis die zoiets in samenwerking met een ontwikkelaar kunnen bouwen?

    Ik blijft dit soort ‘wedstrijden’ met idieeen inzenden raar vinden als het gaat om iets wat je vak is!


    4 augustus 2010 om 13:11
    mgvandenbroek

    Tom, volgens mij hebben ze bij Sanoma Digital al laten zien met de Autoweek iPad app en de Nu.nl iPad app dat ze wel degelijk de creativiteit en de kunde in huis hebben om apps te maken. Ik denk dat ze gewoon op zoek zijn naar innovatieve ideeën van (beginnende) creatieven. Hoe meer hoe beter; ontdek de parels. Waarom dan geen wedstrijd. Mail jij als je een goed idee hebt direct naar Van Heukelom, of werkt zo’n wedstrijd drempelverlagend?


    5 augustus 2010 om 03:57
    Geerten van Hooff

    Het is een aardige manier om nieuwe ideeen op te doen. Tegelijkertijd is het een soort verkapte pitch op open ideeen waarbij creatieven input geven en er grote kans is dat ze er niets voor terugkrijgen terwijl er wel waardevolle input geleverd kan worden. Uit elk idee is wel iets te halen. Sanoma wordt hoe dan ook voorzien van nieuwe denkwijzen en creatieve richtingen. Maargoed, voor mensen die een leuk idee hebben kan €5000,- interessant zijn. Begrijp ik goed dat alle genomineerden €5000,- krijgen en de winnaar nog eens €5000,- ?

    Als ik een serieus goed idee zou hebben en genomineerd zou zijn, maar geen prijs zou ontvangen voor de nominatie, zou ik als creatief toch serieus nadenken of ik het op Picnic gepresenteerd zou willen hebben. Hoe snel wil je een goed idee prijsgeven?

    Voor mensen die anders geen idee hebben hoe een idee aan de man te brengen kan het een uitkomst bieden. Meer gewiekste creatieven zullen hun eigen sales traject inzetten. In contact komen met de juiste mensen van Sanoma is niet zo moeilijk. (Dus als je een goed idee hebt, maar bovenstaande een probleem, neem contact met mij op, dan maken we samen een salespitch en gaan direct naar (online) uitgevers! Ik teken gerust een non-disclosure 🙂

    @Matthijs, Ik ben benieuwd wat je innovatief vind aan de iPad app van Nu.nl. Het is een mooie nieuwsfeed reader die doet wat andere internationale iPad apps ook al doen. Ik wil geen azijnplasser lijken, maar het brengt geen vernieuwende vorm van navigeren of presenteren. Daar leent de informatie zich misschien ook niet voor, dus dat is prima. De app is zeker goed en lekker snel. Overzichtelijk ook. Maar innovatief? Nou nee. Autoweek kan ik niet beoordelen want die komt bij mij niet naar voren in de appastore voor de iPad.

    @Sanoma, ik zou de Nu HD app nog wel even checken want de koppen kloppen soms niet met bijbehorende teksten en foto’s. Dus dat is nog wat buggy.


    5 augustus 2010 om 06:01
    Olchert Vels

    Toch bijzinder om te zien dat iedereen dit persbericht klakkeloos overneemt zonder daar vraagtekens bij te zetten (o.a. MF, DC, Adfo). Lijkt mij typische ‘marketing’ van de oude stempel in een ‘nieuw’ jasje.

    Ik lees in de algemene voorwaarden de volgende zin:

    “15. De deelnemer kan in de toekomst geen claim indienen tegen Sanoma Digital als een vergelijkbaar idee wordt ontwikkeld. De deelnemer is vrij zijn idee zelfstandig of in samenwerking met een andere partij verder door te ontwikkelen”

    Oftewel: stuur je (goede) idee in en je bent het kwijt. Tegen een vergoeding of niet. Dat is toch geen platform, samenwerking of partnership? Lijkt meer op ideeen jatten en eventueel schijntje betalen. Waarom zou iemand tegen dergelijke voorwaarden meedoen?


    5 augustus 2010 om 08:13
    Irene

    Why does this have to be the ONLY reibllae source? Oh well, gj!


    12 juli 2016 om 05:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!