Chatterscope. Zo heet het gisteren officieel gelanceerde platform voor het monitoren van sentimenten op Twitter van LewisPR. Met het platform kun je de negatieve of positieve buzz over merken bekijken. “Yes, I’m afraid people are talking about you on Twitter behind your back. But guess what? We’ll tell you when they are and what they say. I’m sure some of it will be good,” staat in de welkomsttekst. Als bedrijf kun je een abonnement nemen op de tool: je wordt dan automatisch op de hoogte gehouden van de buzz op Twitter.

Publieke beta
De dienst is in een eerste publieke beta, werkt op basis van “keyword proximity” en er zullen nog vele functionaliteiten volgen de komende tijd. “Chatterscope represents one of our industry’s first earnest efforts to tackle a very difficult but important challenge to reputation,” zegt Morgan McLintic, EVP bij EWIS PR. “It’s another proof point that innovation is at the cornerstone of our approach at LEWIS.”
Niet onze schuld
Grappige disclaimer staat vermeld op de homepage:
“Don’t shoot the messenger – any of the opinions you find here aren’t shared by us (unless they’re good of course). If you want to change them, you’ll need to sort that out yourself (or hire a decent PR agency). Also Chatterscope is still in beta which means if it doesn’t work, we’d love you to tell us.”
Quik read
“With more than 65 million messages on Twitter each day, the task of monitoring sentiment within the conversations is difficult for PR teams to handle manually – but it’s still a task that needs to be done,” zegt Ian Lipner, Director Product Development bij LEWIS PR in het persbericht. “While no sentiment analysis engine working with 140 characters approaches more than 95% accuracy, Chatterscope is one that PR teams can use right now to get a quick read of their brands’ sentiment on Twitter – and an even quicker heads-up when something changes.”
Niet nieuw
Het is druk in de markt voor het monitoren van social media/online buzz. Eerste bedrijven die bij me opkwamen waren BuzzCapture van Alex van Leeuwen en TraceBuzz, maar Erik van Roekel heeft er in dit artikel ‘Social Media Monitoring & Marketing Tools’ nog veel meer genoemd. Denk dat het voor Lewis als pr-bedrijf in ieder geval een aardige tool is voor de eigen pr. Benieuwd naar de ontwikkeling.