SiteSuggest (2): Bedorven Vakanties

22 juli 2010, 09:31

Een splinternieuwe website is onlangs gelanceerd: Bedorven Vakanties. Iedereen kent het tv-programma met Alberto Stegeman wel, die vakantiegangers met problemen helpt. Deze site doet daar iets laagdrempeliger nog een schepje bovenop. Via het klik-en-claim menu op bedorvenvakanties.nl kunnen gedupeerden in een paar simpele stappen hun vakantieklachten indienen. Deze klachten worden op juridische wijze aangepakt en er wordt een schadevergoeding geëist bij de verantwoordelijke reisorganisatie. Bedorven Vakanties werkt hiertoe samen met een advocatenbureau. Laten we deze website even onder de loep nemen. De site is bedacht door Eigen & Wijze Communicatie in Leeuwarden.

Eerste indruk

Mijn eerste indruk van deze website was goed. Het idee spreekt aan: laagdrempelig, goedkoop een schadeclaim indienen en in contact komen met mensen die ook een bedorven vakantie hebben. Alleen, het kleurgebruik op de website is wel erg heftig. Een grote wow-factor, maar dan niet zo positief. Je weet niet waar je eerst moet kijken. Daarnaast vind ik de kleuren wel erg zomers, als je bedenkt dat er in de winter ook bedorven vakanties zijn.

Gebruiksvriendelijkheid

De website is in de basis vrij overzichtelijk, het wordt alleen niet heel overzichtelijk weergegeven. Bovenaan staan een nummer 1 en 2, waarmee stappen in een proces verondersteld worden. Het idee is echter anders: je kunt alleen maar je bedorven vakantie melden, en via nummer 2 kun je bekijken welke andere vakanties er bedorven zijn en je kunt je via die route ook aansluiten, zodat meerdere mensen tegelijk kunnen claimen. Verder is geen zoekveld aanwezig en het logo is ook op de homepage klikbaar (niet zo heel boeiend verder). Wel netjes is dat extra informatie onder de vouw staat (op mijn scherm tenminste) en dat wordt wel gewaardeerd. Daar zie ik bijvoorbeeld een top 10 bedorven vakantie en reviews over de website (tja, als je betrouwbaarheid wilt uitstralen…ik vind reviews over de website niet zo boeiend). En er staat goed uitgelegd op de website hoe alles werkt.

Vindbaarheid

Ik ben blij met de broncode. Die is heel netjes opgebouwd en bevat geen onnodig commentaar en geen onnodig javascript en andere code. Het is gebouwd met Typo3, misschien zegt dat iets. De url’s zijn mooi opgebouwd en er staan titels en meta-descriptions, die overigens nog wel origineler kunnen op de meeste pagina’s en korter moeten. Slecht is dat er geen custom 404-pagina is, daar verschijnt gewoon de Typo3 standaard 404-melding. Gemiste kans! De site is wel aardig goed geindexeerd met 160 pagina’s, maar scoort alleen nog in AdWords goede posities op keywords als “vakantie klacht melden” of “klacht over vakantie”.

Inhoud

Inhoudelijk vind ik de website heel prima. Alles staat goed uitgelegd, er staat waar deze site vandaan komt en je kunt snel en simpel een klacht melden en ook bekijken waarover er klachten zijn. Verder tips om te voorkomen dat je vakantie bedorven raakt, ook wel praktisch. Eigenlijk niets mis met de inhoud.

Houdbaarheid

Qua design is de website voorlopig nog up-to-date en klachten over vakanties zullen er ook altijd zijn. Ik heb me even afgevraagd hoe uniek deze website is, maar uniek is dus dat ze laagdrempelig juridische hulp bieden en dat alles verzameld wordt. De ANWB heeft wel een juridische telefoonlijn, maar biedt net als enkele andere websites verder alleen tips over hoe je zelf de zaak aan moet pakken als je klachten hebt. Ik twijfel wel aan de kleuren voor de website, die impliceren erg het zomervakantie-gevoel, terwijl er natuurlijk ook veel mensen op wintersport gaan. Benieuwd of er voor de winter een aangepast thema is qua kleur. Ik zie de toekomst wel enigszins rooskleurig in, tenzij dit project niet gefinancierd kan worden, want hoe dat is geregeld zie ik nergens terug.

Eindoordeel

Mooie site, vooral heel handig, gebruiksvriendelijkheid kan wel een opfrisser gebruiken, maar op zich doet het wat het moet doen, nog niet extreem goed vindbaar, maar na een week is dat ook niet te verwachten en Adwords doet wellicht goede zaken, maar over het geheel: leuke website. Dus, heb je een klacht over je vakantie: probeer het eens via deze site en kijk ook of er misschien medestanders zijn, kan ook helpen!

Heb je ook onlangs een nieuwe site gespot en wil je dat ik daar mijn (kritische) blik even overheen laat gaan? Stuur dan even een tweet (@insperide of @anneliesje) of mail even. Ook zijn we natuurlijk benieuwd naar wat jullie vinden van de opzet van de rubriek: feedback is welkom.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

4 Reacties

    Online Succes

    Leuke en leerzame post.

    Ton van Houten


    22 juli 2010 om 16:15
    Paul

    Erg waardevol deze nieuwe rubriek Annelies! Is het een idee om http://www.webshopblog.nl ook eens onder de loep te nemen?


    3 augustus 2010 om 09:58
    Annelies Verhelst

    Ik schrijf hem op 🙂 Ik heb ook via Twitter een aantal suggesties gekregen, dus binnenkort doen we er weer eentje!


    3 augustus 2010 om 10:01
    Marketing

    Ziet er erg goed uit! En zo te zien wordt de website ook goed gebruikt. Als ik weer eens een bedorven vakantie heb, weet ik waar ik heen moet 😉


    28 oktober 2011 om 04:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!