ING zet augmented reality in rondom Sail 2010
Augmented Reality is uit de kast gekomen schreven we hier vorig jaar, maar de techniek wordt nog niet erg vaak ingezet in campagnes. ING liet gisteren in een social media persbericht op PressDoc weten de techniek in te zetten ter promotie van hun pirateneiland tijdens SAIL 2010.
In de IJ-haven verrijst het zogenaamde ING Pirateneiland inclusief gestrand scheepswrak. Met dagelijkse piratenshows voor jong en oud naast het reusachtige Tall Ship de Götheborg, tijdens SAIL 2010 van 19 tot en met 22 augustus. ING geeft vandaag in samenwerking met De Telegraaf alvast een voorproefje van dit Pirateneiland in 3D.
De schatkaart van het ING Pirateneiland die vandaag in de Telegraaf gepubliceerd wordt, kan worden gebruikt om het Pirateneiland tot leven te brengen. Door de kaart voor je webcam te houden en een bezoek te brengen aan www.ing.nl/pirateneiland3d komt het eiland in 3D tot leven op je scherm. Wat vinden jullie: een bijzondere manier om al vast in de stemming te komen voor SAIL 2010 of toch iets te zware techniek voor de jonge doelgroep?
@Marco: volgens mij heb jij de doelgroep in huis, wat vinden je dochters ervan?
Wat ik eigenlijk verwacht had was dat men op het eiland ook met Layar dingen zou doen, voor mij is dit niet heel baanbrekend als ik eerlijk ben.
@Bas: zal ze het vanavond eens vragen!
Het meest interessante vind ik toch wel dat zij een volwaardige Social Media Release hebben ingezet.
Vaak zie je bij pressdoc standaard verknipte persberichten, maar deze is goed opgezet.
Daarentegen, het is een eerste stap. Daar kan ING van leren en andere partijen ook weer.
Huray voor ING.
euhm zie ik nu in het filmpje de tekst staan “zorg dat de webcam UIT staat”?
Verder erg gaaf natuulijk
@Carl; lezen…. er staat toch dat je de kaart bij de Telegraaf (je weet wel, die papieren krant…) krijgt. Je hoeft dus niets te printen. Dit is juist de mooie combi tussen offline/online.
@Bjurn; Goed gezien :), anders houdt je messenger of een andere app blijkbaar je webcam applicatie bezet en kan hij dus de webcam niet gebruiken. Webcam uit, zodra de site hem aan kan zetten. Logisch toch 🙂
De implementatie hiervan is niet zo heel spannend, maar wel erg leuk en vooral juist voor de nieuwe jonge doelgroep aantrekkelijk. De ouderen zullen gauw zeggen ‘goh een schip op een blaadje wat ik voor me houdt’ ,terwijl de jonge doelgroep dit nog ‘niet begrijpt’ en echte zaken kan combineren met digitale zaken. Leuk!
Mocht iemand zich afvragen wie e.e.a. gerealiseerd heeft: DPI New Media uit Den Haag (waar ik werk) heeft de ontwikkeling van de AR voor zijn rekening genomen, Studio Piraat (ook uit Den Haag) het grafische ontwerp van de kaart/marker en de advertentie in de Telegraaf.
We hebben bij DPI NM al veel AR applicaties gemaakt, onder andere voor Eneco, Procter&Gamble; en Intermediair, en we werken mee aan het Urban AR project van het NAi (op basis van Layar). Maar dit is de eerste keer dat we Markerless Tracking toepassen. Dus in plaats van dat je een groot zwart vierkant met daarbinnen een bepaald patroon voor de camera houdt, kan met deze techniek iedere foto of tekening waar voldoende onderscheidend detail in zit gebruikt worden.
Dat biedt dus hele nieuwe mogelijkheden voor combinaties van interactief/on-line met bijvoorbeeld tijdschriften en andere soorten drukwerk (Boomerang cards anyone?). Denk bijvoorbeeld aan een ‘How stuff works’ boek dat je gewoon kunt lezen, en daarnaast in geanimeerde/interactieve 3D de werking van allerlei uitvindingen uitlegt, dat is toch fantastisch? (Uitgeverijen: ons telefoonnummer is 070 … 🙂
Een ander voordeel van deze technologie is dat e.e.a. ook blijft werken als de marker gedeeltelijk bedekt of buiten beeld is: daardoor wordt de ervaring nog een stuk makkelijker en leuker, want je kan een stuk ‘inzoomen’ op de kaart.
@Tim, je slaat de spijker (driemaal) op z’n kop. De grootste technische uitdaging in dit project was om die geanimeerde characters helemaal goed aan de praat te krijgen. Inverse-kinematics rigs laten niet zomaar alles met zich doen.. Maar na wat hoofdbrekens hebben we er toch een mooie oplossing voor gevonden.
Denk niet dat dit gaat werken. Te ingewikkeld.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!