SiteSuggest (2): Bedorven Vakanties

SiteSuggest (2): Bedorven Vakanties

Een splinternieuwe website is onlangs gelanceerd: Bedorven Vakanties. Iedereen kent het tv-programma met Alberto Stegeman wel, die vakantiegangers met problemen helpt. Deze site doet daar iets laagdrempeliger nog een schepje bovenop. Via het klik-en-claim menu op bedorvenvakanties.nl kunnen gedupeerden in een paar simpele stappen hun vakantieklachten indienen. Deze klachten worden op juridische wijze aangepakt en er wordt een schadevergoeding geëist bij de verantwoordelijke reisorganisatie. Bedorven Vakanties werkt hiertoe samen met een advocatenbureau. Laten we deze website even onder de loep nemen. De site is bedacht door Eigen & Wijze Communicatie in Leeuwarden.

Eerste indruk

Mijn eerste indruk van deze website was goed. Het idee spreekt aan: laagdrempelig, goedkoop een schadeclaim indienen en in contact komen met mensen die ook een bedorven vakantie hebben. Alleen, het kleurgebruik op de website is wel erg heftig. Een grote wow-factor, maar dan niet zo positief. Je weet niet waar je eerst moet kijken. Daarnaast vind ik de kleuren wel erg zomers, als je bedenkt dat er in de winter ook bedorven vakanties zijn.

Gebruiksvriendelijkheid

De website is in de basis vrij overzichtelijk, het wordt alleen niet heel overzichtelijk weergegeven. Bovenaan staan een nummer 1 en 2, waarmee stappen in een proces verondersteld worden. Het idee is echter anders: je kunt alleen maar je bedorven vakantie melden, en via nummer 2 kun je bekijken welke andere vakanties er bedorven zijn en je kunt je via die route ook aansluiten, zodat meerdere mensen tegelijk kunnen claimen. Verder is geen zoekveld aanwezig en het logo is ook op de homepage klikbaar (niet zo heel boeiend verder). Wel netjes is dat extra informatie onder de vouw staat (op mijn scherm tenminste) en dat wordt wel gewaardeerd. Daar zie ik bijvoorbeeld een top 10 bedorven vakantie en reviews over de website (tja, als je betrouwbaarheid wilt uitstralen…ik vind reviews over de website niet zo boeiend). En er staat goed uitgelegd op de website hoe alles werkt.

Vindbaarheid

Ik ben blij met de broncode. Die is heel netjes opgebouwd en bevat geen onnodig commentaar en geen onnodig javascript en andere code. Het is gebouwd met Typo3, misschien zegt dat iets. De url’s zijn mooi opgebouwd en er staan titels en meta-descriptions, die overigens nog wel origineler kunnen op de meeste pagina’s en korter moeten. Slecht is dat er geen custom 404-pagina is, daar verschijnt gewoon de Typo3 standaard 404-melding. Gemiste kans! De site is wel aardig goed geindexeerd met 160 pagina’s, maar scoort alleen nog in AdWords goede posities op keywords als “vakantie klacht melden” of “klacht over vakantie”.

Inhoud

Inhoudelijk vind ik de website heel prima. Alles staat goed uitgelegd, er staat waar deze site vandaan komt en je kunt snel en simpel een klacht melden en ook bekijken waarover er klachten zijn. Verder tips om te voorkomen dat je vakantie bedorven raakt, ook wel praktisch. Eigenlijk niets mis met de inhoud.

Houdbaarheid

Qua design is de website voorlopig nog up-to-date en klachten over vakanties zullen er ook altijd zijn. Ik heb me even afgevraagd hoe uniek deze website is, maar uniek is dus dat ze laagdrempelig juridische hulp bieden en dat alles verzameld wordt. De ANWB heeft wel een juridische telefoonlijn, maar biedt net als enkele andere websites verder alleen tips over hoe je zelf de zaak aan moet pakken als je klachten hebt. Ik twijfel wel aan de kleuren voor de website, die impliceren erg het zomervakantie-gevoel, terwijl er natuurlijk ook veel mensen op wintersport gaan. Benieuwd of er voor de winter een aangepast thema is qua kleur. Ik zie de toekomst wel enigszins rooskleurig in, tenzij dit project niet gefinancierd kan worden, want hoe dat is geregeld zie ik nergens terug.

Eindoordeel

Mooie site, vooral heel handig, gebruiksvriendelijkheid kan wel een opfrisser gebruiken, maar op zich doet het wat het moet doen, nog niet extreem goed vindbaar, maar na een week is dat ook niet te verwachten en Adwords doet wellicht goede zaken, maar over het geheel: leuke website. Dus, heb je een klacht over je vakantie: probeer het eens via deze site en kijk ook of er misschien medestanders zijn, kan ook helpen!

Heb je ook onlangs een nieuwe site gespot en wil je dat ik daar mijn (kritische) blik even overheen laat gaan? Stuur dan even een tweet (@insperide of @anneliesje) of mail even. Ook zijn we natuurlijk benieuwd naar wat jullie vinden van de opzet van de rubriek: feedback is welkom.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Leuke en leerzame post.


    Ton van Houten

    geplaatst op
  • Erg waardevol deze nieuwe rubriek Annelies! Is het een idee om http://www.webshopblog.nl ook eens onder de loep te nemen?

    geplaatst op
  • Ik schrijf hem op :) Ik heb ook via Twitter een aantal suggesties gekregen, dus binnenkort doen we er weer eentje!

    geplaatst op
  • Ziet er erg goed uit! En zo te zien wordt de website ook goed gebruikt. Als ik weer eens een bedorven vakantie heb, weet ik waar ik heen moet ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.