Social Storytelling to the Max!
Om het tweede seizoen van de reality show; The Colony te promoten is Discovery Channel het sociale experiment “Join the Colony” gestart. In dit experiment wordt gesimuleerd hoe je persoonlijke omgeving (je Facebook vrienden) zich houden tijdens een wereldwijde virus uitbraak. Om campagnematig succesvol te zijn binnen social media heb je een strak uitgewerkt scenario nodig, een script die de gebruiker stap voor stap meeneemt in de campagne. Met als ultieme beloning een viraal effect. Discovery heeft dit volledig begrepen en heeft in samenwerking met de science fiction schrijver J.C. Hutchins een volledig scenario uitgewerkt waardoor de gebruiker wordt meegezogen in het verhaal.
Wanneer je binnenkomt op de landingspagina van de campagne krijg je een moodfilm voorgeschoteld waarin je wordt duidelijk gemaakt dat je kunt participeren in een ‘Social Experiment’. Door vervolgens met Facebook Connect in te loggen in Facebook belandt je in je eigen, voorzien van een nieuwe skin, Facebook omgeving. Doormiddel van fictieve updates van je vrienden, familie en collega’s wordt je meegenomen in de virusuitbraak. Je krijgt informatie over de staat waarin hun stad zich bevindt via blogposts, foto’s en video’s ook vragen ze je om hulp via polls.
De site is voorzien van links naar echte content van andere Discovery Shows, naar mate je de updates doorneemt raak je verder in het verhaal verzeild. Het scenario bestaat uit drie stadia; de uitbraak, de wereldwijde besmetting en het uiteindelijke overleven na besmettingsfase. Gedurende je ‘reis’ door het verhaal wordt je continue gewaarschuwd dat het een experiment is die je kunt verlaten door je browser te sluiten. Echter wordt het nooit zo spannend dat je dit werkelijk overweegt. Wel is het senario perfect uitgevoerd en wordt het met behulp van de juiste content tot leven gebracht. Een top uitvoering van een social media campagne!
Dit bericht verscheen eerder op: Isobar Human Media Blog