Chatterscope: Platform voor monitoring Twitter sentiment van LewisPR

Chatterscope: Platform voor monitoring Twitter sentiment van LewisPR

Chatterscope. Zo heet het gisteren officieel gelanceerde platform voor het monitoren van sentimenten op Twitter van LewisPR. Met het platform kun je de negatieve of positieve buzz over merken bekijken. “Yes, I’m afraid people are talking about you on Twitter behind your back. But guess what? We’ll tell you when they are and what they say. I’m sure some of it will be good,” staat in de welkomsttekst. Als bedrijf kun je een abonnement nemen op de tool: je wordt dan automatisch op de hoogte gehouden van de buzz op Twitter.

Publieke beta

De dienst is in een eerste publieke beta, werkt op basis van “keyword proximity” en er zullen nog vele functionaliteiten volgen de komende tijd. “Chatterscope represents one of our industry’s first earnest efforts to tackle a very difficult but important challenge to reputation,” zegt Morgan McLintic, EVP bij EWIS PR. “It’s another proof point that innovation is at the cornerstone of our approach at LEWIS.”

Niet onze schuld

Grappige disclaimer staat vermeld op de homepage:

“Don’t shoot the messenger – any of the opinions you find here aren’t shared by us (unless they’re good of course). If you want to change them, you’ll need to sort that out yourself (or hire a decent PR agency). Also Chatterscope is still in beta which means if it doesn’t work, we’d love you to tell us.”

Quik read

“With more than 65 million messages on Twitter each day, the task of monitoring sentiment within the conversations is difficult for PR teams to handle manually – but it’s still a task that needs to be done,” zegt Ian Lipner, Director Product Development bij LEWIS PR in het persbericht. “While no sentiment analysis engine working with 140 characters approaches more than 95% accuracy, Chatterscope is one that PR teams can use right now to get a quick read of their brands’ sentiment on Twitter – and an even quicker heads-up when something changes.”

Niet nieuw

Het is druk in de markt voor het monitoren van social media/online buzz. Eerste bedrijven die bij me opkwamen waren BuzzCapture van Alex van Leeuwen en TraceBuzz, maar Erik van Roekel heeft er in dit artikel ‘Social Media Monitoring & Marketing Tools’ nog veel meer genoemd. Denk dat het voor Lewis als pr-bedrijf in ieder geval een aardige tool is voor de eigen pr. Benieuwd naar de ontwikkeling.


Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Zoeken duurt wel erg lang! Ondertussen wordt moest ik wel lachen om de opmerkingen die ze maken tijden het zoekproces!

    geplaatst op
  • Communicatie houdt ook de buzz bij van een aantal grote merken...wel interessant...

    http://www.communicatieonline.nl/brandbarometer

    geplaatst op
  • PERSBERICHT

    LEWIS PR lanceert gratis platform voor sentimentanalyse en monitoring Twitter
    ~ Chatterscope monitort sentiment rondom een merk op Twitter ~

    Eindhoven, 24 juni 2010 - LEWIS PR heeft Chatterscope gelanceerd, een gratis platform voor Twitter sentimentanalyse- en monitoring. Chatterscope volgt bedrijven en meldt negatieve en positieve Twittergesprekken waarin hun merken worden genoemd.

    Chatterscope volgt meldingen over merken op Twitter en classificeert automatisch het sentiment binnen elk bericht (tweet). Vervolgens verzamelt het de resultaten om het percentage positieve, neutrale en negatieve tweets voor elk merk te bepalen. Brand managers die een account hebben aangemaakt kunnen per uur, dag of week notificaties ontvangen over hun bedrijf of merk.

    Naast de notificaties biedt Chatterscope ook visueel inzicht in de veranderingen in de reputatie van een merk. Sentimentniveaus worden weergegeven als percentages en een reeks grafieken laat het sentiment in de loop van de tijd zien. Chatterscope heeft ook een livestream view, die gebruikers direct inzicht geeft in potentieel negatieve berichtgeving.

    Om notificaties te activeren hoeft de gebruiker enkel een account aan te maken. Een lijst van algemene positieve en negatieve zoekwoorden wordt door het systeem gepresenteerd, die de gebruiker kan aanpassen en uitbreiden om zo alle relevante begrippen rondom het merk bij te kunnen houden.

