Cannes Lions 2010 (verslag)

Cannes Lions 2010 (verslag)

Van 20 t/m 26 juni vond de 57e editie van het internationale reclamefestival Cannes Lions plaats. Het jaarlijks terugkerende evenement is een ontmoetingsplaats voor professionals in de communicatie sector met een week lang seminars, workshops, master classes en exposities. Tevens is dit het moment waarop de Lions worden uitgereikt, de meest prestigieuze internationale reclame-prijzen. Enkele bijzondere sprekers dit jaar zijn Mark Zuckerberg (Facebook), de Amerikaanse acteur Ben Stiller en reclame legende Jeff Goodby. Namens Marketingfacts en Vereniging van communicatie adviesbureau’s (VEA) was ik aanwezig in Cannes en heb daar samen met @danischouten via Twitter, Flickr, Mobypicture en yesicannes.nl verslag van gedaan.

Hieronder het eerste deel van de samenvatting (tweede deel volgt later deze week).

Wie Cannes Lions wil ervaren hoeft eigenlijk helemaal niet naar het Palais des Festivals waar het inhoudelijke programma van het congres zich afspeelt. De meeste bezoekers van Cannes Lions zijn vooral te vinden langs het strand van Cannes in Plage Cannes Beach, Plage Vegaluna, Plage l’AnneX, Plage Royale of in een van de vele andere strandtenten. Daar ontmoeten de creatieven zich, daar worden de deals gesloten en daar worden de afspraken gemaakt naar welk feest men ‘s avonds gaat.



Wie wel de moeite nam om het congres te bezoeken kon zich samen met 8.000 andere deelnemers verdiepen in meer dan 24.000 inzendingen van creatief werk uit meer dan 90 verschillende landen. Zelf heb ik me vooral gericht op de inzendingen van digitaal werk voor de Cyber Lions. Er waren dit jaar maar liefst 2.597 inzendingen voor deze categorie. De jury van de Cyber Lions, waaronder Dagan Cohen van Draftfcb, selecteerde 242 inzendingen voor de shortlist waaronder 10 Nederlandse inzendingen. Naast de SpinAwardswinaars Volkswagen Polo van Achtung (2x), Stanislav, Ministerie van Justitie van Kong (1x), Philips Cinema 21:9 TV van Tribal DDB (2x), AH Appie van Ice Mobile (1x) zijn Ministerie van Bin. Zaken van Kong (1x), Adidas van 180 (1x), Volvo van Euro RSCG 4D (1x) en Vodafone 360 van Achtung (1x) genomineerd. Helaas geen grandprix, goud of zilver voor de Nederlandse uitzendingen, wel was er brons voor Stanislav (Ministerie van Justitie, Kong) en Pak de Polo (Volkswagen, Achtung).

Over het inhoudelijke programma kan ik kort zijn. De organisatie wist grote namen te strikken zoals de eerder genoemde Mark Zuckerberg (Facebook), de Amerikaanse acteur Ben Stiller en reclame legende Jeff Goodby. Helaas kwam het niveau vaak niet veel verder dan een gemiddeld sponsorpraatje op een gratis Nederlands seminar. Het was leuk om Zuckerberg een keer live te zien optreden, maar daar blijft het dan ook bij.

Samen met Daniëlle Schouten had ik nog een tweede doel in Cannes. Voor haar column Branddriven in Tijdschrift voor Marketing leek het ons leuk om met een cabrio naar Cannes te rijden om daar een aantal Nederlandse deelnemers in de cabrio te interviewen. Het werd een Peugeot 308 Coupe Cabrio en afgelopen woensdag hebben we Lot Keijzer (Twist), Josefine van Asdonk (All Women On Top), Antoinette Hoes (Leylines) en Geerte Udo (I Amsterdam) geinterviewd. De eerste twee interviews staan inmiddels online:

 

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Hoi Marco,

    leuk verslag en het impressiefilmpje is super.
    Maar de workshops waren dus niet echt van hoog niveau? Jammer, want dat zou toch 1 van de belangrijkste redenen moeten zijn om naar Cannes te komen, naast de awards, het weer en het strand :)

    Maar ook leuke interviews in de Peugeot met Lot Keijzer en Josephine van Asdonk!

    Volgend jaar weer?

    In het interview met Lot heb jij het over een samenwerking tussen de SPINawards en de Cannes Lions. Ga je dit serieus proberen te bewerkstelligen? Zou wel mooi zijn, want nu heb je een woud aan awards. Wat voor een waarde heeft de ene award ten opzichte van een andere award????

    geplaatst op
  • Jammer dat de video in de app niet afspeelbaar is.

    geplaatst op
  • Ik mis toch wel de inhoudelijkheid.
    Qua werk kan men hier meer zien± http://www.canneslions.com/work/

    Ben het ook niet eens dat er helemaal geen interessante seminars waren.

    Voor mij was het interessant te zien dat alle grote online partijen het samensmelten van TV & internet binnen twee jaar aankondigen (de een via NetTV, de ander door content via allerlei andere wegen op je TV), het verhaal van Contagious was van het niveau wat je er van verwacht en Leo Burnett met hun Wildfire sessie was erg goed.

    ik kan me ook voorstellen dat het stuk van GoViral goed was - maar toen was ik er niet meer.

    Maar om dus te zeggen dat alles Kilo Utrecht Tango was..... nee, alles behalve.

    P.s. Als je wilt wil ik best hier een mooi stukje over schrijven :-)

    geplaatst op
  • @koningwoning: ik ben 2,5 dag op het congres geweest en heb bijna alle grote namen gezien op het podium maar was niet onder de indruk van de presentaties. Ik was wel onder de indruk van de ambiance, de expositie van het ingestuurde werk en vooral het nevenprogramma buiten het congres om. Maar je bent meer dan welkom om een inhoudelijk stuk te schrijven dat we hier kunnen plaatsen. Zeker de visie dat tv en internet gaan samensmelten (dat ik ook een aantal keer heb gehoord) is interessant!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.