ING zet augmented reality in rondom Sail 2010

ING zet augmented reality in rondom Sail 2010

Augmented Reality is uit de kast gekomen schreven we hier vorig jaar, maar de techniek wordt nog niet erg vaak ingezet in campagnes. ING liet gisteren in een social media persbericht op PressDoc weten de techniek in te zetten ter promotie van hun pirateneiland tijdens SAIL 2010.

In de IJ-haven verrijst het zogenaamde ING Pirateneiland inclusief gestrand scheepswrak. Met dagelijkse piratenshows voor jong en oud naast het reusachtige Tall Ship de Götheborg, tijdens SAIL 2010 van 19 tot en met 22 augustus. ING geeft vandaag in samenwerking met De Telegraaf alvast een voorproefje van dit Pirateneiland in 3D.


De schatkaart van het ING Pirateneiland die vandaag in de Telegraaf gepubliceerd wordt, kan worden gebruikt om het Pirateneiland tot leven te brengen. Door de kaart voor je webcam te houden en een bezoek te brengen aan www.ing.nl/pirateneiland3d komt het eiland in 3D tot leven op je scherm. Wat vinden jullie: een bijzondere manier om al vast in de stemming te komen voor SAIL 2010 of toch iets te zware techniek voor de jonge doelgroep?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • @Marco: volgens mij heb jij de doelgroep in huis, wat vinden je dochters ervan?

    Wat ik eigenlijk verwacht had was dat men op het eiland ook met Layar dingen zou doen, voor mij is dit niet heel baanbrekend als ik eerlijk ben.

    geplaatst op
  • @Bas: zal ze het vanavond eens vragen!

    geplaatst op
  • Het meest interessante vind ik toch wel dat zij een volwaardige Social Media Release hebben ingezet.
    Vaak zie je bij pressdoc standaard verknipte persberichten, maar deze is goed opgezet.

    Daarentegen, het is een eerste stap. Daar kan ING van leren en andere partijen ook weer.
    Huray voor ING.

    geplaatst op
  • Mijn reactie is dezelfde als vorig jaar:

    "Wauw, da's gaaf! Dus in plaats van dat je super ouderwets gewoon meteen met je muis een 3D modelletje kunt draaien, mag je nu eerst je printer aanzetten, papier erin stoppen, een code uitprinten, het papiertje uit je printer pakken, de printer weer uitzetten, je webcam aanzetten, het papiertje voor je webcam bewegen en dan vlak langs dat pal in je gezichtsveld zittende papiertje heen naar zo'n draaiend 3D modelletje kijken. De techniek staat werkelijk voor nix!"

    geplaatst op
  • euhm zie ik nu in het filmpje de tekst staan "zorg dat de webcam UIT staat"?

    Verder erg gaaf natuulijk

    geplaatst op
  • @Carl; lezen.... er staat toch dat je de kaart bij de Telegraaf (je weet wel, die papieren krant...) krijgt. Je hoeft dus niets te printen. Dit is juist de mooie combi tussen offline/online.

    @Bjurn; Goed gezien :), anders houdt je messenger of een andere app blijkbaar je webcam applicatie bezet en kan hij dus de webcam niet gebruiken. Webcam uit, zodra de site hem aan kan zetten. Logisch toch :)

    De implementatie hiervan is niet zo heel spannend, maar wel erg leuk en vooral juist voor de nieuwe jonge doelgroep aantrekkelijk. De ouderen zullen gauw zeggen 'goh een schip op een blaadje wat ik voor me houdt' ,terwijl de jonge doelgroep dit nog 'niet begrijpt' en echte zaken kan combineren met digitale zaken. Leuk!

    geplaatst op
  • Mocht iemand zich afvragen wie e.e.a. gerealiseerd heeft: DPI New Media uit Den Haag (waar ik werk) heeft de ontwikkeling van de AR voor zijn rekening genomen, Studio Piraat (ook uit Den Haag) het grafische ontwerp van de kaart/marker en de advertentie in de Telegraaf.

    We hebben bij DPI NM al veel AR applicaties gemaakt, onder andere voor Eneco, Procter&Gamble; en Intermediair, en we werken mee aan het Urban AR project van het NAi (op basis van Layar). Maar dit is de eerste keer dat we Markerless Tracking toepassen. Dus in plaats van dat je een groot zwart vierkant met daarbinnen een bepaald patroon voor de camera houdt, kan met deze techniek iedere foto of tekening waar voldoende onderscheidend detail in zit gebruikt worden.

    Dat biedt dus hele nieuwe mogelijkheden voor combinaties van interactief/on-line met bijvoorbeeld tijdschriften en andere soorten drukwerk (Boomerang cards anyone?). Denk bijvoorbeeld aan een 'How stuff works' boek dat je gewoon kunt lezen, en daarnaast in geanimeerde/interactieve 3D de werking van allerlei uitvindingen uitlegt, dat is toch fantastisch? (Uitgeverijen: ons telefoonnummer is 070 ... :-)

    Een ander voordeel van deze technologie is dat e.e.a. ook blijft werken als de marker gedeeltelijk bedekt of buiten beeld is: daardoor wordt de ervaring nog een stuk makkelijker en leuker, want je kan een stuk 'inzoomen' op de kaart.

    @Tim, je slaat de spijker (driemaal) op z'n kop. De grootste technische uitdaging in dit project was om die geanimeerde characters helemaal goed aan de praat te krijgen. Inverse-kinematics rigs laten niet zomaar alles met zich doen.. Maar na wat hoofdbrekens hebben we er toch een mooie oplossing voor gevonden.

    geplaatst op
  • Denk niet dat dit gaat werken. Te ingewikkeld.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.