    "Met meer dan 65 miljoen berichten op Twitter per dag is het voor PR-teams moeilijk om het sentiment binnen de gesprekken bij te houden, maar het blijft een taak die gedaan moet worden," zegt Ian Lipner, Director Product Development van LEWIS PR. "Hoewel geen enkele sentimentanalyse-zoekmachine die werkt op basis van 140 karakters een nauwkeurigheid van meer dan 95% nadert, is Chatterscope er een die PR-teams direct kunnen gebruiken om snel en direct beeld te krijgen van het sentiment van hun bedrijf op Twitter.”

    Chatterscope, nu als publieke beta beschikbaar en met vele extra functies in de planning, is vergeleken met branchegenoten gedetailleerder en de visualisatie van de resultaten is ook uitgebreider. De tool is vooralsnog alleen voor de Engelse taal beschikbaar, maar zal naar andere talen worden uitgebreid.

    “Chatterscope is in onze industrie een van de eerste serieuze pogingen om de lastige maar belangrijke uitdaging van reputatiemanagement het hoofd te bieden”, zegt Yvonne van Bokhoven, Vice President Western Europe bij LEWIS PR. “De ontwikkeling van Chatterscope is opnieuw een bewijs dat innovatie het fundament vormt van de werkwijze bij LEWIS.”

    Chatterscope is beschikbaar via http://www.chatterscope.com

    geplaatst op
  • Het monitoren van een imago is ook een taak van een PR-Bureau.
    Lewis lijkt dat begrepen te hebben dus ik denk een goede zet.
    Op die manier houden zij het zelf in handen en kunnen ze, eventueel in opdracht van de klant, zelf reageren indien zaken mislopen.
    Of de tool beter is dan de door EVR opgesomde tools ga ik zeker bekijken.

    geplaatst op
  • @JW: Ik zag gisteren op Twitter dat Vincent Everts nul hits had terwijl hij op "Microsoft" zocht. Das alvast niet bemoedigend. Ik heb die search gisteren herhaald, en toen kreeg ik wel wat negatieve buzz voor mijn neus.

    Verder denk ik dat er tools zijn die al VEEL verder zijn doorontwikkeld. Dus waarom het wiel uitvinden als je al lang kunt rijden?

    @Geert: Inderdaad, die tussendoor opmerkingen zijn zeker grappig!

    geplaatst op
  • @matthijs. Volgens mij gaat het niet om het wiel, maar om de auto. Waarom zijn er zoveel auto-merken?
    Ik heb zelf vorig jaar ook nog voor een oud PR-bureau dergelijke tools ontwikkeld, maar die hebben het laten liggen. Ik weet wel dat je de tools gaandeweg moet optimaliseren. En dat kan je alleen doen door de bèta live te gooien.

    Wat ik overigens nog wel mis is een goede tool die alleen Nederland of Benelux monitort. Heb jij of @evr hier een suggestie voor?

    geplaatst op
  • @jwalphenaar vermoed dat je hier enkel doelt op twitter? Het blijft lastig om alle relevante tweets boven water te krijgen geplaatst in NL of Belgie. Locatie op twitter is lang niet altijd (goed) ingevuld.

    Locatie loslaten en enkele kijken naar taalgebruik biedt ook niet echt een oplossing. Search.twitter.com is zelf ook helemaal niet scherp genoeg. Als je daar Nederlands selecteert als taal waarbinnen gezoekt moet worden, krijg je veel niet Nederlandstalige tweets in resultaat.

    Resteert de mogelijkheid om gewoon breed te monitoren en vervolgens via eigen taalengine de Nederlandstalige tweets er uit te pikken, maar taalherkenning obv minder dan 140 karakters is niet eenvoudig. Je hebt minder dan 140 karakters omdat de naam ontvanger er al af gaat en hashtags soms internationaal zijn zoals #fail, terwijl rest in het Nederlands is. Kortom de tekst is erg kort voor herkenning. Bij dat alles kun je natuurlijk verder kijken naar die ene tweet om taal te bepalen, maar ik heb zelf tweets in zowel NL als ENG.

    Enfin, ik ken nog geen tools die hier superieur in zijn (ik kan ook wat gemist hebben), maar dit zal ongetwijfeld niet lang meer duren. Tips op dit vlak altijd welkom!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.