Chatterscope: Platform voor monitoring Twitter sentiment van LewisPR

23 juni 2010, 03:23

Chatterscope. Zo heet het gisteren officieel gelanceerde platform voor het monitoren van sentimenten op Twitter van LewisPR. Met het platform kun je de negatieve of positieve buzz over merken bekijken. “Yes, I’m afraid people are talking about you on Twitter behind your back. But guess what? We’ll tell you when they are and what they say. I’m sure some of it will be good,” staat in de welkomsttekst. Als bedrijf kun je een abonnement nemen op de tool: je wordt dan automatisch op de hoogte gehouden van de buzz op Twitter.

Publieke beta

De dienst is in een eerste publieke beta, werkt op basis van “keyword proximity” en er zullen nog vele functionaliteiten volgen de komende tijd. “Chatterscope represents one of our industry’s first earnest efforts to tackle a very difficult but important challenge to reputation,” zegt Morgan McLintic, EVP bij EWIS PR. “It’s another proof point that innovation is at the cornerstone of our approach at LEWIS.”

Niet onze schuld

Grappige disclaimer staat vermeld op de homepage:

“Don’t shoot the messenger – any of the opinions you find here aren’t shared by us (unless they’re good of course). If you want to change them, you’ll need to sort that out yourself (or hire a decent PR agency). Also Chatterscope is still in beta which means if it doesn’t work, we’d love you to tell us.”

Quik read

“With more than 65 million messages on Twitter each day, the task of monitoring sentiment within the conversations is difficult for PR teams to handle manually – but it’s still a task that needs to be done,” zegt Ian Lipner, Director Product Development bij LEWIS PR in het persbericht. “While no sentiment analysis engine working with 140 characters approaches more than 95% accuracy, Chatterscope is one that PR teams can use right now to get a quick read of their brands’ sentiment on Twitter – and an even quicker heads-up when something changes.”

Niet nieuw

Het is druk in de markt voor het monitoren van social media/online buzz. Eerste bedrijven die bij me opkwamen waren BuzzCapture van Alex van Leeuwen en TraceBuzz, maar Erik van Roekel heeft er in dit artikel ‘Social Media Monitoring & Marketing Tools’ nog veel meer genoemd. Denk dat het voor Lewis als pr-bedrijf in ieder geval een aardige tool is voor de eigen pr. Benieuwd naar de ontwikkeling.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Geert van der Heide

    Zoeken duurt wel erg lang! Ondertussen wordt moest ik wel lachen om de opmerkingen die ze maken tijden het zoekproces!


    23 juni 2010 om 06:05
    Jan Willem Alphenaar

    Het monitoren van een imago is ook een taak van een PR-Bureau.

    Lewis lijkt dat begrepen te hebben dus ik denk een goede zet.

    Op die manier houden zij het zelf in handen en kunnen ze, eventueel in opdracht van de klant, zelf reageren indien zaken mislopen.

    Of de tool beter is dan de door EVR opgesomde tools ga ik zeker bekijken.


    24 juni 2010 om 07:53
    mgvandenbroek

    @JW: Ik zag gisteren op Twitter dat Vincent Everts nul hits had terwijl hij op “Microsoft” zocht. Das alvast niet bemoedigend. Ik heb die search gisteren herhaald, en toen kreeg ik wel wat negatieve buzz voor mijn neus.

    Verder denk ik dat er tools zijn die al VEEL verder zijn doorontwikkeld. Dus waarom het wiel uitvinden als je al lang kunt rijden?

    @Geert: Inderdaad, die tussendoor opmerkingen zijn zeker grappig!


    24 juni 2010 om 07:57
    Jan Willem Alphenaar

    @matthijs. Volgens mij gaat het niet om het wiel, maar om de auto. Waarom zijn er zoveel auto-merken?

    Ik heb zelf vorig jaar ook nog voor een oud PR-bureau dergelijke tools ontwikkeld, maar die hebben het laten liggen. Ik weet wel dat je de tools gaandeweg moet optimaliseren. En dat kan je alleen doen door de bèta live te gooien.

    Wat ik overigens nog wel mis is een goede tool die alleen Nederland of Benelux monitort. Heb jij of @evr hier een suggestie voor?


    24 juni 2010 om 08:03
    evroekel

    @jwalphenaar vermoed dat je hier enkel doelt op twitter? Het blijft lastig om alle relevante tweets boven water te krijgen geplaatst in NL of Belgie. Locatie op twitter is lang niet altijd (goed) ingevuld.

    Locatie loslaten en enkele kijken naar taalgebruik biedt ook niet echt een oplossing. Search.twitter.com is zelf ook helemaal niet scherp genoeg. Als je daar Nederlands selecteert als taal waarbinnen gezoekt moet worden, krijg je veel niet Nederlandstalige tweets in resultaat.

    Resteert de mogelijkheid om gewoon breed te monitoren en vervolgens via eigen taalengine de Nederlandstalige tweets er uit te pikken, maar taalherkenning obv minder dan 140 karakters is niet eenvoudig. Je hebt minder dan 140 karakters omdat de naam ontvanger er al af gaat en hashtags soms internationaal zijn zoals #fail, terwijl rest in het Nederlands is. Kortom de tekst is erg kort voor herkenning. Bij dat alles kun je natuurlijk verder kijken naar die ene tweet om taal te bepalen, maar ik heb zelf tweets in zowel NL als ENG.

    Enfin, ik ken nog geen tools die hier superieur in zijn (ik kan ook wat gemist hebben), maar dit zal ongetwijfeld niet lang meer duren. Tips op dit vlak altijd welkom!


    24 juni 2010 om 15:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!